Ravenvlucht – Juliet Marillier

0
120

Omslag Ravenvlucht

In Verboden magie, het eerste deel in Juliet Marilliers nieuwste trilogie, leerden we Neryn kennen, een meisje met een wel heel bijzondere gave: ze is een Ontbieder, wat betekent dat ze wanneer ze wil de hulp in kan roepen van het Goede Volk. Tot het Goede Volk behoren alle magische wezens in het koninkrijk Alban, maar nu de slechte koning Keldec aan de macht is, worden al deze wezens onderdrukt en vermoord. Volgens Keldec mag er namelijk niemand in het koninkrijk nog magie gebruiken, afgezien van hijzelf en de mensen om hem heen. Voor Neryn is het op het moment dus levensgevaarlijk in Alban, maar het is tijd voor verandering. Nu ze na een lange reis is aangekomen bij Schaduwrots, het hoofdkwartier van de rebellen, wordt het tijd om terug te vechten.

Voorlopig is Neryn echter nog lang niet klaar voor de grote eindstrijd. Ze heeft nog maar net ontdekt dat ze een gave heeft, en ze vindt het vreselijk om het Goede Volk haar vervelende klusjes te laten opknappen en ze voor haar te laten vechten. Daarom gaat ze op zoek naar de vier ondergedoken Hoeders, oeroude wezens die haar kunnen helpen met haar training als Ontbieder. Maar dan moet ze ze wel eerst zien te vinden en vervolgens ook nog eens hun vertrouwen zien te winnen. En dat blijkt minder makkelijk dan gedacht…

Dit tweede deel in de serie is minstens even sterk, spannend en sfeervol als het eerste deel, en zit boordevol mysterieuze wezens, bijzondere magie en geloofwaardige personages.

Alban en het Goede Volk
Het was even geleden dat ik het eerste deel in deze serie had gelezen, maar aangezien Marillier de gave heeft om lezers zo weer in het verhaal te trekken, kostte het me weinig moeite om weer helemaal op te gaan in het verhaal. Ravenvlucht gaat verder waar Verboden magie stopte: In het prachtige, Keltisch aandoende rijk Alban, heeft Neryn Schaduwrots bereikt en begint ze aan haar training als strijder en Ontbieder. Ondertussen leert ze langzaam maar zeker iedereen in het toevluchtsoord kennen, inclusief de wezentjes die ónder Schaduwrots wonen.

Deze wezentjes komen, samen met de omgeving waarin deze serie zich afspeelt, levensecht over. Eén van de dingen die deze serie zo geweldig maken, is dat Juliet Marillier een ontzettend overtuigende schrijfstijl heeft, waardoor het absoluut niet moeilijk is om je de prachtige bergen, rivieren, eilanden en grotten van Alban voor te stellen. Dit geldt ook voor de bijzondere wezens die ook wel het Goede Volk genoemd worden. In eerste instantie lijken ze misschien een beetje raar, maar Marillier wekt ze stuk voor stuk tot leven door ze elk hun eigen trekjes, gebruiken, en soms zelfs hun eigen taaltje te geven. In het eerste deel van de serie bleven deze wezentjes misschien nog een beetje mysterieus, maar nu Neryn vastberaden is verder te gaan met haar training, leren we het Goede Volk en de prachtige en geheimzinnige landschappen van Alban gelukkig steeds beter kennen.

Neryn en Tali
Niet alleen het Goede Volk en Alban leren we beter kennen, ook de personages worden steeds levensechter. Wat dat betreft lijdt Ravenvlucht absoluut niet aan het zogenaamde ‘tweede-boeksyndroom’, waarbij het tweede deel slechter is dan het eerste. Dit tweede deel in de serie is zelfs minstens even sterk en spannend als het eerste deel: de omgeving wordt verder uitgewerkt, we ontdekken steeds meer over de mysterieuze gaven van het Goede Volk en bovendien blijven de personages zich ontwikkelen. Zo leert Neryn bijvoorbeeld steeds meer over zichzelf en over hoe ze haar gave kan gebruiken. Ze krijgt wat meer zelfvertrouwen en stelt zich steeds minder afhankelijk op.

De beschermende rol van Flint is in dit boek overgenomen door iemand anders: wanneer Neryn op pad gaat om de Hoeders te zoeken, stuurt het hoofd van Schaduwrots Tali met haar mee: een koppige, norse strijdster die veel liever in Schaduwrots bij haar leider was gebleven. Gedurende het verhaal groeien de twee echter steeds meer naar elkaar toe en blijkt dat ze allebei nog wel wat van elkaar kunnen leren. Het is weliswaar jammer dat Flint in dit boek een wat minder grote rol speelt, maar Tali is absoluut een geweldige plaatsvervanger.

Onvoorspelbaar en sfeervol vertaald
Wat ook een pluspuntje is aan dit boek, is dat het behoorlijk onvoorspelbaar blijft. Zodra je denkt te weten welke kant het verhaal ongeveer op gaat, weet Marillier het weer helemaal om te gooien, met een enorm schokkend einde als conclusie. Het verhaal zit goed in elkaar, en met de vele interessante magische wezens en de prachtige wereld waarin het zich afspeelt, zal het zeker in de smaak vallen bij liefhebbers van epische fantasy. Hierbij wil ik ook graag de vertaalster even noemen, want afgezien van een paar kleine vertaalfoutjes (de Stenie Mon uit boek een was in dit tweede deel bijvoorbeeld een Stenie Man geworden), leest de vertaling erg fijn en zijn de namen van vooral de magische wezens erg geloofwaardig en sfeervol vertaald.

Waar veel vervolgen aan het ‘tweede-boeksyndroom’ lijken te lijden en vaak een stuk minder sterk zijn dan het eerste deel, blijkt dit bij Ravenvlucht absoluut niet het geval te zijn. Dit tweede deel in de serie is minstens even sterk, spannend en sfeervol als het eerste deel, en zit boordevol mysterieuze wezens, bijzondere magie en geloofwaardige personages. Bovendien maakt het einde enorm nieuwsgierig naar meer, dus het is fijn om te weten dat het derde en laatste deel in de serie al is verschenen!

[product_page sku=”9789024560653″]

Ravenvlucht Boek omslag Ravenvlucht
Juliet Marillier