BoekenBoekrecensiesTwee queestes in Hart van Rhove van Mark Doornbos

Twee queestes in Hart van Rhove van Mark Doornbos

-

Iedereen hoort bij een ras of een volk, maar wat als je nou eens als enige lijkt over te zijn? Dat is precies waar de Spharoceen Ramaoh last van heeft. Hij is bij kennis gekomen in de aardetempel waar hij een belangrijk artefact moest beschermen. Hij bedenkt zich dat de kans bestaat dat de andere drie elementtempels ook worden beschermd door een Spharoceen. Misschien is hij dan toch niet meer helemaal alleen! Dan zou hij eindelijk een soortgenoot kunnen vinden en kunnen kijken of ze iets van de geschiedenis van de Spharocenen kunnen ontdekken. Zo gaat Ramaoh op zoek naar de andere tempels om te ontdekken of er meer zijn zoals hij, of dat hij echt de enige is die is overgebleven van zijn soort.

Terwijl Ramaoh op zoek is naar soortgenoten, gaat de ork Daryliah op zoek naar haar vader. Het zou kunnen dat het Grash is, maar een andere goede mogelijkheid is dat het Dehkan is. De moeder van Daryliah was namelijk samen met Dehkan, maar had een affaire met Grash. Samen met Cromrak en Grash gaat Daryiah op zoek naar Dehkan om het antwoord op die belangrijke vraag te krijgen. Ze volgen het spoor van Dehkan tot aan Tohoucan, een dorp aan de rand van het regenwoud O’zaléo. Daar komen ze erachter dat Dehkan een expeditie is gestart naar het legendarische artefact het Hart van Rhove. Het regenwoud is echter een zeer gevaarlijke plek, niemand komt er levend en bij zijn volle verstand uit terug. Daryliah laat zich niet afschrikken en vertrekt samen met Cromrak en Grash het woud in op zoek naar Dehkan.

Verhaallijnen

Mark Doornbos heeft het in dit deel voor gekozen om twee verhaallijnen te schrijven, waarbij het grootste deel gaat over Ramaoh en zijn zoektocht. Dit is een totaal andere wending dan in zijn vorige drie delen van de serie. Ook omdat het over een totaal ander soort ras gaat, vond ik het spannend om te kijken waar dit op uitliep. Je moet het verhaal ineens vanuit een Spharoceen beleven in plaats vanuit een ork, hoe zal dit invloed hebben op het verhaal of de vertelstijl? Mark heeft zijn best gedaan om er een andere draai aan te geven, maar persoonlijk vind ik dat hij hier niet helemaal in is geslaagd. Ik krijg niet echt het gevoel gehad dat ik het verhaal vanuit een ander soort wezen beleef en dat is zonde.

Ook de verhaallijn zelf met Ramaoh vind ik iets te mager. Er zit weinig diepgang in en de personages die we tegenkomen tijdens de zoektocht, hier had naar mijn idee meer in gezeten. Het ouderwetse taalgebruik van Ramaoh was in de vorige delen niet storend en wel leuk gedaan, omdat hij hier niet echt een prominente rol had. Maar om een heel groot deel van het verhaal dit ouderwetse taalgebruik te lezen begon op een gegeven moment tegen te staan. Dit, mede door de weinige diepgang in dit deel van het verhaal, zorgde ervoor dat ik af en toe moeite had om verder te lezen.

Het einde van het boek wordt dan gelukkig toch ineens een stuk levendiger en leuker om te lezen, als we hier weer verder gaan met de zoektocht van Daryliah, Cromrak en Grash. Vanaf dit punt leest het verhaal ineens weer als een trein en zien we dat Mark zijn oude niveau weer haalt. De personages krijgen hier weer meer diepgang, er gebeurt van alles wat het verhaal spannend maakt en ervoor zorgt dat je door wilt blijven lezen. Op dit punt aangekomen kon ik het boek ook niet meer wegleggen.

Mark Doornbos heeft naar mijn mening een goede en dappere poging gedaan om zijn verhaal en wereld uit te breiden, maar is hier niet helemaal in geslaagd. Het grootste deel van het verhaal gaat over Ramaoh en zijn zoektocht naar soortgenoten, en dit verhaal is zoals eerder gezegd wat oppervlakkig beschreven. Dat hij goed kan schrijven bewijst hij op het einde van dit deel ook weer, als hij verder gaat met het verhaal van Cromrak en zijn vrienden. Dit maakt het boek alsnog wel degelijk de moeite waard. Ik hoop nog meer te lezen over de ork Cromrak en zijn kameraden!

De kronieken van Cromrak 4: Het hart van Rhove Boek omslag De kronieken van Cromrak 4: Het hart van Rhove
De kronieken van Cromrak
Mark Doornbos