Divergent

0
72

Omslag Chronicle

Divergent is de verfilming van Veronica Roths Inwijding, waarin het futuristische Chicago is verdeeld in vijf facties: Zelfverloochening (Abnegation), Eruditie (Erudite), Oprechtheid (Candor), Vriendschap (Amity) en Onverschrokkenheid (Dauntless). De zestienjarige Beatrice Prior is opgegroeid in Zelfverloochening. Haar hele leven heeft in het teken gestaan van onbaatzuchtigheid, maar nu ze zestien is, moet Beatrice een test ondergaan die zal uitwijzen bij welke factie ze het beste past. Tot haar grote schrik blijkt ze echter bij meerdere facties tegelijk te passen: Beatrice is Afwijkend. En in een wereld waarin iedereen in hokjes is geduwd, worden Afwijkenden gezien als een bedreiging…

Omdat Beatrice zich niet thuis voelt in Zelfverloochening besluit ze een totaal andere factie te kiezen: Onverschrokkenheid, de factie van de dapperen. Daar moet ze een reeks angstaanjagende tests ondergaan voordat ze wordt toegelaten: een Inwijding. Ze verandert haar naam in Tris en sluit al snel vriendschap met een paar andere overstappers. Maar terwijl Tris haar Inwijding probeert te halen en verliefd wordt op Four, haar strenge maar ontzettend knappe leraar, ontstaat er een oorlog tussen de facties. En Tris ontdekt algauw dat zij als Afwijkende daar een belangrijke rol in zal spelen.

Dicht bij het boek
Wat de lezers van de boekenreeks direct op zal vallen, is dat Divergent behoorlijk dicht bij het boek is gebleven. Natuurlijk ontbreken er een paar details en gaat alles vrij snel (de vrienden van Tris blijven zo bijvoorbeeld een beetje oppervlakkig), maar afgezien daarvan waren er geen drastische wijzigingen ten opzichte van het boek. Vooral voor de fans van de boeken zal dit een verademing zijn, aangezien regisseurs er nogal eens een handje van hebben het verhaal een beetje om te gooien.

Voor de mensen die de boeken niet gelezen hebben, kan het verhaal misschien wat vragen oproepen. De film gaat namelijk ontzettend snel. Er is geen moment waarop je je zult vervelen of waarop het verhaal even rustig voortkabbelt, maar dit zorgt er tegelijkertijd ook voor dat je als niet-lezer je aandacht erbij moet houden. Er wordt nog redelijk wat uitgelegd over de wereld waarin dit verhaal zich afspeelt, maar de echte diepgang in sommige gebeurtenissen ontbreekt door de vaart van het verhaal soms een beetje. Ook het factiesysteem kan misschien een beetje vreemd overkomen op degenen die de boeken niet hebben gelezen, maar hun kan ik alleen maar aanraden om de vervolgen op Divergent te lezen (of natuurlijk te wachten op de films!). Waarschijnlijk zal er dan een heel stuk meer duidelijk worden.

Fascinerende wereld
Waar de makers van Divergent ongetwijfeld heel wat aandacht aan hebben besteed, is de wereld waarin dit verhaal zich afspeelt. Divergent is een typische dystopie: een verhaal dat zich afspeelt in een futuristische wereld waarin iets goed mis is. In dit geval is de wereld verdeeld in vijf facties, die zogenaamd een perfecte samenleving horen te creëren. Natuurlijk blijkt dit niet helemaal het geval te zijn en dat wordt in de film erg mooi neergezet. Het hedendaagse Chicago is verwoest en het enige wat er nog van over is, zijn honderden leegstaande ruïnes, gebarsten straten en een enorme muur die de stad beschermt tegen iets waar in de film nog niet echt aandacht aan wordt besteed. De wereld ziet er op het witte doek fantastisch uit en klopte voor mijn gevoel perfect met het boek.

Cast
De cast van Divergent bestaat voor een groot deel uit vrij onbekende acteurs. De rol van Tris wordt gespeeld door Shailene Woodley, die, afgezien van wat rollen in series als The O.C., nog niet heel erg bekend is voor het grote publiek. Dit neemt echter niet weg dat ze de rol van Tris ontzettend sterk en geloofwaardig weet te vertolken. Op sommige plekken, vooral tegen het einde van de film, werden Tris’ emoties misschien nog wel beter neergezet dan in het boek, waar ze op een gegeven moment wel erg koelbloedig en onverschrokken wordt. Ook de andere acteurs in Divergent zijn erg goed gekozen: Theo James weet een erg leuke en interessante Four neer te zetten Kate Winslet is ontzettend sterk als de ijzige en strenge Jeanine. Vooral voor de lezers van het boek kan het soms even wennen zijn, maar uiteindelijk weten de acteurs in Divergent hun personages stuk voor stuk erg goed neer te zetten.

Producent: Summit Entertainment
Regisseur: Neil Burger
Cast: Shailene Woodley (Tris), Theo James (Four), Ashley Judd (Natalie), Jai Courtney (Eric), Ray Stevenson (Marcus), Zoë Kravitz (Christina), Kate Winslet (Jeanine) e.a.