Mercy Thompson 1: Onder de maan – Patricia Briggs

0
104

Omslag Mercy Thompson 1: Onder de maan

Mercy Thompson is automonteur in haar eigen garagebedrijf, heeft een kat, een norse buurman en o ja, ze kan in een coyote veranderen. Die buurman is naast ontzettend humeurig (en een tikkeltje sexy) ook nog de alfa van de roedel weerwolven in haar stad. Ondanks dit alles wil Mercy een zo normaal mogelijk leven leiden. Dit lijkt haar goed af te gaan totdat Max bij haar aan komt kloppen.

Mercy heeft al vlug door dat Max een weerwolf is en is meteen op haar hoede. Als blijkt dat Max weggelopen is en opzoek is naar werk om wat geld te verdienen, geeft ze hem het voordeel van de twijfel. Max heeft echter een gevaarlijk geheim en als er een groepje schimmige figuren opduikt en Max bedreigen, steekt Mercy hier een stokje voor en schakelt ze haar buurman in. Alles lijkt opgelost te zijn, maar schijn bedriegt en Mercy wordt meegesleurd in de magische wereld waar ze juist zo weinig mogelijk mee te maken wil hebben.

Onder de Maan vertelt het verhaal van Mercy Thompson; een stoere chick die in een coyote kan veranderen.

Stoere chick
Mercy is een stoere en zelfstandige vrouw. Tot zover nog niet veel bijzonders: de laatste tijd zijn er veel boeken bijgekomen met stoere vrouwelijke hoofdpersonen. Denk aan Katniss Everdeen (de Hongerspelen), Clary Fairchild (Mortal Instruments) en Tris Prior (Divergent). Mercy kan echter niet zomaar aan dit lijstje toegevoegd worden: ze is namelijk op een aantal punten anders dan deze vrouwelijke hoofdpersonen. Zo is Mercy niet de sterkste is ze zich hiervan bewust. Ze is namelijk veel zwakker dan weerwolven en vampieren en moet het moet het van haar snelheid hebben om een gevecht te kunnen overleven. Omdat ze weet dat dit het geval is, zal ze ook niet altijd halsoverkop de heldin gaan uithangen, maar weegt ze juist haar opties af. Ze blijft echter wel een temperamentvolle, koppige vrouw en dit zorgt ervoor dat er genoeg actie is. Al met al is Mercy niet je standaard heldin, maar daardoor kan je je misschien wel wat makkelijker in haar inleven.

URBAN
Naast Mercy’s persoonlijkheid is ook haar leeftijd iets dat haar onderscheidt van de andere populaire vrouwelijke hoofdpersonen. Dit is ook niet zo gek, want uitgeverij De Fontein heeft Onder de Maan uitgebracht onder het label URBAN, waarmee ze de twintigplussers onder ons willen aanspreken. Dit is ook te merken in Onder de Maan: Mercy is in de twintig en ook haar gedachtes en beweegredenen zijn wat volwassener dan we gewend zijn van de hoofdpersonages uit de young adult boeken. Wat ook een verschil is met de YA’s, is dat de liefde een minder groot onderdeel van het verhaal is. Het speelt zeker wel een rol, maar is minder prominent aanwezig. Dit was soms een beetje een gemis; als er dan namelijk een man was waar Mercy gevoelens voor heeft, dan wordt hier niet al te veel op ingegaan en gaat het verhaal verder. Van mij had dat wat meer uitgediept mogen worden. Desondanks zorgt het ervoor dat het verhaal lekker doorloopt en door de fijne schrijfstijl van Briggs leest het lekker weg.

Onder de Maan vertelt het verhaal van Mercy Thompson; een stoere chick die in een coyote kan veranderen. Ze is een sterk vrouwelijk hoofdpersoon zoals we kennen uit andere populaire boeken, maar is op een aantal vlakken ook weer anders. Zo is ze bijvoorbeeld wat wijzer en weet ze waar sterke en zwakke kanten liggen. Misschien dat dit komt door haar leeftijd: ze is namelijk in de twintig en dus iets ouder dan het gemiddelde personage uit een young adult boek. Dit is ook de reden waarom Onder de Maan is uitgegeven onder het label URBAN; urban fantasy boeken voor de mensen die graag over een iets ouder personage willen lezen. Als dit iets is wat je aanspreekt en houdt van een langere serie, dan is de Mercy Thompson-serie een aanrader. De volgende twee delen liggen al klaar om gelezen te worden en ik kan niet wachten om verder te gaan!

[product_page sku=”9789026138119″]