De 100: Dag 21 – Kass Morgan

0
87

Omslag De 100: Dag 21

Bijna drie weken geleden werden honderd jeugdcriminelen vanuit hun ruimteschip naar de aarde gestuurd om uit te zoeken of de aarde weer leefbaar is. Nu, 21 dagen later, zijn de meesten van hen nog steeds in leven, al blijkt het op aarde toch wat minder veilig te zijn dan ze in eerste instantie hadden gedacht. Zo beginnen hun voorraden eten en medicijnen op te raken, worden er ineens steeds meer tieners ziek en, wat misschien nog wel het engste is, blijken de honderd niet de enige mensen op aarde te zijn…

Het wordt steeds duidelijker dat de kolonisten dus niet de enige overlevenden zijn van de nucleaire oorlog van honderden jaren geleden, en zoals aan het einde van het vorige deel al duidelijk werd, waren die andere overlevenden ook niet bepaald blij met de komst van de honderd. Maar waarom niet? Waarom hebben de andere overlevenden nu al zo’n hekel aan de tieners? En zijn het wel enkel de aardbewoners die haat zaaien, of is er misschien ook sprake van een mol in het kamp? Eén ding is in elk geval zeker: de honderd moeten er zo snel mogelijk achter komen wat er allemaal aan de hand is, want anders zullen ze allemaal een voor een sterven.

Met Dag 21 heeft Kass Morgan wederom een superspannend verhaal geschreven dat leest als een trein.

Clarke, Bellamy, Wells en Glass
Net zoals het eerste deel wordt Dag 21 verteld vanuit vier verschillende perspectieven. Je hebt Wells, de zoon van de kanselier die er alles aan probeert te doen om de groep bij elkaar te houden, Clarke, wier ouders zijn geëxecuteerd nadat ze stralingsexperimenten hebben uitgevoerd op kinderen, Bellamy, die is meegegaan naar de aarde om zijn kleine – en illegale – zusje Octavia te beschermen, en ten slotte Glass, die het juist is gelukt om samen met haar grote liefde Luke op het ruimteschip te blijven. Het boek bestaat dus eigenlijk weer uit vier kleinere verhalen die samen één groot verhaal vormen.

Het feit dat Dag 21 vanuit vier verschillende perspectieven is geschreven, zorgt er echter ook voor dat je echt weer even in het verhaal moet komen. Dit komt absoluut niet door Morgans schrijfstijl, want het verhaal leest net zoals deel één weer als een speer, maar er is in het eerste deel van de trilogie zo veel verteld over de vier hoofdpersonages dat je je nu echt weer even afvraagt wie ook alweer wie was en wat iedereen heeft meegemaakt. Overigens helpt het dan niet als je tussendoor ook nog eens de televisieserie van deze boekenreeks hebt gekeken, want de gelijkenissen tussen de trilogie en de tv-serie zijn helaas ver te zoeken (wat trouwens niet wegneemt dat de tv-serie wel superspannend is!).

Spannend en vlot
Als je weer een beetje doorhebt wie wie ook alweer was en wat de personages allemaal in boek één hebben meegemaakt, duurt het gelukkig niet lang voor je weer helemaal in het verhaal zit. Kass Morgan heeft een erg gemakkelijke en vlotte schrijfstijl, waardoor het niet moeilijk is dit boek in één ruk uit te lezen. Bovendien maken die verschillende perspectieven het verhaal juist ook erg spannend, omdat bijna alle hoofdstukken met een cliffhanger eindigen en je daardoor eigenlijk gewoon zo snel mogelijk verder wilt lezen. Zo blijkt het niet alleen maar gevaarlijk te zijn op aarde, ook op het ruimteschip waar Glass zich nog bevindt gaat het niet zo goed. Het ruimteschip loopt namelijk tegen zijn einde en de elite van het schip zal er alles aan doen om te overleven, inclusief de zuurstoftoevoer naar de armere gedeeltes afsluiten…

Zo veel vragen
Waar De 100 al verschrikkelijk veel vragen opriep tijdens het lezen, wordt dat bij Dag 21 eigenlijk alleen maar erger. Als lezer krijg je zeker meer te weten over de personages, het ruimteschip en de aarde, maar elk stukje informatie levert eigenlijk weer meer vragen op. Wat is er bijvoorbeeld precies gebeurd tijdens die nucleaire oorlog? Hoe hebben de aardbewoners overleefd? En welke geheimen heeft iedereen voor elkaar? Want geheimen zijn er zeker, en hoewel we die van Glass, Bellamy, Clarke en Wells steeds beter leren kennen door middel van flashbacks, blijft het regelmatig onduidelijk wat nu precies de motieven van alle andere personages zijn. Dit zorgt ervoor dat je als lezer, samen met de vier hoofdpersonages, continu op je hoede bent, en het maakt ontzettend nieuwsgierig naar het derde en laatste deel in de serie, Thuis.

Met Dag 21 heeft Kass Morgan wederom een superspannend verhaal geschreven dat leest als een trein. Wel is het aan te raden om deze trilogie zo snel mogelijk achter elkaar te lezen: deels omdat je door de vele perspectiefwisselingen flink wat informatie krijgt (die in mijn geval alweer behoorlijk was weggezakt), maar ook deels omdat deze serie eigenlijk gewoon te spannend is om te laten liggen!

[product_page sku=”9789020679793″]

De 100: Dag 21 Boek omslag De 100: Dag 21
De 100