De Castlefest kronieken 1: Wanneer de zon terugdraait – Gé Ansems

0
110

Omslag De Castlefest kronieken 1: Wanneer de zon terugdraait

Journalist Willem van Straeten ontvangt een mysterieuze e-mail. Deze is afkomstig van een Leidse professor die Willem smeekt zijn zoontje te redden van de pokken. De professor schrijft deze mail als hij getuige is van de triomfmars van de Duitse soldaten tijdens de finale van de Frans-Duitse oorlog… in 1871. Onmogelijk dus. Of niet? Willem gaat op onderzoek uit en belandt op Castlefest, waar de realiteit fantasie wordt.

Castlefest
Dit boek speelt zich af op het leukste festival van Nederland; Castlefest – veel lezers van FantasyWereld zijn er vast wel eens geweest. Zelf ga ik er al jaren met plezier naartoe. Toen ik hoorde dat er een boek kwam dat zich afspeelt op mijn favoriete festival, moest ik dat natuurlijk hebben. Het is één en al herkenning: de sfeer van het festival wordt perfect weergegeven en er komen allerlei bekende figuren voorbij. Zo zie je de organisatoren, bekende standhouders en ook gedenkwaardige kostuums de revue passeren. Voor bezoekers van Castlefest is het leuk om het festival eens in boekvorm te beleven.

Voor bezoekers van Castlefest is het leuk om het festival eens in boekvorm te beleven.

Een beetje rommelig
Het verhaal zelf is naar mijn mening een beetje rommelig. De oudere Willem komt op Castlefest de jonge Evie tegen en er ontstaat een diepe band tussen de sceptische journalist en het openhartige meisje. De twee krijgen te maken met tijdsprongen, diverse Goden, mysterieuze boeken, ‘Gothic-soldaten’, onverklaarbare weersomstandigheden, waarzeggers, parallelle werelden, ‘eenzijdigen’, vulcans… natuurlijk kom je op Castlefest allerlei figuren tegen, maar Ansems stuurt echt een overvloed aan informatie op de lezer af. Daarom vond ik het verhaal soms een beetje warrig. De schrijver heeft een rijke fantasie, dat is zeker, maar naar mijn mening had hij het een beetje mogen doseren. Tegen het eind wordt het verhaal ook wat langdradig, en het is duidelijk dat het nog niet voorbij is: de problemen van de hoofdpersonages worden namelijk alleen maar groter.

Ik vond het ook verwarrend dat er afwisselend vanuit de eerste en de derde persoon wordt geschreven: Willems avonturen beleef je vanuit de derde persoon, maar de schrijver zelf komt ook regelmatig aan het woord en vertelt dan vanuit de ‘ik-vorm’. Omdat deze figuren beide mannelijk zijn en toch wel wat van elkaar weg hebben, vond ik het soms lastig om te bekijken wie er nou precies aan het woord was: de verteller, of de schrijver zelf. De verschillende vertelstemmen waren moeilijk te onderscheiden en lijken op een gegeven moment in elkaar over te lopen. Overigens heeft Ansems wel een prettige en humoristische schrijfstijl.

Een prominente rol voor uitgeverij Macc
Gé Ansems, de schrijver, speelt een belangrijke rol in zijn boek. Ook de andere schrijvers van Uitgeverij Macc en hun uitgebrachte boeken komen uitgebreid aan bod. Dit is dus de perfecte reclame voor de uitgeverij. Ik vond het persoonlijk leuk om te lezen hoe het er in de stand aan toe gaat tijdens zo’n festival (een soort kijkje achter de schermen).

Ik vond de verhaallijn van De Castlefest kronieken wat minder sterk – een overvloed aan werelden en wezens zorgde ervoor dat ik het moeilijk vond een logische verbinding te vinden tussen de mysterieuze e-mail en de vele andere geheimzinnige voorvallen op het festival. Het was gewoon een beetje teveel van het goede. Wel vond ik het ontzettend leuk om te lezen over Castlefest – bezoekers van dit festival zullen dan ook veel herkennen tijdens het lezen. Laten we hopen dat Castlefest nog lang blijft bestaan en dat de personages uit Ansems boek mijn favoriete festival in een vervolgdeel kunnen redden van alle gevaren.

[product_page sku=”9789078437239″]

De Castlefest kronieken 1: Wanneer de zon terugdraait Boek omslag De Castlefest kronieken 1: Wanneer de zon terugdraait
De Castlefest kronieken 1
Gé Ansems
9789078437239
Uitgeverij Macc
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.