De Heelmeesteres 1: Avry – Maria V. Snyder

0
179

Omslag De Heelmeesteres 1: Avry

Als laatst overgebleven heelmeesteres van ‘De Vijftien Rijken’ is Avry dag en nacht op de vlucht. Ze was lid van het genezersgilde, die schuldig werd bevonden aan het verspreiden van een dodelijke plaag. Door haar krachten is ze in staat de kwalen van slachtoffers over te nemen en ze zo te genezen. Ze kan namelijk herstellen van de ziektes waar een normaal mens dood aan zou gaan. Nu ze moet onderduiken, kan Avry haar krachten echter niet gebruiken zonder zelf ontdekt te worden.

Na de plaag liggen ‘De Vijftien Rijken’ met elkaar in de clinch. Er dreigt een hevige strijd rondom de troon en de enige prins, genaamd Ryne, die in staat zou kunnen zijn alles tot een goed einde te brengen is ernstig ziek. Avry is zijn enige hoop. Als ze wordt opgepakt en veroordeeld tot de guillotine, krijgt ze dan ook de kans om te ontsnappen aan haar lot. Samen met de manschappen van de prins legt ze een gevaarlijke tocht af om hem te bereiken. Maar de prijs die ze zal moeten betalen voor het redden van de prins is hoog. En wil ze eindelijk wel een man helpen, van wie ze altijd heeft gedacht dat hij slecht was?

Actie en avontuur
Het verhaal bestaat voornamelijk uit kleine avonturen die aan elkaar worden geregen door de zoektocht naar prins Ryne. Na een spannend begin gebeurt er genoeg om je aandacht vast te houden. De reizigers komen in verschillende gebieden en Rijken, deze tocht is te volgen op de kaart aan het begin van het boek. De woordkeus is niet heel hoogstaand maar vormt een makkelijk te lezen schrijfstijl en doet verder geen afbreuk aan het boek. Het zorgt er, in combinatie met een goede verhaallijn, voor dat zowel jongeren als volwassenen ervan kunnen genieten.

Levensechte personages
De goed uitgewerkte personages zijn de grootste pluspunten van het boek. Vooral binnen het reisgenootschap komen de  karakters stuk voor stuk tot leven. De chemie tussen de mannen van Ryne is erg goed uitgewerkt, naarmate het verhaal vordert zie je de groep hechter worden. Ook Avry krijgt een steeds groter zwak voor de mannen. Zo wordt de goedhartige Belen gedoopt tot ‘Papa Beer’ en ontstaan er vaak grappige discussies tussen haar en de koppige Kerrick, die ze stiekem steeds leuker gaat vinden. Avry zelf houdt zich goed staande tussen al die kerels en zal het ze niet altijd even gemakkelijk maken.

Wereld
Het idee van de Rijken, de plaag en de magiërs is interessant en origineel. Wat het verhaal alleen soms mist is wat informatie over de verschillende culturen en de achtergronden van de Rijken. De lezer wordt vanaf het begin niet erg veel verteld, alleen dat het niet goed gaat door de plaag en wie met wie vecht om de troon. Wel wordt er uitgebreid ingegaan op de achtergrond van het genezersgilde, wat erg leuk is om te lezen. De andere gaven krijgen minder aandacht. Dit is jammer omdat elke kracht interessant is om over te lezen. Hopelijk pakt Snyder dit op in de vervolgdelen.

Avry is een mooi boek dat beschikt over veel actie, een dosis humor en romantiek waarbij de goede personages de show stelen. Het verhaal is origineel en geschikt voor zowel jong als oud. De wereld zou hier en daar iets beter uitgewerkt kunnen worden. Desalniettemin zet Snyder hier een sterke basis voor de vervolgdelen van de trilogie. Een spannend einde zorgt ervoor dat je kunt uitkijken naar deel twee.

[product_page sku=”9789024558759″]

De Heelmeesteres 1: Avry Boek omslag De Heelmeesteres 1: Avry
De Heelmeesteres 1