BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De Gran Terre-saga 1: Schaduwschepen – Tais Teng

De Gran Terre-saga 1: Schaduwschepen – Tais Teng

0
197

Omslag De Gran Terre-saga 1: Schaduwschepen

Pas begin dit jaar kwam het derde deel van de Gran Terre-saga van Tais Teng uit, vijf jaar nadat het eerste deel verscheen. Nu de trilogie compleet is, wordt het voor FantasyWereld tijd om dat eerste boek nog eens uit de kast te trekken: Schaduwschepen, Tengs eerste boek dat zich in de wereld van de Gran Terre afspeelt.

Voor de fans is op FantasyWereld ook een kort verhaal van Tais Teng te lezen dat zich afspeelt in de wereld van de Gran Terre: Zeventiende Zuster.

Welkom in de Gran Terre
Als Marek en zijn ouders hun boerderij op het platteland moeten opgeven, verhuizen ze naar Utrecht. Dat lijkt in eerste instantie op een grote ramp: hun nieuwe flat biedt amper genoeg ruimte voor bietjes op het balkon, de buurt ligt vol afval en op school maakt de wat verlegen Marek geen goede eerste indruk. Maar achter in de giechelende klas 4B komt een meisje overeind. Naast haar is nog een stoel vrij.

Deze Cirnja is gevat, bloedmooi en oprecht aardig tegen Marek. Bovendien woont ze in een gigantisch herenhuis aan de Oudegracht en is haar vader schipper ‘op de wilde vaart’ – dat is pas een spannend beroep, vergeleken met Mareks boerse ouders. Eenmaal bij Cirnja thuis begrijpt Marek niet wat ze in hem ziet, en nog minder als hij ontdekt dat magie een heel normaal onderdeel van hun huishouden is. Sterker nog: haar vader is een groot Hanzekapitein, die over de oceanen van de Gran Terre vaart waarbij de zeven zeeën van onze ‘Oudlanden’ verbleken. De wereld die wij kennen, blijkt maar een heel klein stukje van de Gran Terre.

Toch vraagt Cirnja aan Marek of hij haar oeluk wil zijn: haar bloedbroeder, zoals Merlijn dat voor koning Arthur was, met wie je wilde avonturen beleeft en monsters verslaat. En dat is precies wat eraan zit te komen als hij accepteert. Al snel wordt Mareks leven helemaal op zijn kop gezet.

Een avontuurlijk reisdagboek
Het eerste wat opvalt aan Schaduwschepen, is dat er geen half werk van is gemaakt. Het boek is een mooie hardcover uitgave met leeslint, voorin staat een kaart van de Gran Terre (in kleur!), elke pagina heeft bovenaan een klein sierrandje en het verhaal is volop voorzien van Tengs illustraties. Ook wordt het verhaal afgewisseld met interessante informatie over de wereld waar Marek in terechtkomt: tekstfragmenten uit Magie voor Dummies bijvoorbeeld, maar ook uit de Lonely Planet-gids voor de Oudlanden. Het geheel lijkt daardoor wat op een geïllustreerd reisdagboek, en het is alleen al leuk om er doorheen te bladeren.

Schaduwschepen is een prachtig uitgewerkt avonturenverhaal, zowel wat de uitvoering van het boek als de wereld van de Gran Terre betreft.

Schaduwschepen is daarnaast gelukkig ook leuk om te lezen. Het verhaal is spannend, het leest heel soepel weg en het is voorzien van een gezonde dosis humor, waardoor het boek ondanks de 405 pagina’s geen moment saai is. Teng schetst een exotische wereld tot in het detail, en sleept ook de lezer mee op een avontuurlijke reis. Toch is het tegelijkertijd de vaart in het verhaal die soms iets té vlot is. Met name door de wisselingen tussen verschillende personages en de sprongen tussen de Gran Terre en de Oudlanden, moet je soms oppassen dat je niet wagenziek wordt. Lezers van de Atlantis Ongezonken-reeks zullen daarnaast een vertrouwd gevoel krijgen bij de hoofdpersonen: het stoere meisje en de iets minder snuggere jongen kwamen blijkbaar ook al in de wat oudere Gran Terre-saga voor.

Schaduwschepen is een prachtig uitgewerkt avonturenverhaal, zowel wat de uitvoering van het boek als de wereld van de Gran Terre betreft. Toch gaat de reis soms iets te snel, vooral door de regelmatige perspectiefwisselingen en de sprongen tussen beide werelden. Ook de hoofdpersonen zijn wat betreft hun karaktertrekjes geen vreemden voor de lezers van Tengs andere (latere) werk. Desondanks is het een fraai boek voor in de boekenkast, en is de Gran Terre een wereld die absoluut naar meer smaakt. Op www.granterre.nl zijn alvast wat extra kaarten, downloads en verhalen te vinden, ook voor het tweede en derde deel.

[product_page sku=”9789089680754″]

De Gran Terre-saga 1: Schaduwschepen Boek omslag De Gran Terre-saga 1: Schaduwschepen
De Gran Terre-saga 1