Herfstroos: heldin van de duisternis – Abigail Gibbs

0
148

Omslag Herfstroos: heldin van de duisternis

Herfstroos is het tweede boek van de Heldin van de duisernis-reeks. Het verhaal draait om Herfstroos, een tienermeisje dat in een slaperig stadje in Zuid-Engeland woont. Ze is een Saliaan, wat betekent dat ze magie ontleent aan de natuur. Het is haar taak om de leerlingen op haar middelbare school te beschermen tegen duistere magie. Alle Salianen hebben kringende littekens over hun lichaam, waardoor Herfstroos al snel als een freak wordt behandeld. Ondertussen heeft Herfstroos het ook niet makkelijk met zichzelf. Haar oma is een aantal jaar geleden vermoord, maar de daders zijn nooit gevonden. En dan komt Fallon op haar school. Hij is niet alleen erg populair, maar ook nog eens een Saliaanse prins. Wat heeft hij hier te zoeken?

Herfstroos is het vervolg op Violet. Waar we in Violet kennismaken met Violet Lee die zich inlaat met vampieren, leren we nu Herfstroos kennen. Herfstroos heeft het op school niet makkelijk: ze wordt buitengesloten en heeft maar een kleine vriendenkring die haar accepteert zoals ze is. De komst van Fallon maakt het nog lastiger. Opeens vragen mensen zich af waarom hij haar met ‘hertogin’ aanspreekt. Herfstroos heeft altijd geprobeerd om zo normaal mogelijk te leven, maar met haar onfortuinlijk gekozen en adellijke achternaam ‘Altijd Zomer’ (in het Engels ‘Al-Summers’) is dit onmogelijk. Ze wordt al snel weer opgeslokt in de wereld van de hofpolitiek en de rangorde die daarbij komt kijken.

Intussen is de verdwijning van Violet Lee wereldnieuws. Herfstroos droomt steeds vaker over Violet: hierin ziet ze schokkende dingen en leeft ze mee met haar en Kaspar. Herfstroos’ oma was een beroemde ziener die ze graag om advies vroeg. Ze heeft dan ook nog steeds moeite met haar oma’s dood en smeedt plannen om de daders op te sporen en te vervolgen voor hun daden. Ze weet dat anderen informatie voor haar achterhouden, al is het haar onduidelijk waarom.

Herfstroos is een goed vervolg op Violet, maar het begint wat saai en de hoofdpersoon heeft een bijzonder vreemde naam.

Het verhaal begint langzaam, vooral omdat het even duurt voordat je Herfstroos begrijpt en sympathiek gaat vinden. Vergeleken met Violet is Herfstroos erg braaf, dus laat je niet afschrikken door het wat saaie begin en geef het verhaal de tijd om op gang te komen. De schrijfstijl is informeel en passend voor young adults. Halverwege het boek komen we Violet en Kaspar ook weer tegen, en gaan ze een bijrol spelen in het verhaal.

Herfstroos is bijna het tegenovergestelde van Violet. Waar Violet grofgebekt en brutaal is, probeert Herfstroos koste wat het kost op de achtergrond te blijven en vooral normaal te zijn. Ze beschermt de school onopvallend en heeft zelfs een bijbaantje. Fallon spreekt er dan ook schande van: hoe kan een hertogin nu haar handen vuilmaken aan zo’n stompzinnig tijdverdrijf? Voor haar is dit echter ideaal. Ze probeert alles wat maar met het hof of haar adellijke stand te maken heeft te ontwijken, omdat ze zich daar niet prettig bij voelt. Ze is introvert en erg onzeker over haar toekomst en haar rol in het geheel.

Gedurende het verhaal wordt Herfstroos zelfverzekerder en komt ze op voor haar idealen. Ze weet een plek te vinden aan het hof, maar vindt het wel lastig om met alle druk en taken om te gaan. Gelukkig steunt Fallon haar. De relatie tussen die twee is aan het begin onwennig. Ze kennen elkaar nog van de eerste klassen van de Saliaanse basisschool, maar hebben daarna het contact verloren. Hun band wordt op den duur wel sterker, maar het is geen klapstuk. Hun romance is knullig en ergens ook zelfs schattig te noemen. Al met al komt het niet helemaal goed uit de verf, maar dat maakt het naar mijn idee wel wat charmant. Het maakt het verhaal net wat luchtiger.

Herfstroos is een goed vervolg op Violet. Het begint rustig en wat saai, een beetje zoals Herfstroos zelf. Maar daarna krijgt het meer diepgang en leer je Herfstroos beter kennen. Wees voorbereid op knullig gezwijmel en een hoofdpersonage met een stompzinnige naam (Herfstroos Altijd Zomer – ja, echt), en je kunt van het boek genieten. Het verhaal zit naar mijn mening iets beter in elkaar dan Violet, maar veel scheelt het niet. En Herfstroos’ naam blijft tegenstaan.

[product_page sku=”9789401601214″]

Herfstroos: heldin van de duisternis Boek omslag Herfstroos: heldin van de duisternis
Herfstroos