The Maze Runner 2: The Scorch Trials

0
10

Omslag Chronicle

Ze mogen het labyrint dan wel uit zijn, maar Thomas en de andere Gladers zijn nog lang niet van WICKED af. Ze worden opgevangen in een groot centrum, waar de groep erachter komt dat er meerdere doolhoven waren. Samen met Aris, een jongen uit een andere groep, ontdekt Thomas dat er vreemde experimenten gedaan worden op de overlevenden van de labyrinten… En in de echte wereld gaat het er ook niet bepaald gezellig aan toe, want de Vuring zorgt ervoor dat de bevolking langzaam doordraait. Wat is WICKED met ze van plan? Kan er een medicijn ontwikkeld worden tegen de Vuring? Of is de prijs daarvoor te hoog?

Het boek
Heb je de Maze Runner-trilogie gelezen? Vergeet die dan maar snel, want in de film blijft weinig over van Dashners verhaal. In mijn recensie over de eerste film in de reeks, The Maze Runner, vertelde ik al dat de verschillen tussen de film en het boek duidelijk merkbaar waren, maar dat ik de veranderingen niet per sé als negatief beschouwde. Dat doe ik hier ook niet. Het is namelijk bijna niet mogelijk om een vergelijking tussen de twee te trekken. Ik kan een eindeloze lijst met verschillen opstellen. Zelfs de naam van de film heeft weinig betekenis meer omdat er hier geen sprake meer lijkt te zijn van een letterlijke proef (een ‘trial’), zoals de titel wel doet vermoeden. Ik ga natuurlijk niet teveel verklappen, maar in het boek is er overduidelijk sprake van een daadwerkelijke ‘proef’ die de groep uitvoert in de Scorch, terwijl deze in de film het terrein vormt van een ontsnappingspoging uit het opvangcentrum.

Súperspannend

Laten we voor het gemak het boek maar even vergeten. Ik denk zelfs dat het beter is om de film helemaal los te beschouwen. Het is namelijk wel gewoon súperspannend. Thomas, Teresa en gedeelte van de andere jongens gaan de echte wereld in, waar de gevaarlijke stralen van de zon een levensgevaarlijk virus onder de mensheid hebben verspreid. Degenen die besmet zijn draaien langzaam door en, hoewel Thomas en de groep niet langer opgejaagd worden door de gevaarlijke monsters uit het labyrint, zijn ze in de Scorch verre van veilig. Iedere keer als er weer een crank (zo heten de besmette mensen) opdook, schrok ik me wezenloos. In een ver stadium zijn deze figuren echt ontzettend eng: een soort zombies. Hier werd overigens wel erg op geleund door de filmmakers. Je zat namelijk gewoon te wachten tot er weer een crank om de hoek kwam duiken en jij voor de zoveelste keer een hartverzakking kreeg.

Op zichzelf staand is The Scorch Trials gewoon heel erg spannend, en als je wel houdt van een aantal flinke schrikmomenten zit je met deze film zeker goed.

Een minder sterk verhaal
Omdat de film vooral leunt op schrikmomenten vond ik het verhaal wat minder goed naar voren komen dan in de eerste film. WICKED probeert een medicijn te vinden tegen de Vuring en de overlevenden van de labyrinten bezitten de oplossing… alleen is de prijs hiervoor erg hoog. Je krijgt meer informatie dan in het boek, dat vond ik dan wel weer fijn. De film eindigt met een aantal spannende plotwendingen waardoor je nieuwsgierig achterblijft. Ik ben nog steeds benieuwd naar de verfilming van The Death Cure, al vond ik The Scorch Trials toch een stuk minder sterk dan zijn voorganger.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: Wes Ball
Cast: Dylan O’Brien (Thomas), Ki Hong Lee (Minho), Thomas Brodie-Sangster (Newt), Kaya Scodelario (Teresa), Patricia Clarkson (Ava Paige) e.a.
Verschenen: 16 september 2015
Speelduur: 132 min
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelDe Castlefest kronieken 1: Wanneer de zon terugdraait – Gé Ansems
Volgend artikelDe Orde van de Drakenmenners 1: De Drakendoder – Fiona Rempt
Al vanaf kleins af aan is Freya verslaafd aan het fantasy genre. Haar favoriete boeken zijn Ontworteld, A Court of Thorns and Roses, de Throne of Glass-serie en de Reiziger. Met veel passie deelt ze haar liefde voor het genre met jullie.