Unplugged – Donna Freitas

0
115

Omslag Unplugged

Wij kennen apps als programmaatjes op onze telefoon waar we van alles mee kunnen doen, maar voor de zestienjarige Skye ligt dat iets anders. Skye leeft namelijk in een virtuele wereld waarin apps een erg belangrijke rol spelen. Wil ze een keertje een flitsend kapsel uitproberen? Even een app downloaden. Of wil ze toch liever een dagje superpopulair zijn? Laat daar nou ook net een app voor zijn. Klinkt dat niet geweldig? Niet als je het Skye vraagt. Al sinds ze in de virtuele wereld is beland, kijkt ze uit naar de dag dat ze weer uit mag pluggen.

Deze “dienst,” waarbij de uitgeplugde tieners helpen met het verzorgen van de lichamen van de nog ingeplugde mensen, is verplicht voor elke zeventienjarige die niet genoeg geld heeft om zich vrij te kopen. Hoewel de meesten er als een berg tegenop zien om terug te keren naar die grauwe, trieste echte wereld, telt Skye de dagen af. Dan wordt er bekend gemaakt dat de dienst tijdelijk wordt stopgezet vanwege een staking in de echte wereld. Skye raakt in paniek. Wat nou als ze haar familie in de echte wereld nooit meer kan zien? Als het probleem nog serieuzer lijkt te worden, besluit Skye dat ze koste wat het kost uit moet pluggen. Dat blijkt alleen gevaarlijker te zijn dan ze had gedacht…

Met Unplugged laat Donna Freitas zien dat het nog steeds mogelijk is om een origineel en ontzettend leuk dystopisch verhaal te schrijven, ondanks alle hypes die we de laatste tijd voorbij hebben zien komen.

Geheel nieuwe draai aan bestaand genre
We hebben tot nu toe een hoop verschillende soorten dystopische verhalen voorbij zien komen, maar geen enkele daarvan lijkt ook maar in de verste verte op Unplugged. We worden hier geconfronteerd met een heel andere samenleving en die lijkt soms angstaanjagend veel op onze technologische samenleving. In onze eigen wereld lijken smartphones immers ook belangrijker te zijn dan ooit tevoren en deskundigen waarschuwen dat al dat smartphonegebruik allerlei nare bijwerkingen kan opleveren. Donna Freitas lijkt hierop voortgeborduurd te hebben door een wereld te creëren die helemaal in het teken staat van de nieuwste technologische ontwikkelingen en waarin de inwoners in de ban zijn van de ene na de andere rage.

Dat we onze eigen wereld in die van Skye kunnen herkennen maakt het verhaal juist zo intrigerend. Die flitsende wereld deelt net genoeg met de onze om je gemakkelijk in te kunnen leven in het verhaal, maar is zo extreem dat je je soms net Alice in Wonderland voelt. Freitas weet heel goed hoe ze de lezer moet blijven boeien en dan hebben we het nog niet eens over het plot gehad. De hele setting is heel goed uitgedacht en wordt ook op een geloofwaardige manier neergezet.

We komen allerlei soorten personages tegen in Unplugged en dat is iets waar we duidelijk aan kunnen zien dat Freitas heel goed weet waar ze mee bezig is. Elk personage heeft een duidelijke identiteit en een duidelijke rol in het verhaal. De enige uitzondering hierop lijkt Skye te zijn. Wat dat betreft is zij misschien wel geknipt voor de rol van hoofdpersoon in dit verhaal. De setting speelt een heel grote rol en is er veel uitleg nodig zodat de lezer alles goed begrijpt. Door Skye een beetje onwetend te maken, heeft Freitas goed de kans om al die dingen zo natuurlijk mogelijk uit te leggen. Skye heeft een duidelijk doel in het verhaal, maar wordt qua persoonlijkheid nergens echt levensecht. Hopelijk groeit ze daar nog in en kunnen we veel van haar verwachten in het volgende deel!

Wisselingen in tempo
Je zou het plot van Unplugged als het ware in tweeën kunnen hakken. De eerste helft is heel kalm en daar wordt het verhaal heel duidelijk opgebouwd. De lezer leert de wereld en de personages kennen en raakt langzaam maar zeker betoverd door het bijzondere boek. De spanning wordt ook goed opgebouwd voor de tweede helft, want dan barst het echt los. In de tweede helft komen we echter wel een rustpunt tegen waar het leestempo ernstig omlaag gaat. Het is niet moeilijk om jezelf te motiveren om door te lezen omdat het boek ervoor zo intrigerend is geweest, maar toch kost het iets meer moeite. De finale is één grote verzameling van plottwists en dat kan op sommige momenten wel een beetje verwarrend worden. Dat neemt gelukkig niet weg dat Unplugged een ontzettend vernieuwend en spannend verhaal is!

Met Unplugged laat Donna Freitas zien dat het nog steeds mogelijk is om een origineel en ontzettend leuk dystopisch verhaal te schrijven, ondanks alle hypes die we de laatste tijd voorbij hebben zien komen. We hebben weliswaar even moeten wachten tot Unplugged eindelijk écht uitkwam, maar ik kan alleen maar concluderen dat het al dat wachten absoluut waard was. Skye blijft een beetje een vlak personage, maar dat is misschien juist wel wat dit verhaal nodig had. Over het algemeen is het verhaal spannend en ongelooflijk interessant, al ligt het tempo helaas niet overal even hoog. Toch wacht ik nu al met smart op het volgende deel want ik ben razend benieuwd hoe dit bijzondere verhaal verdergaat!