BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Kroonsz – Marco Kunst

Kroonsz – Marco Kunst

0
140

Omslag Kroonsz

Een 17e eeuws Amsterdam is het decor van een nieuw boek van Marco Kunst. We volgen het verhaal van Wessel Kroonsz. Nadat hij op school de teugels laat vieren wordt hij door zijn vader Zacharias gedwongen hem te helpen in zijn dokterspraktijk. In de eerste instantie lijkt Wessel dat verschrikkelijk, maar langzamerhand begint hij zich te interesseren voor de gezondheidszorg. Hij raakt betrokken bij een geheim onderzoek naar zijn vaders grootste obsessie: het leven. Want zou er een manier zijn om te voorspellen wanneer iemand dood gaat? Kan men het leven met eigen ogen aanschouwen? Ze komen gevaarlijk dichtbij, maar dan leren ze dat de dood niet zomaar met zich laat spelen.

Door het verhaal heen krijgen we ook kleine fragmenten te zien van Pink en Bor, die in het heden leven. De twee gaan naar dezelfde school maar hebben eigenlijk nooit erg veel met elkaar te maken gehad. Dit verandert echter als ze allebei gevolgd worden door een jongen. En ze hebben geen idee wie hij is of waarom ze hem blijven tegenkomen. Zou hij kwaad in de zin hebben?

Amsterdam, 1670
Het 17e eeuwse Amsterdam is een geweldige setting voor het verhaal van Kroonsz. Het roept een bijzondere sfeer op die helemaal past bij het onderwerp. Het boek heeft een enigszins lome start, maar naarmate je verder komt wordt het steeds interessanter. Vooral de stukken over Wessel en Zacharias zijn spannend. Het verhaal neemt vaak onverwachte wendingen en het is dan ook een verrassing waar het uiteindelijk heen leidt. Ook is het leuk om te lezen dat veel Nederlandse wetenschappers, die ook echt bestaan hebben zoals Spinoza, kleine rolletjes in het boek hebben. Wel opvallend is dat de 17e eeuwse wereld veel beter tot zijn recht komt dan het heden. De stukjes over Pink en Bor zijn namelijk net iets te kort en te zeldzaam om de personages echt goed te leren kennen.

Kroonsz is een leuk boek voor mensen die houden van een goed uitgewerkte wereld, een interessante verhaallijn en een mooie schrijfstijl. Het verhaal is origineel en weet tot het einde toe te boeien.

Origineel en bijzonder
Marco Kunst beschikt over een heel aangename vertelwijze. Hij gebruikt mooie zinnen die sterk tot de verbeelding spreken en vaak nog een extra boodschap met zich meebrengen. Kroonsz is namelijk niet alleen een spannend historisch verhaal maar beschikt tegelijkertijd ook over een filosofisch aspect. Er worden onderwerpen aangekaart waar nog veel boeken vol over geschreven kunnen worden. Het verhaal is opgedeeld in verschillende delen. Zo lees je stukken over Wessel en Zacharias, Pink, Bor en zelfs wat stukken uit Wessels dagboek. Je krijgt al snel het gevoel dat Kunst toewerkt naar een spetterende finale en dit roept de nodige dosis spanning op. Als alles dan uiteindelijk samenkomt is het wel jammer dat het einde een beetje tegenvalt. Het is zeker niet voorspelbaar maar eerder overdreven.

Kroonsz is een leuk boek voor mensen die houden van een goed uitgewerkte wereld, een interessante verhaallijn en een mooie schrijfstijl. Het verhaal is origineel en weet tot het einde toe te boeien. Wel is het jammer dat de hedendaagse verhaallijn minder tot zijn recht weet te komen en het einde een beetje tegenvalt.

[product_page sku=”9789047702801″]

Kroonsz Boek omslag Kroonsz
Marco Kunst