John Carter

0
57

John Carter

John Carter is een lager wal geraakte veteraan uit de Amerikaanse Burgeroorlog die het vechten beu is en op zoek gaat naar de legendarische “Spidercave” in de hoop daar bergen goud te vinden. Tijdens zijn zoektocht wordt hij echter opgepakt door het leger, omdat ze zijn hulp weer nodig hebben. John Carter ontsnapt en tijdens de achtervolging die volgt vlucht hij een grot in. Hier heeft hij een onverwachte ontmoeting met een vreemd ogende man. Er volgt een gevecht, waarna John Carter middels een mysterieus medaillon geteleporteerd wordt. Enkele momenten later wordt hij wakker op een gigantische kale vlakte.

Hij blijkt op Barsoom te zijn, een planeet die wij Mars noemen. Hier komt hij er al snel achter dat hij, vanwege de veel lagere zwaartekracht, vele tientallen meters ver kan springen. Al snel komt hij in een niet al te vriendschappelijke aanraking met een groep  lange, groene plaatselijke bewoners, genaamd Tharks. De koning van dit volk, Tars Tarkas (stem van Willem Dafoe), is onder de indruk van John Carters’ krachten en  zij nemen hem gevangen. Het duurt niet lang voordat hij wederom ontsnapt en getuige is van een gevecht tussen een aantal luchtschepen. In één van deze luchtschepen verbergt de prinses van de stad Helium, Dejah Toris (Lynn Collins) zich. Helium wordt bewoond door een volk dat eruit ziet als mensen.

Prinses Dejah Toris wordt achtervolgd door de wrede veroveraar Sab Than, die met haar wil trouwen. Wanneer prinses Dejah uit haar luchtschip valt redt John Carter haar van een zekere dood en helpt haar vervolgens om haar achtervolgers van zich af te slaan.
Wanneer de Tharks dit zien, schieten ze te hulp en proberen ze John Carter bij hun stam te betrekken. Hier wil hij niets van weten, maar hij stemt toch in omdat ze dreigen de prinses om het leven te brengen. John Carter wil terug naar huis en besluit weer te ontsnappen. De prinses belooft hem te helpen terug te keren naar zijn thuisplaneet. Helaas voor John Carter heeft prinses Dejah Toris een verborgen agenda…

Edgar Rice Burroughs
Het verhaal waar de film op gebaseerd is dateert alweer uit 1912 en  is geschreven door de legendarische Edgar Rice Burroughs. Deze man heeft in totaal elf boeken geschreven over de avonturen van John Carter op Barsoom, de twee door zijn zoon geschreven boeken niet meegerekend. Het is een klassiek sciencefiction verhaal over een onwillige held die verliefd wordt op een dame in nood, wat het verhaal vrij voorspelbaar maakt. Deze verfilming brengt dan ook weinig nieuws binnen het genre.

Omdat de verhalen van Burroughs veel gelezen zijn, hebben ook genoeg regisseurs en auteurs aspecten uit zijn boeken gebruikt. Het arenagevecht tussen John Carter en twee gigantische witte apen doet bijvoorbeeld enorm denken aan het arenagevecht in Star Wars Episode II: Attack of the Clones.

Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is prima. Taylor Kitsch zet een prima John Carter neer en zijn tegenspeelster Lynn Collins doet hetzelfde voor haar personage; prinses Dejah Toris. Dominic West’s personage komt niet goed tot leven. Hij speelt de meedogenloze Sab Than, maar erg overtuigend doet hij dit niet. De stemmencast voor de rollen van de Tharks is dan wel weer goed. Helaas weet niemand een echt memorabele rol neer te zetten. De acteurs doen wat ze moeten doen, maar zetten niets bijzonders neer. Dit maakt het ernaar dat je niet snel zal meeleven met de personages.

De regisseur, Andrew Stanton (Wall-E, Finding Nemo), weet een vermakelijke film af te leveren. De Tharks zien er realistisch uit, de planeet Barsoom is prachtig en de actiescènes zijn goed in beeld gebracht. Het enige minpunt is dat het eindgevecht gevoelsmatig nogal abrupt eindigt. Het voelt niet bevredigend aan. Gelukkig volgt er nog een sterke plotwending wat weer een hoop goedmaakt. De film bevat ook een prima dosis humor. Dit werkt mee aan een prettige kijkervaring.

Producent: Walt Disney Pictures
Regisseur: Andrew Stanton
Cast: Taylor Kitsch (John Carter), Lynn Collins (Dejah Thoris), Willem Dafoe (Tars Tarkas), Domonic West (Sab Than), Mark Strong (Matai Shang), Samantha Morton (Sola), e.a.