The cage 2: De jacht – Megan Shepherd

0
61

Omslag The cage 2: De jacht

In deel één van deze serie is de groep weliswaar ontsnapt uit The Cage, maar dat maakt hun situatie er niet bepaald beter op. Nok is zwanger en samen met haar partner Rolf wordt ze door de Verwanten geobserveerd in een soort poppenhuis. Leon kon ontsnappen, maar hij moet zich staande zien te houden tussen alle buitenaardse wezens op de zwarte markt. Cora, Lucky en Mali zijn gevangengenomen en moeten de Verwanten dienen in ‘de jacht’. Cassian, de opperbevelhebber van de Verwanten, biedt Cora een mogelijkheid aan om de vrijheid van de mensheid te winnen, maar kan ze hem nog wel vertrouwen?

Ontwikkelingen en personages
In het eerste deel van de serie hebben we de personages leren kennen. De groep bestaat uit een stelletje misfits die speciaal geselecteerd zijn door de Verwanten. Op aarde paste niemand goed in de samenleving, en ik vond het moeilijk om me met iemand te kunnen identificeren. De personages maakten wat mij betreft ook erg weinig ontwikkelingen door. Iedereen blijft eigenlijk bij zijn originele standpunt wat betreft het wel of niet meer bestaan van de aarde en over het wel of niet willen redden van de mensheid, en pas helemaal op het eind beginnen sommige personages hun mening te herzien.

Het plot kreeg helaas nergens echt vaart in dit tweede deel. Als je de situatie van de personages in het begin van het verhaal vergelijkt met hun situatie op het eind, vraag ik me af of er wel een heel nieuw deel nodig was om zover te komen. Ik ga hier niet dieper op in omdat ik dan teveel weg zou geven over het verhaal, maar ik baalde bijvoorbeeld nogal dat Cora zich in het begin klaarstoomde voor een plan met Cassian dat uiteindelijk helemaal niet meer relevant lijkt te zijn.

Ommekeer in het midden
De eerste helft van dit boek vond ik niet bepaald denderend. Ik vond ‘de jacht’ geen prettige omgeving om over te lezen omdat de Verwanten ook dieren naar de ruimte gehaald bleken te hebben, die ze helemaal niet goed behandelen! Ik kon me daarom nog het beste met Lucky identificeren, die het opneemt voor de wilde dieren die de Verwanten voor de lol neerschieten met verlammende kogels. In het midden komt er opeens een spannende wending met een wel heel bijzondere Verwant, maar deze plotlijn wordt naar mijn mening te snel weer afgekapt. Het tweede deel van het boek is gelukkig wel een stuk spannender, en pas vanaf dat punt komt er weer echt vooruitgang in het verhaal.

Shepherd lijkt dit deel vooral te gebruiken om de lezer meer te leren over de Verwanten en hun achtergrond. In het eerste deel leken de Verwanten zo slecht nog niet, maar na dit boek denk je daar misschien toch anders over.

Tweede boek-syndroom
Ontevredenheid over een tweede boek is geen nieuw fenomeen. De jacht had echt een beetje last van het ‘tweede boek-syndroom’. Shepherd lijkt dit deel vooral te gebruiken om de lezer meer te leren over de Verwanten en hun achtergrond. In het eerste deel leken de Verwanten zo slecht nog niet, maar na dit boek denk je daar misschien toch anders over. Het was dus wel interessant om te zien dat de Verwanten niet zulke emotieloze aliens zijn als in het eerste deel, maar ik vond het ook tegenstrijdig om te zien hoe deze wezens in elkaar zitten. Aan de ene kant willen ze emoties uitbannen, maar aan de andere kant laten ze zich juist vaak leiden door deze emoties: Cassian heeft gevoelens voor Cora, en Serassi is wel heel geïnteresseerd in de baby in Noks buik…

Vorig artikel5 Boekentips van Bianca Mastenbroek
Volgend artikelDark Elements 2: Steenkoud – Jennifer L. Armentrout
Als kind was Denise gek op prinsessenfilms. Haar hart brak toen ze erachter kwam dat prinses helemaal geen beroep was. Via Harry Potter en The Lord of the Rings kwam ze terecht in de wereld van fantasy, en je zal haar dan ook vaak terugvinden op fantasyfairs door het hele land. Ze is dol op het lezen van (dystopische) young-adults, maar ook op epische fantasy, een thriller op zijn tijd, en af en toe iets om bij te zwijmelen.