De zwarte troon – Peter Schaap

0
26

Omslag De zwarte troon

Wat opvalt aan fantasyboeken, is dat er – anders dan bij de meeste andere genres – enorm veel series verschijnen. Dat is als lezer soms best lastig: je wilt natuurlijk niet midden in een reeks binnenvallen, maar het is ook niet altijd leuk om minstens tien delen te moeten doorspitten voordat je weet hoe een verhaal eindigt. Laat staan als de serie nog niet is afgerond… Zelf ben ik dan ook blij als ik een goed ‘los’ fantasyboek tegenkom: een niet al te kort, sterk verhaal, dat toch in één boek past. De zwarte troon van Peter Schaap bijvoorbeeld?

Een elf zonder magie
Na een bloederige oorlog staat het keizerrijk op het punt om vrede te sluiten met zijn buurland Maskana, als een nieuwe macht van zich laat horen: de mysterieuze Karilan heeft zichzelf tot de Zwarte Troon van de alfen benoemd. Mens, alf of elf – wie zich niet aan zijn wil onderwerpt, krijgt vroeg of laat met de gruwelijke zandvrouwen van Italoth te maken.

Intussen is de jonge elfin Cortas als huurlinge in dienst bij het keizerlijke leger. De prefect stuurt haar op weg om te onderhandelen met Karilan, maar die opdracht is nog moeilijker dan hij in eerste instantie lijkt. Niet alleen is Cortas namelijk al als baby van haar volledige magische vermogens beroofd, maar ook blijkt Karilan een intense persoonlijke haat tegen haar te koesteren…

Een verrassende sage
De zwarte troon is met zijn bijna vijfhonderd pagina’s geen dunnetje, maar daar staat tegenover dat het verhaal ook echt wordt afgerond: geen open einde, geen vervolgdeel. Toch weet Schaap in één boek een complexe, geloofwaardige wereld neer te zetten. Bevolkt door elfen, alfen en mensen van allerlei slag geeft Schaap zijn samenleving precies genoeg achtergrond mee om te overtuigen.

Ook de structuur van het verhaal is goed doordacht. Het is even wennen aan de soms wat verwarrende flashbacks in het eerste boekdeel en de perspectiefwisseling hierna, maar de plot blijft verrassen met nieuwe wendingen die het verhaal spannend houden. Tel daar sympathieke personages en interessante magische creaturen bij op, en je hebt simpelweg een goed fantasyverhaal in handen. Schaap kan zich zonder problemen met Raymond Feist meten, en doet daar soms zelfs nog een schepje bovenop.

Quote: Schaap kan zich zonder problemen met Raymond Feist meten, en doet daar soms zelfs nog een schepje bovenop.

De schrijfstijl is soms een tikje ouderwets of formeel, en krijgt daardoor een historisch tintje: de toon past goed bij de geschetste middeleeuwse wereld. Zelf had ik daar geen moeite mee, maar het moet je wel liggen. Ook staan er enkele (eind)redactionele foutjes is het boek, die enigszins afbreuk doen aan het verder zo zorgvuldig geschreven verhaal. Toch hoeft dat het leesplezier niet erg in de weg te staan. De onverwachte ontknoping aan het einde aan het verhaal maakt Thirza Meta’s woorden wel begrijpelijk: “Dit is een boek dat ik zeker nog een tweede keer wil lezen. En dan nog een keer. En wellicht daarna nog een keer.”

De zwarte troon valt in de eerste plaats op omdat het nu eens geen seriedeel is, maar het blijkt ook een intrigerend, zorgvuldig geschreven fantasyverhaal. Het boek blijft verrassen, en na het lezen van de ontknoping zou je bijna weer opnieuw willen beginnen om nog eens na te lezen hoe het dan allemaal zat. Ondanks wat (eind)redactionele foutjes en een ietwat stroef begin, bevestigt Peter Schaap met De zwarte troon opnieuw zijn naam als Nederlandse fantasy-auteur van formaat.

[product_page sku=”9789490767600″]

De zwarte troon Boek omslag De zwarte troon
Peter Schaap