Het Fluistereiland 3: Schaduwkant – Elizabeth George

0
350

Omslag Het Fluistereiland 3: Schaduwkant

Becca King is een bijzonder meisje: ze kan de gedachten van de mensen om haar heen opvangen. Dit is een gave die haar kan helpen, maar haar soms ook flink in de problemen brengt. Zo ontdekte ze in deel één van de serie dat haar stiefvader een moordenaar is en vluchtte ze daarom naar het eilandje Whidbey. Het tweede deel van Het Fluistereiland leek echter bijna een boek uit een totaal andere serie te zijn en ging nauwelijks verder met deze verhaallijn, maar gelukkig duikt Elizabeth George er in Schaduwkant weer helemaal bovenop. Het gevolg: een behoorlijk spannend verhaal waarin Becca er alles aan doet om haar geheimen te bewaren. Maar is dit wel de juiste keuze?

Elizabeth George zou Elizabeth George niet zijn als dit het enige was waar Becca zich zorgen om hoeft te maken. Naast het feit dat ze elke beweging van haar stiefvader in de gaten moet houden, wil ze ook graag haar vriendje Derric helpen met de zoektocht naar zijn zusje Rejoice. Bovendien zijn er drie nieuwkomers op het eiland: de mysterieuze broer en zus Aidan en Isis Martin en de Canadese violist Parker Natalia. En wat betekenen al die branden op het eiland? Is er een pyromaan actief? De verdenkingen vallen al snel op de drie nieuwkomers, die stuk voor stuk iets lijken te verbergen. Hoe hard Becca ook haar best doet om onder de radar te blijven, ze zal toch weer uit haar schulp moeten kruipen, want misschien is ze wel de enige die achter hun geheimen kan komen en het mysterie op kan lossen…

Thriller, mystery en een vleugje fantasy
In Ik weet wat je denkt kregen Becca en haar vriendin Jenn te maken met de zeehond Nera, die een erg interessant paranormaal tintje aan het boek toevoegde. In dit derde deel wordt Nera echter weer compleet aan de kant geschoven en gaat het verhaal verder waar Stormgevaar eindigde. Geen mysterieuze zeehonden en onverklaarbare gebeurtenissen meer, maar pure thriller en mystery spelen in dit derde deel in de Fluistereiland-reeks de hoofdrol. Aan de ene kant is dit jammer, omdat het fantastische tintje in het vorige deel een erg interessante toevoeging was, maar aan de andere kant is het ook wel weer fijn om verder te gaan met het échte verhaal.

De eerste twee delen van Het Fluistereiland misten af en toe wat spanning, maar met Schaduwkant bewijst George dat ze het schrijven voor young adults steeds beter in de vingers krijgt.

Spannender en vlotter
In tegenstelling tot de vorige twee delen, zit de spanning er in Schaduwkant al vrij snel in. Vrijwel meteen wordt duidelijk gemaakt dat er iemand op het eiland rondloopt die iets te veel van vuur houdt en ook het mysterie omtrent de drie nieuwkomers houdt de spanning erin. Bovendien zijn er nieuwe ontwikkelingen in de zaak van Becca’s stiefvader en verschijnt er tot overmaat van ramp een foto van Becca in de plaatselijke krant. Elizabeth George blijft erg veel aandacht besteden aan het eiland en haar bewoners, maar doordat er deze keer meteen aan het begin van het verhaal al duidelijk wordt gemaakt dat er iets goed mis is, blijft de spanning er flink in zitten.

Ook het feit dat George ook deze keer weer de verhaallijn van Becca afwisselt met die van een ander personage, zorgt ervoor dat het boek nergens echt saai wordt of in herhaling valt. Deze keer is het de beurt aan Hayley, een meisje uit een arm gezin met veel problemen. Haar vader is ziek, haar moeder doet haar best om de eindjes aan elkaar te knopen en haar zusje gedraagt zich verschrikkelijk, waardoor Hayley degene is die de boerderij van haar ouders draaiende moet zien te houden. Deze afwisseling van personages zorgt ervoor dat je Becca’s wereld steeds beter leert kennen en zo wordt het steeds gemakkelijker om te begrijpen waarom de personages doen wat ze doen. Helaas blijven ze nog steeds een stelletje oversekste tieners, maar over het algemeen zijn het wél geloofwaardige en realistische tieners.

Geheimen en mysteries
Als er één ding is waar Elizabeth George goed in is, dan is het het bedenken van mysteries en geheimen. Werkelijk iedereen op Whidbey lijkt met een portie geheimen rond te lopen, en ook al worden er daar regelmatig een paar van onthuld, toch weet George er nog genoeg te bewaren om nieuwsgierig te maken naar het volgende deel. Wat is bijvoorbeeld het geheim van Diana Kinsale? Hoe komt het dat zij meer lijkt te weten over Becca’s gaven? En hoe zit het met Becca’s stiefvader, Jeff Corrie? Hopelijk duurt het niet lang meer voordat we antwoord krijgen op die vragen.

De eerste twee delen van Het Fluistereiland kwamen nog vrij traag op gang en misten af en toe wat spanning, maar met Schaduwkant bewijst Elizabeth George dat ze het schrijven voor young adults steeds beter in de vingers lijkt te krijgen. Het verhaal wordt steeds spannender en intrigerender, en ook de personages worden steeds geloofwaardiger. Alleen vraag ik me nog steeds af waar dat paranormale tintje uit deel twee is gebleven, maar wie weet komt George daar nog weer op terug in een volgend verhaal over Becca King en haar bijzondere gave.

[product_page sku=”9789022999820″]

Het Fluistereiland 3: Schaduwkant Boek omslag Het Fluistereiland 3: Schaduwkant
Het Fluistereiland 3