The Maze Runner

0
99

Omslag Chronicle

In de bioscoopfilm The Maze Runner speelt de 16-jarige Thomas de hoofdrol. De film begint met Thomas die wakker wordt in een donkere lift. Hij heeft geen idee hoe hij daar terecht gekomen is, waar de lift hem naartoe zal brengen, of wie hij eigenlijk zelf is. Thomas’ geheugen blijkt te zijn gewist, net als dat van alle andere jongens die hem bij aankomst op staan te wachten. Hij komt terecht in een onbekende wereld, bestaande uit een open ruimte (de Glade) die omringd is door een gigantisch labyrint. De jongens hebben daar hun eigen samenleving opgebouwd en twee jongens, Alby en Newt, tot hun leiders benoemd. Voor hen allemaal geldt er één belangrijke regel: niemand mag het labyrint betreden. Met uitzondering van de Renners…

Dit heeft een belangrijke reden:  na zonsondergang, als de deuren op mysterieuze wijze dichtgegaan zijn, wordt het labyrint geteisterd door angstaanjagende wezens, Grievers genaamd. Niemand heeft ooit een nacht in het labyrint overleefd. Overdag is het toegestaan voor de Renners om het labyrint te betreden: ze rennen, onthouden de weg, maken kaarten en proberen zo een uitweg te vinden. Dit doen ze nu al drie jaar zonder enig succes. Maar wanneer de lift het meisje Teresa aflevert, verandert de situatie drastisch: de deuren sluiten niet meer en de wereld lijkt op zijn kop te staan. Zal het de Gladers lukken een uitweg te vinden voordat de Grievers iedereen uitmoorden?

Veranderingen
The Maze Runner is gebaseerd op het gelijknamige boek van James Dashner (De labyrintrenner in het Nederlands). “Gebaseerd op” is inderdaad de juiste woordkeuze hiervoor. Wie verwacht dat de film alle gebeurtenissen uit het boek netjes aanhoudt, komt bedrogen uit. De enige twee dingen die echt overeenkomen zijn het begin en het eind van de film. Veel aspecten uit het boek zijn veranderd en aangepast in de film: de grote lijnen blijven hetzelfde maar de middelen in de film zijn anders. Deze verschuivingen zijn naar mijn mening echter zeker niet te betreuren; veel ervan dragen bij aan een goed te volgen film die echt óntzettend spannend is.

Kort maar krachtig
De film zit boordevol actie: spannende scènes volgen elkaar in een rap tempo op. Met 113 minuten is de film aan de korte kant voor dit genre, maar ook dat is niet erg. De film is daarom namelijk geen moment saai: elke minuut wordt ten volste benut. Waar het in het boek een flink aantal bladzijden duurt voordat je weet wat leven in de Glade nou precies inhoudt, wordt dit je na vijf minuutjes film al haarfijn uitgelegd zodat het verhaal verder kan gaan.

Sfeer en personages
Het leven binnen het labyrint ziet er in de film een stuk gezelliger uit dan ik me in het boek had voorgesteld. Natuurlijk kun je je dan wel afvragen hoe “gezellig” het nou eigenlijk is om in het midden van een gigantisch labyrint met dodelijke monsters te wonen, maar dat terzijde. De jongens lijken er (in de film al helemaal) het beste van te maken: ’s avonds is er een kampvuur, ze barbecueën, maken grapjes en houden zelfs kleine worsteltoernooitjes. Daarnaast zijn de personages goed gecast: de acteurs zijn relatief onbekend maar hebben geweldige prestaties neergezet. Thomas (Dylan O’Brien) straalt echt dapperheid uit , Chuck (Blake Cooper) is zó schattig dat je hem mee naar huis wil nemen om te knuffelen, en Newt (Thomas Brodie-Sangster, bekend van Love Actually en Game of Thrones) is een ware leider. Vriendschap en vertrouwen zijn belangrijke thema’s in The Maze Runner en dat komt mede door de acteurs heel goed naar voren.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: Wes Ball
Cast: Dylan O’Brien (Thomas), Aml Ameen (Alby), Ki Hong Lee (Minho), Thomas Brodie-Sangster (Newt), Will Poulter (Gally), Kaya Scodelario (Teresa), Patricia Clarkson (Ava Paige) e.a.
Verschenen: September 2014
Speelduur: 114 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelDonds offer – Siobhan Dowd
Volgend artikelLegend 2: Wonderkind – Marie Lu
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.