The Cage 3: De Vuurproef – Megan Shepherd

0
263

Cora en haar vrienden zijn ontsnapt uit het ruimtestation van de Verwanten en geland op Armstrong. Cora moet de Vuurproef zien te doorstaan: een wedstrijd die bestaat uit een reeks uitdagende puzzels waarmee ze de menselijke intelligentie kan bewijzen en haar vrienden kan bevrijden. Het lot van het hele universum staat op het spel en Cora gaat tot het uiterste om deel te kunnen nemen aan de Vuurproef, ook als dat betekent dat ze haar lichaam en geest naar het breekpunt moet duwen. Andere intelligente soorten – de Axion, de Verwanten, de Verzamelaars en de Mosca – hebben allemaal hun eigen redenen om haar te stoppen. Lukt het Cora om de proef te doorstaan?

Tot nu toe niet heel enthousiast
Toen ik begon aan The Cage wilde ik de serie best een kans geven. Ik was niet heel enthousiast, maar hé, dat kon nog komen. Deel twee stond mij nogal tegen. Dit kwam vooral doordat het verhaal naar mijn zin te weinig vaart maakte en omdat de Verwanten in dit deel dieren van de aarde gestolen bleken te hebben. Deze dieren sloten ze op in ‘De Jacht’ en de arme beesten waren er slecht aan toe. Dierenmishandeling staat mij altijd tegen, ook in boeken, en dit was dan ook één van de grootste minpunten van dit deel. Ik was dan ook erg benieuwd of deze serie voor mij nog te redden zou zijn.

Doordat Shepherd de personages uit elkaar gedreven heeft, lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen en dit werkt erg goed.

Ik heb Megan Shepherd ontmoet tijdens Yalfest en ik vond haar zo ontzettend aardig dat ik me bijna schuldig voelde dat ik haar boeken niet net zo leuk vond als de schrijfster zelf. Natuurlijk kan ik mijn oordeel over dit derde deel niet laten beïnvloeden door de schrijfster, maar ik kan gelukkig wel alvast aangeven dat ik meer te spreken ben over deel drie.

Plottwist na plottwist
Ik vind het altijd leuk als een auteur het voor elkaar krijgt me versteld te laten staan over het plot. Als er iets gebeurt dat ik écht niet zag aankomen. In De vuurproef zitten een aantal plotwendingen die ik niet verwacht had. Hierdoor was ik blij verrast! Ook gebeurt er eindelijk weer wat. Shepherd liet deel twee vrij dramatisch eindigen door één van de hoofdpersonage te laten sterven en laat in dit deel zien dat ze niet bang is dit nogmaals te doen.

Ik vind dit bewonderenswaardig. Veel schrijvers van YA-boeken zijn wat terughoudend als het gaat om onderwerpen als de dood (van hoofdpersonages) en seks. Verder dan kusjes geven en heftige verlangens gaat het meestal niet en hoewel Shepherd er niet met al teveel woorden over schrijft, komen deze aspecten toch voor in The Cage. Zo is Nok bijvoorbeeld in deel één al zwanger geraakt van Rolf. Door belangrijke personages te laten sterven geeft Shepherd ook een zekere ernst aan het verhaal. Deze gebeurtenissen geven de serie een meer volwassen gevoel, dat ik soms mis als ik YA lees. Ik vind dat ook jongvolwassenen blootgesteld mogen worden aan deze aspecten, en hierbij applaudisseer ik voor Shepherd.

Spanning en sensatie
De proef die Cora moet uitvoeren is erg gevaarlijk. Ze moet haar bovennatuurlijke krachten tot het uiterste drijven en dit kan ernstige gevolgen hebben, zoals geheugenverlies en permanente hersenschade. De proeven die Cora moet uitvoeren zijn heel divers en ingewikkeld. Je leeft echt met Cora mee en hoopt vurig dat het haar zal lukken om de mensheid tot intelligente soort te laten ‘promoveren’. Doordat Shepherd de personages uit elkaar gedreven heeft, lopen verschillende verhaallijnen door elkaar heen en dit werkt erg goed. Je komt veel te weten over het universum waarin dit boek zich afspeelt zonder dat het verhaal te langdradig wordt, zoals in deel twee.

Ik ben blij dat dit derde deel van de serie mee bleek te vallen. Ik vond het leuk om dit laatste deel te lezen en ben blij dat ik het volgehouden heb. De vuurproef is een spannend boek, en zet je aan het denken. Ik raad je dus aan om deze serie zeker een kans te geven en ik ben benieuwd wat Megan Shepherd nog meer voor ons in petto heeft. Ik heb haar boeken met sprongen vooruit zien gaan, en hoop dat er nog veel moois in het verschiet ligt.

[product_page sku=”9789000321537″]

The Cage 3: De Vuurproef
The Cage 3
Megan Shepherd
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.