Wie is de Black Panther? – Jesse J. Holland

0
134

Black Panther is de sterke held die het toonbeeld is voor het land Wakanda, een Afrikaans land in het Marvel universum dat een grote voorsprong heeft op het gebied van technologische uitvindingen. T’Challa is de laatste in de bloedlijn van krijgerkoningen en kan als Black Panther beschikken over een enorme kracht. Wakanda heeft bovendien als enige land beschikking tot vibranium, een zeldzaam metaalsoort dat kinetische energie kan absorberen en tegen de sterkste krachten bestand is. Dit maakt het natuurlijk dat andere landen geïnteresseerd zijn in Wakanda (en specifiek in deze metaalsoort) en zo staan de rijkdommen continu onder bedreiging. Kan de Black Panther deze dreiging stoppen, vooral als Klaw aan het hoofd staat van deze missie: de huurmoordenaar die T’Challa’s vader heeft vermoord?

Een bekende, maar verfrissende blik op de Black Panther

Dit boek laat het verhaal zien van T’Challa, die ook wel bekend staat als de Black Panther. Marvelfans die de film van deze superheld hebben gezien zullen veel bekende dingen tegenkomen in het verhaal, maar zullen zeker ook verrast zijn. Dit boek is namelijk niet gebaseerd op de film, maar juist op de comics die Black Panther introduceren. Hierin zijn veel verschillen te vinden in vergelijking met de film, waardoor je weer nieuwe informatie over deze superheld krijgt. Zo leer je veel meer over de geschiedenis van Wakanda en over hoe de mensen daar werken met vibranium, maar ook over hoe andere landen hier tegenaan kijken. Wakanda is namelijk erg afgezonderd van de rest van de wereld, waardoor andere landen moeten gissen naar hoe Wakanda in elkaar steekt.

Marvelfans kunnen dankzij dit boek op een geheel nieuwe manier genieten van de koning van Wakanda.

De kijk op Wakanda vanuit de buitenwereld is erg interessant, maar ook aan de binnenkant kan je Wakanda goed verkennen. De Dora Milaje zijn de krijgersvrouwen van T’Challa en hebben generaties lang de Black Panther gediend, maar T’Challa zou daar graag verandering in willen brengen. De vergaderingen die de koning houdt om een nieuwe visie te werpen op de Dora Milaje zijn ook erg interessant; het geeft je toch een betere kijk op het koningshuis.

Een spannende strijd met nieuwe superschurken

De schrijfstijl van Jesse J. Holland is naar behoren. Hij weet het universum van Marvel veel vorm te geven en verschillende tonen aan te slaan bij de diverse perspectieven. Zo merk je dat het volk van Wakanda heel anders spreekt dan dat van de Verenigde Naties. Ook worden er wat flashbacks gegeven naar gebeurtenissen uit het verleden die T’Challa maken tot de man die hij nu is. Als Marvelfan merk je veel meer van de interessante persoonlijkheden van de mensen van Wakanda en al snel kan je het verhaal van de film van je afwerpen en genieten van deze versie van de Black Panther. Daarbij bevat het boek een aantal illustraties in comicstijl van Black Panther en hebben de zijkanten van de bladzijden wat tekens van Wakanda, wat het boek tot een mooi geheel maakt.

Hoewel de eerste helft van het boek voornamelijk bestaat uit achtergrondinformatie en verschillende gesprekken die een aanloop zijn naar een invasie, zit de tweede helft van het boek vol actie. Je ontdekt nieuwe mutanten met hun eigen krachten, die een groot gevaar kunnen vormen voor Wakanda. Tegenover deze superschurken zie je ook veel verrassende helden die laten zien dat Wakanda een land is waar je tegen op moet kijken. De actie in het verhaal is erg te vergelijken met de epische gevechten in de films van Marvel, waardoor de filmkijkers absoluut niet teleurgesteld zullen raken.

Wie is de Black Panther? biedt een nieuwe blik op de Marvelsuperheld Black Panther en geeft je veel meer informatie over Wakanda. De setting wordt goed beschreven, de tweede helft van het boek leidt tot veel spannende gevechten en T’Challa krijgt veel inhoud door de flashbacks in het verhaal. Marvelfans kunnen dankzij dit boek op een geheel nieuwe manier genieten van de Wakandaanse koning en het verhaal maakt je dan ook zeker nieuwsgierig naar andere geschreven verhalen binnen dit universum.

Wie is de Black Panther? Boek omslag Wie is de Black Panther?
Jesse J. Holland
9789024583805