Violet: heldin van de duisternis – Abigail Gibbs

0
73

Omslag Violet: heldin van de duisternis

Violet is een pubermeisje dat in Londen op stap gaat. Daar ziet ze hoe een groep mannen wordt vermoord door een aantal vampiers. Geschokt probeert ze ongezien weg te lopen, maar de vampiers krijgen haar in het vizier en nemen haar mee naar hun landgoed. Ze vreest voor haar leven en veracht de chique vampiers die zich beter voordoen dan dat ze zijn. Vooral aan Kaspar Varn, de vampierprins, heeft ze een hekel. Hij is bot, arrogant en bedreigt haar om de haverklap. Een echte bloedzuiger, al zegt ze zelf. Maar niet alle vampiers zijn vervelend. Fabian behandelt haar als een dame en legt haar uit hoe de vampiers leven. Violet wacht intussen geduldig op een kans om te ontsnappen. Haar doodzieke zusje kan niet zonder haar. Haar vader is minister en heeft vast al een klopjacht naar haar gestart. Maar waarom hebben ze haar dan nog niet gevonden? De vampiers laten immers veel sporen in de vorm van lijken achter. En hoe komt het dat ze haar nog niet te grazen hebben genomen?

Violet is het eerste boek in de Heldin van de duisternis-reeks. Violet zelf is een pittig personage. Ze vloekt als een zoetwatermatroos en moet niets hebben van haar kidnappers. Ze gelooft hun leugens niet. Haar vader is een belangrijke minister en zal haar ontgetwijfeld snel komen redden. Tot die tijd moet ze er alleen even voor zorgen dat ze niet leeggezogen wordt. Dat is lastig, want Kaspar is een eersteklas kwal en ze schroomt niet om hem dat te vertellen. Het lijkt wel een strijd tussen twee titanen. Dit zorgt voor voldoende spanning om de lezer geboeid te houden. Bovendien wordt het fascinerende leven van de vampiers goed omschreven. Zoals het een tienerboek betaamt heeft het verhaal ook een romantisch aspect. Dit is naar mijn mening een van de minpunten, omdat de switch in de gevoelens van Violet wel erg abrupt komt. Het achterliggende verhaal van de heldinnen wordt langzaam naar voren gebracht, wat het verhaal ten goede komt. Zo weet het tot een gedegen slot te komen en lezers warm te maken voor een spannend vervolg.

Het verhaal sluit goed aan bij de wensen van een publiek van 14 jaar en ouder. Bovendien is het een van de weinige verhalen in een soortgelijke setting dat ook voor oudere pubers en volwassenen interessant kan zijn. Het is met momenten wat ongeloofwaardig, maar weet zich toch staande te houden. Het verhaal is spannend en kan wat eng zijn voor jonge lezers, dus ik zou het verhaal niet aanraden voor lezers jonger dan 12. Daarnaast is Violet een echte puber, dus komen er vrij expliciete liefdesscènes in voor die wat minder geschikt zijn voor jeugdige ogen. Het verhaal is dusdanig realistisch neergezet dat je zou kunnen geloven dat er daadwerkelijk ergens in Engeland een landgoed is waar een groep vampiers woont. De beschrijvingen van de omgeving zijn treffend en je kunt de koude wind bijna door de kieren van het landhuis horen waaien.

Violet is een interessant geval. Ze is vrij ruig, draagt eigenlijk alleen maar te korte rokjes en weet met haar gevloek zelfs vampiers te vermaken, maar ze heeft ook een gevoelige kant. Haar zusje is doodziek en ze kan het slecht verdragen dat ze van haar gescheiden is. Het is dan ook vooral vanwege haar zusje dat ze wil ontsnappen. Deze karaktercombinatie is goed neergezet en komt niet geforceerd over. Daarnaast is het hilarisch om te lezen hoe Violet zichzelf keer op keer in benarde situaties terugvindt omdat ze een te grote mond en een piepklein hartje heeft. Omdat ze steeds meer over vampiers leert, krijgt ze wel meer respect voor ze en kan ze zich een houding geven in hun wereld. Ze maakt een interessante ontwikkeling door gedurende het verhaal en dankzij haar toedoen krijgt het verhaal een spannend einde.

Violet is een boek voor meisjes die eens iets willen lezen over een vampier die níet onder de glitters zit en wel degelijk gevaarlijk is. Dit gaat namelijk over ‘the real stuff’: vampiers die meisjes kidnappen en ze de volgende ochtend ergens dood dumpen. Het verhaal zit goed in elkaar en heeft diepgang. Alleen jammer van die ongeloofwaardig snelle verliefdheid.

Heldin van de Duisternis 1: Violet

Abigail Gibbs | Xander Uitgevers | 2012
Originele titel: The Dark Heroine 1: Dinner with a Vampire

Door een toevallige ontmoeting stort Violet in een wereld vol elegantie en schoonheid waar aristocratische vampiers wonen. Een plaats van waaruit geen ontsnapping mogelijk is… Onder die pracht en praal gaat een duisternis schuil, belichaamd in de knappe, maar gevaarlijke erfgenaam van de troon, Kaspar Varn. Als Violet en Kaspar zich overgeven aan een passie die hun gescheiden werelden overstijgt, ontdekken ze dat het een passie is die een prijs heeft.