Waterfire Saga 1: Deep Blue – Jennifer Donnelly

0
203

Omslag Waterfire Saga 1: Deep Blue

Diep in de oceaan woont het meervolk van Meromara. Serafina is de dochter van de regina en dus de rechtmatige troonopvolgster uit een lange lijn van vrouwelijke leiders. Om te bewijzen dat ze ook daadwerkelijk een principessa is moet ze meedoen aan een Dokimi. Dit is een test waarbij ze een moeilijke zangformule brengt aan haar onderdanen en zich zal verloven met een prins van een ander meervolk. Tijdens haar Dokimi gaat er echter iets gruwelijk mis…

Meromara wordt aangevallen en hierbij raakt de regina ernstig gewond. Serafina en haar vriendin Neela moeten vluchten. Al snel volgt er een lange tocht vol achtervolgingen en gevaar waarbij ze niet weten wie ze wel en wie ze niet kunnen vertrouwen. Terwijl ze op zoek gaan naar de persoon die de aanval heeft uitgevoerd, krijgen Serafina en Neela dromen die niet alleen verdacht veel op elkaar lijken, maar misschien ook de enige optie bieden voor het redden van Meromaria.

Zee aan informatie
Als je denkt even rustig een boek te lezen kom je met Deep Blue nogal bedrogen uit. Vooral in het begin moet je enorm goed opletten om alle onbekende begrippen te kunnen bijbenen en ook later zul je nog wel een paar keer moeten terugbladeren. Omdat je als het ware ‘in het diepe wordt gegooid’ zit er in het begin weinig vaart in het verhaal. Er gebeurt eerst vrij weinig en op het eind opeens heel veel. Als geheel is het daarom niet meeslepend. Het taalgebruik is voor de rest relatief makkelijk en er zitten wel erg veel woordgrapjes in met betrekking tot de zee. Dit, in combinatie met alle moeilijke begrippen, geeft verwarring over voor wie dit boek nou bedoeld is: de jongere of de oudere Young Adult-lezer?

Meromara
De bedachte zeewereld met zijn mythologische achtergrond is echter wel heel leuk. Alles heeft betrekking op de gezonken stad Atlantis en de geschiedenis wordt geleidelijk aan verteld. De karakters zijn op zich prima, je stoort je niet echt aan ze maar je raakt er ook niet erg op gesteld. Het zijn allemaal zelfverzekerde feministische vrouwen, wat een leuk punt is, maar ze weten zich in dit eerste deel van de serie nog niet zo goed te ontwikkelen. Het einde geeft echter wel goede mogelijkheden hiervoor, dus hopelijk weet Donnelley dit in de vervolgdelen voor elkaar te krijgen.

Deep Blue voelt aan als een gemiste kans. Aan het begin verdrink je bijna in de informatie, en ook later in het verhaal kan dit nog al eens voor verwarring zorgen. De karakters zijn op zich prima, maar weten zich nog niet onmisbaar te maken. Daarnaast doet het geheel wat kinderlijk aan en zou het zich misschien meer moeten richten op de jongere Young Adult-lezer. De wereld daarentegen is leuk en origineel. Met zijn interessante geschiedenis geeft het iets meer hoop voor de vervolgdelen.

[product_page sku=”9789000338429″]

Waterfire Saga 1: Deep Blue Boek omslag Waterfire Saga 1: Deep Blue
Waterfire Saga 1