Dark Shadows

0
62

Omslag Chronicle

In de film volgen we de familie Collins die in 1750 vanuit Engeland naar Noord-Amerika verhuizen, waar de familie een klein havenbedrijf opzet. Dit bedrijf groeit uit tot een immens succes waarna het plaatsje vernoemd wordt naar de familie en de naam Collinsport meekrijgt. De familie besluit een gigantisch huis te laten bouwen en noemen het Collinwood Manor. Het noodlot slaat toe wanneer hun zoon Barnabas het middelpunt van obsessie wordt van een heks, omdat hij haar hart heeft gebroken. Zijn ouders komen op twijfelachtige wijze te overlijden en hijzelf wordt vervloekt om door het leven te gaan als vampier. Even later zet zij zelfs de plaatselijke bevolking tegen hem op, waarna ze hem opsluiten in een kist en diep onder de grond begraven.

In 1972 is er niets meer over van het familiebedrijf en is Collinwood Manor vervallen tot een ruïne. In het huis wonen de laatste nazaten van de familie Collins. Dit zijn moeder Elizabeth Collins, haar broer Roger, haar dochter Carolyn en Roger zijn zoon David. Verder lopen nog een klusjesman, een zeer bejaarde schoonmaakster, de nieuw aangenomen kinderjuf voor David; Victoria Winters, en Dr. Julia Hoffman, de psychiater van David, rond. De reden van hun huidige staat is Angie en haar succesvolle vissersbedrijf. Dan wordt Barnabas Collins na 200 jaar per ongeluk bevrijd uit zijn gevangenis en wanneer hij erachter komt dat Angie eigenlijk de heks Angelique Bouchard is die hem in een vampier heeft veranderd, doet hij er alles aan om de familienaam weer in eren te herstellen.

Typische “Burton”film
Regisseur Tim Burton speelde al jaren met het idee om de televisie serie waar deze film op gebaseerd is te verfilmen. Naar een acteur voor de rol van de vampier Barnabas hoefde hij niet lang te zoeken. Voor de achtste keer heeft hij Johnny Depp voor een hoofdrol in één van zijn films gecast. Depp zet de rol perfect neer. Hij weet de emoties die Barnabas voelt wanneer hij na 200 jaar in een “vreemde” wereld wakker wordt erg komisch te brengen. Dit is ook gelijk de kracht van de film, want wanneer de film de tweede helft meer focust op de familie en de strijd tussen de vampier en de heks wordt de film een stuk minder interessant. De heks Angelique Bouchard wordt gespeeld door Eva Green. Zij weet te overtuigen en trekt meer dan eens een behoorlijk eng gezicht. De rollen van de andere familieleden zijn ook goed ingevuld. Helaas krijgen deze alleen te weinig speeltijd waardoor de personages niet heel goed uit de verf komen. De uitzondering is Chloë Grace Moretz als rebellerende tienerdochter wie een aantal grappige woordenwisselingen heeft met Barnabas.

De sfeer van de film is, zoals we ondertussen wel gewend zijn van Burton, lekker grimmig.  De regie en het camerawerk zijn prima, de film zit boordevol muziek uit de jaren ’70 en de aankleding uit diezelfde tijd is schitterend. Toch wordt het nergens echt bijzonder. We hebben alles al eens eerder gezien en dan vele malen beter en wel van dezelfde regisseur en met dezelfde hoofdrolspeler. Het verhaal heeft absoluut potentie, dat blijkt wel uit de eerste helft. Misschien had Burton zich iets meer op Barnabas moeten concentreren, want in de tweede helft komen gewoon teveel personages in beeld die te weinig tijd krijgen. Hierdoor krijg je geen binding met ze en komt het geheel wat rommelig over. Sommige gebeurtenissen lijken er zelfs alleen maar ingestopt te zijn omdat ze in de serie hebben gezeten, maar voegen verder totaal niets toe aan het geheel.

Producent: Warner Bros Pictures
Regisseur: Tim Burton
Cast: Johnny Depp (Barnabas Collins), Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddard), Eva Green (Angelique Bouchard), Chloë Grace Moretz (Carolyn Stoddard), Johnny Lee Miller (Roger Collins), Gulliver McGrath (David Collins), Helena Bonham Carter (Dr. Julia Hof
Verschenen: 2012
Speelduur: 113 minuten
Leeftijdscategorie: 13+