The Hunger Games 3: Mockingjay – part 2

0
9

Omslag Chronicle

Eindelijk, het vierde en laatste deel van The Hunger Games draait in de bioscoop. Het is menens: Katniss moet er als Spotgaai voor zorgen dat er voor eens en voor altijd een einde komt aan het wrede bewind van president Snow. De vreselijke toestand waarin Peeta verkeert aan het eind van deel 1 heeft de kijkers alvast flink laten schrikken. Komt het ooit nog goed? Eén ding is zeker: President Snow moet en zal uitgeschakeld worden, en het is nog maar de vraag of het Katniss en de andere tributen uit District 13 zal lukken om deze gruwelijke tiran ten gronde te richten…

Langverwacht
We hebben er bijna een jaar op moeten wachten, maar dan heb je ook wat. Gelukkig had ik deel 1 vorig weekend nog een keer gekeken, dus alles zat nog vers in mijn geheugen. Het is dan ook erg prettig dat de film verdergaat waar je in het vorige deel gebleven bent. Dus, als je deel 1 toevallig al aangeschaft hebt: kijken! Dan weet je zeker dat je alles goed kunt volgen.

Spanning!
Het eerste deel bevatte relatief weinig actiescènes en schetste vooral de situatie in 13. Dat wordt nu meer dan goed gemaakt. In dit deel zit je namelijk op het puntje van je (bioscoop)stoel en vliegen de spannende scènes je om de oren. Er zit een lekker tempo in de film, en omdat het eind nadert voel je de angst en de wanhoop van de bewoners van de districten extra goed. Lukt het Katniss om Snow van de troon te stoten? En hoe moet het nu met die arme Peeta? Tot aan het eind van de film blijft het spannend, behalve als je het boek gelezen hebt natuurlijk…

Er zaten veel kippenvelmomenten in de film, en ik ging met een voldaan gevoel naar huis. Ik ben echt vol lof over Mockingjay, en ik wil het liefst nog een keer!

Het boek
Over het boek gesproken: deze laatste film in de reeks is erg trouw gebleven aan het originele verhaal van Suzanne Collins, wat ik persoonlijk erg prettig vond. Bij andere populaire young adult- verfilmingen, zoals Divergent en The Maze Runner, zijn de vergelijkingen soms ver te zoeken, maar de overeenkomsten tussen het boek en de film zijn hier naar mijn mening ruim voldoende. Er zijn altijd wat kleine verschillen, en een aantal dingetjes die in het boek wat meer aandacht kregen werden vond ik nu wat onderbelicht gebleven. Ik ga natuurlijk geen spoilers geven, maar ik kan wel verklappen dat een pak zakdoekjes misschien geen overbodige luxe is. Naast spannend is de film soms namelijk ook erg emotioneel.

Acteerwerk van de bovenste plank
Net als bij de vorige drie films kwamen alle personages weer geweldig uit de verf. Alle acteurs en actrices zaten geweldig in hun rol en alle emoties kwamen zo puur op me over dat ik na de film helemaal ondersteboven was van dit knappe staaltje acteerwerk. Er zaten veel kippenvelmomenten in de film, en ik ging met een voldaan gevoel naar huis. Ik ben echt vol lof over Mockingjay, en ik wil het liefst nog een keer!

Producent: Lionsgate
Regisseur: Francis Lawrence
Cast: Jennifer Lawrence (Katniss Everdeen), Josh Hutcherson (Peeta Mellark), Liam Hemsworth (Gale), Donald Sutherland (president Snow), Elizabeth Banks (Effie Trinket), Willow Shields (Primrose Everdeen)
Verschenen: 18 november 2015
Speelduur: 139 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelThe Finisher 2: Sprong in de Wildernis – David Baldacci
Volgend artikelDe Triomf van de Dwergen – Markus Heitz
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.