BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies De wilde heks 1: De vuurproef – Lene Kaaberbøl

De wilde heks 1: De vuurproef – Lene Kaaberbøl

0
966

Omslag De wilde heks 1: De vuurproef

Het leven van de 12-jarige Clara is heel normaal. Haar vader is dan wel verdwenen toen ze vijf jaar oud was, maar samen met haar moeder is ze gelukkig, en elke dag fietst ze vrolijk met haar beste vriend Oscar naar school. Maar dan wordt ze op een dag aangevallen door een enorme zwarte kat. De kat krabt haar precies tussen haar wenkbrauwen, en dat blijkt het begin te zijn van een heel groot avontuur. Clara is namelijk niet zomaar een meisje: ze beschikt over de talenten om een wilde heks te worden! Maar kan ze dat wel? En waarom vindt haar moeder het zo verschrikkelijk dat Clara misschien wel een wilde heks is?

En dat zijn nog niet eens de enige zorgen van Clara, want het leven van een wilde heks is allesbehalve rustig, laat staan veilig! Allereerst wordt Clara doodziek, en vervolgens blijkt er ook nog een voormalig wilde heks te zijn die het op haar heeft gemunt. De enige die hulp kan bieden is Clara’s mysterieuze tante Isa. Maar waarom wil Clara’s moeder liever niets met haar zus te maken hebben? Eén ding is in elk geval zeker: als Clara wil ontsnappen van die duistere heks, zal ze moeten leren een echte wilde heks te zijn. En dat blijkt minder makkelijk dan gedacht…

De vuurproef is een echte pageturner voor kinderen (en stiekem ook ontzettend leuk voor ouders en andere volwassenen!).

Lene Kaaberbøl
In Nederland zal de Deense schrijfster Lene Kaaberbøl waarschijnlijk vooral bekend staan om haar thrillers en haar eerdere kinderboekenreeks De kronieken van de zieneres, die in maart van dit jaar is verfilmd. In het Deens zijn er echter al veel meer kinderboeken van haar hand verschenen, en aangezien ik haar eerdere kinderboekenserie als klein meisje heb verslonden, was ik daarom ook erg blij om te horen dat er nog een kinderboek van Kaaberbøl werd vertaald. Persoonlijk was ik erg benieuwd of deze serie me net zo zou aanspreken als De kronieken van de zieneres, ondanks het feit dat ik natuurlijk geen kind meer ben. Nou, niets bleek minder waar. Kaaberbøl schrijft nog net zo leuk als vroeger en met De vuurproef heeft ze mij in elk geval erg nieuwsgierig gemaakt naar meer!

Vlot en spannend
Met De vuurproef begint Kaaberbøl haar nieuwe serie De wilde heks vrij simpel. Clara wordt aangevallen door een kat, ontdekt dat ze meer is dan een gewoon meisje en begint bij haar tante Isa aan haar lessen in de wilde magie. Er zit nog niet heel veel diepgang in het verhaal, maar dat is eigenlijk ook niet echt nodig, want er wordt wel erg veel aandacht besteed aan de personages en de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt. Op deze manier leren we Clara en de wilde heksenwereld dus goed kennen en wordt het verhaal nergens echt te ingewikkeld of moeilijk voor jonge lezers. Het leest lekker vlot weg en is daarnaast ook nog eens heel erg spannend, want Clara belandt van het ene avontuur in het andere. En sommige van die avonturen zijn ook best nog wel een beetje eng, want Chimaera, die duistere heks die achter Clara aan zit, zal niet rusten voor ze Clara te pakken heeft…

Dieren en natuur
De heksenwereld in De vuurproef lijkt niet echt op de vele heksenwerelden die we de laatste tijd in boeken zijn tegengekomen. In Harry Potter bijvoorbeeld, zijn heksen echte magiërs die rondvliegen op bezemstelen, maar dat is in dit boek niet het geval. Hier spelen juist dieren en de natuur een erg belangrijke rol, en de ‘wilde heks’ wordt gezien als een soort beschermer van de natuur. Persoonlijk vond ik dit erg origineel en geloofwaardig, en eerlijk gezegd zou het me helemaal niets verbazen als er ergens verborgen in een bos of hoog op een berg echt een wilde heks woont om de natuur te beschermen! En een bijkomend pluspuntje voor kattenliefhebbers zoals ik: zoals de prachtige voorkant van het boek al verklapt, spelen katten een erg belangrijke rol in dit boek!

Toch krijgen we nog maar een erg klein glimpje te zien van de wilde wereld waarin Clara terecht is gekomen, en worden lang niet alle vragen beantwoord. Mij heeft het in elk geval nieuwsgierig gemaakt naar wat er allemaal nog meer mogelijk is in die wereld, dus laten we hopen dat Kaaberbøl in het tweede deel in de serie nog net weer iets dieper in deze wondere wereld vol mysteries duikt.

De vuurproef is een leuk, spannend en soms zelfs een beetje eng begin van een veelbelovende nieuwe serie. Het begint allemaal nog vrij simpel, maar het leest heerlijk snel weg en is een echte pageturner voor kinderen (en stiekem ook ontzettend leuk voor ouders en andere volwassenen!). Wat mij betreft heeft het boek maar één nadeel en dat is dat het veel te snel uit is. Gelukkig zijn er in het Deens al zes boeken verschenen over wilde heks Clara, dus laten we hopen dat die ook allemaal nog naar het Nederlands worden vertaald. Deel 2, De boodschap van de valk, ligt in elk geval deze maand al in de winkel!

[product_page sku=”9789401423960″]

De wilde heks 1: De vuurproef Boek omslag De wilde heks 1: De vuurproef
De wilde heks 1