Verboden magie – Juliet Marillier

0
9

Omslag Verboden magie

De vijftienjarige Neryn leeft in een wereld die heel gevaarlijk voor haar is. Ze heeft namelijk een gave; een gave die streng verboden is in het koninkrijk Alban. Sinds Alban gebukt gaat onder het kwaadaardige regime van koning Keldec, zijn alle vormen van magie verboden. De enige personen die nog magie mogen gebruiken, zijn Keldec zelf en de mensen om hem heen. Elke andere inwoner van Alban die zich inlaat met magie of magische wezens wordt koelbloedig afgemaakt. Maar sommige mensen, zoals Neryn zelf, hebben nu eenmaal geen keuze: de magie zit ze in het bloed. Neryn heeft de magische wezens van Alban altijd al kunnen zien en is daardoor noodgedwongen op de vlucht voor de mannen van Keldec. Maar als haar vader haar op een noodlottige avond vergokt voor wat geld, verandert Neryns leven voorgoed. Vluchten wordt steeds moeilijker en daarom blijft er nog maar één optie over: terugvechten.

Spannend sprookje
Die verschrikkelijke avond waarop haar eigen vader haar in de steek laat, betekent voor Neryn het begin van een lange, vermoeiende en levensgevaarlijke reis. Ze blijkt te zijn gewonnen door Flint, een mysterieuze man die ze niet kan doorgronden. Doodsbang probeert ze haar gevoelens en haar gave voor hem te verbergen, maar ze lijkt niet de enige met geheimen te zijn. Flint biedt aan om met haar mee te reizen, waar ze ook naartoe gaat, maar Neryn is wantrouwig en trekt liever haar eigen plan. Ze begint aan een lange tocht naar de enige plek waar ze zich misschien nog veilig zou kunnen voelen. Een plek aan de andere kant van Alban, waarvoor ze om er te komen langs het fort van de koning moet reizen. Een plek waarvan ze niet eens zeker weet of hij bestaat.

Omdat dit mijn eerste boek van Juliet Marillier is kan ik het verhaal niet echt vergelijken met haar eerdere boeken, maar ik moet zeggen dat Verboden magie een geweldige eerste stap is in haar wereld. Het duurt even voordat het verhaal op gang komt, maar als je er eenmaal in zit is het moeilijk om er weer uit te komen. De wereld die Marillier gecreëerd heeft doet denken aan een sprookje, verweven met Keltische mythen en sagen. Tijdens haar reis ontmoet Neryn allerlei bijzondere wezens, zoals leden van het Goede Volk, een Brollachan die een brug bewaakt en een Stenie Mon, een reusachtig groot wezen dat in de bergen leeft en bestaat uit rotsen. De ontmoetingen met deze wezens houden de vaart in het verhaal en zorgen tegelijkertijd voor heel wat spanning, want kan Neryn ze wel vertrouwen?

Geloofwaardig
Toch is Verboden magie heel wat duisterder dan de sprookjes die we tegenwoordig gewend zijn. Neryns verhaal is namelijk absoluut niet zoetsappig en zit boordevol spanning, actie en emotie. Voor een vijftienjarige heeft ze al heel wat meegemaakt: haar moeder is dood, haar grootmoeder werd voor haar ogen gehersenspoeld door de Handhavers van de koning en haar vader heeft er geen problemen mee om haar als prijs in te zetten bij een spelletje dobbelen. Neryns leven is allesbehalve makkelijk en dat weet Marillier erg geloofwaardig neer te zetten. Neryn is een krachtig personage, ook al zit ze van binnen vol met twijfels. Ze denkt niet altijd even goed na en is behoorlijk onzeker, waardoor ze af en toe niet de juiste beslissingen maakt. Maar dit past juist erg goed bij haar personage, want ze is immers nog maar vijftien en druk bezig haar gave en de hele wereld om haar heen te leren kennen.

Niet alleen Neryns personage is geloofwaardig: ook Flint en de leden van het Goede Volk komen erg realistisch over. Marillier weet ze tot in detail te beschrijven, maar laat toch precies genoeg ruimte over voor de verbeelding van de lezer. Gedurende het verhaal komt Neryn stukje bij beetje meer te weten over Flint, maar het blijft tot aan het einde onbekend wie hij nu precies is. En het Goede Volk kan Neryn daar ook niet echt mee helpen, want zij blijven net zo mysterieus als Flint zelf. Toch is het als lezer absoluut niet moeilijk om mee te leven met de sterke en stoere Flint en die kleine, mysterieuze en af en toe erg grappige wezentjes, en uiteindelijk kun je net als Neryn bijna niet meer zonder ze.

Bredere doelgroep
De boeken van Juliet Marillier staan doorgaans in de kasten voor volwassenen, maar door het jonge hoofdpersonage en het vrij makkelijke taalgebruik is Verboden magie zeker ook geschikt voor jongeren en young adults. Het verhaal is niet heel ingewikkeld en leest, als je er eenmaal in zit, als een trein. Het personage van Neryn komt over het algemeen vrij volwassen over, maar ook zij worstelt met de dilemma’s en onzekerheden van een tiener. Wie kan ze vertrouwen? Hoe gaat ze met haar emoties om? En waarom lijkt ze zich steeds meer te hechten aan Flint? Verboden magie is een prachtig verhaal voor iedereen die houdt van een spannende, epische fantasy-reis vol magie, mooie landschappen en gevaarlijke avonturen.

Met Verboden magie heeft Juliet Marillier een erg mooi verhaal aan haar oeuvre toegevoegd, dat zowel volwassenen als jongeren zal aanspreken. De personages zijn geloofwaardig, de wereld waarin het verhaal zich afspeelt is erg goed uitgewerkt en de sprookjesachtige sfeer en het open einde van het boek maken ontzettend nieuwsgierig naar het volgende deel, Ravenvlucht, dat in oktober zal verschijnen.

Verboden magie 1

Juliet Marillier | Luitingh-Sijthoff | 2012
Originele titel: Shadowfell

In het koninkrijk van Alban gaat het volk gebukt onder een tirannieke koning. Het gebruik van magie is verboden en elk contact met een van de vele magische wezens die het rijk bevolken, wordt met de dood bestraft. De vijftienjarige Neryn is samen met haar vader op de vlucht voor de tiran, en dan gebeurt het… Voor ze er goed en wel erg in heeft, wordt ze door haar vader verspeeld in een dobbelspel en rest haar geen andere keuze dan haar vlucht voort te zetten met de mysterieuze man die haar gewonnen heeft.Maar er is nog een sprankje hoop, want Neryn ontdekt dat zij beschikt over een unieke gave, een onvermoed talent dat haar het doelwit maakt van verschillende partijen, onder wie de trawanten van de koning. Nu ze het vluchten zat is, besluit Neryn terug te vechten.

Vorig artikelBert en Bart en de zoen van de zombie – Tjibbe Veldkamp
Volgend artikelBloedzusters – Jackson Pearce