X-Men: Apocalypse

0
67

Omslag Chronicle

2016 is hét jaar voor liefhebbers van stripboekverfilmingen. Naast Captain America en Deadpool draait vanaf mei ook X-Men: Apocalypse in de bioscoop. In X-Men: Days of Future Past is te zien hoe Wolverine de jonge Professor X en Magneto helpt om Mystique tegen te houden voordat ze haar aanslag op Bolivar Trask pleegt. Hier slagen ze gelukkig in, maar omdat ze de geschiedenis veranderen, wordt de tijdlijn gereset. In X-Men: Apocalypse duiken we weer in het X-Men universum. Deze keer volgen we de helden als ze op pad gaan om een god, hun machtigste vijand tot nu toe, te verslaan. Weet Bryan Singer met X-Men: Apocalypse een goed vervolg op X-Men: Days of Future Past neer te zetten of pakt de tijdlijn-reset verkeerd uit?

X-Men: Apocalypse begint in het oude Egypte, waar op dat moment de mutant Apocalypse heerst. Hij zou de eerste mutant zijn en vanwege zijn uitzonderlijke krachten wordt hij gezien als een god. Er zijn echter ook mensen die hem zien als de verkeerde god en zij zorgen ervoor dat hij duizenden jaren lang vast komt te zitten. Het verhaal gaat dan verder in de jaren 80, wanneer een groepje volgelingen Apocalypse weet te bevrijden. Apocalypse wil een nieuwe wereldorde creëren, waarin de mutanten aan de macht zijn. Hiervoor gaat hij opzoek naar een team van sterke mutanten, de four horsemen, waar Magneto er één van is. Als professor X door Apocalypse wordt meegenomen, is het aan Mystique, Hank, Quicksilver en de studenten om de professor terug te krijgen en Apocalypse te verslaan.

X-Men: Apocalypse zit boordevol schitterende actiescènes die in 3D goed tot hun recht komen.

Tijdlijn-reset
In X-Men: Days of Future Past wordt de tijdlijn van het X-Men universum gereset. In X-Men: Apocalypse wordt hier op voort geborduurd, waardoor niet alles loopt zoals we hebben kunnen zien in de eerdere X-Men films. Dat kan soms wel wat verwarrend zijn. Zo komt Angel voor in de film X-Men: The Last Stand, die zich in 2006 afspeelt, en ook in X-Men: Apocalypse maakt hij zijn opkomst. Hij is in beide films even oud, terwijl er twintig jaar tussen de verhalen zit. Dit vond ik het enige echt opvallende aan de tijdlijn-reset. Op een aantal andere kleine veranderingen na, is het duidelijk dat X-Men: Apocalypse de vorige film een aantal jaar later opvolgt.

Het verhaal zelf steekt goed in elkaar en zorgt voor de nodige spanning. Doordat de film begint wanneer Apocalypse nog aan de macht is, zit je meteen goed in het verhaal en is het duidelijk wie Apocalypse is. De spanning die tijdens de film goed opgebouwd wordt, zorgt ervoor dat je bij de strijd tussen Apocalypse en de X-Men op het puntje van je stoel zit. Het 3D effect draagt hier ook aan bij en vooral in de Quicksilver-scene is dit van toegevoegde waarde.

Door de tijdlijn-reset maakt Nightcrawler eerder zijn opwachting dan verwacht. Hij wordt door Mystique meegenomen naar de school van Professor X en voegt zich bij de X-Men. We zien Nightcrawler als tiener, gespeeld door Kodi Smit-McPhee. Hij zet Nightcrawler toegankelijker en kwetsbaarder neer dan hoe we het personage kennen uit X-Men 2. Ook zien we hoe Apocalypse een jonge Storm helpt en daardoor wordt Storm de eerste van de four horsemen. Helaas kom je minder te weten over de andere twee leden van het team, Psylocke en Angel. Verder zien we hoe Cyclops op de school van Professor X komt en hier ontmoet hij Jane Grey voor het eerst. Ook als tiener is Jane al uitzonderlijk sterk en speelt ze een belangrijke rol in de strijd tegen Apocalypse. Jane wordt gespeeld door Sophie Turner die we ook kennen uit Game of Thrones (als Sansa Stark). Ze zet het karakter erg overtuigend neer en laat zowel de onzekere als de sterke kant van Jane goed naar voren komen.

Natuurlijk zijn James McAvoy, Michael Fassbender en Jennifer Lawrence opnieuw te zien als de jonge Professor X, Magneto en Mystique, en zorgt Evan Peters als Quicksilver voor een aantal grappige momenten. X-Men zou X-men bovendien niet zijn als Hugh Jackman niet te zien was als Wolverine. In X-Men: Apocalypse zien we de gevoelige kant van Magneto, die goed en geloofwaardig uitgespeeld wordt door Fassenbender. Ook McAvoy en Lawrence zetten net als in de vorige films hun karakters erg goed neer.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: Bryan Singer
Cast: James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence, Hugh Jackman e.a.