BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Terug naar de wereld van Richard en Kahlan in Krabbelman van Terry...

Terug naar de wereld van Richard en Kahlan in Krabbelman van Terry Goodkind

1
579

De oorlog is eindelijk voorbij na de laatste wanhoopspoging van Richard, die een ster heeft verschoven om de werelden van de levenden en de doden definitief van elkaar te kunnen scheiden. Richard en Kahlan kunnen nu na al die jaren in vrede leven en regeren. Maar na de sterren te hebben verschoven, twijfelen ze of dat wel alles is wat nu veranderd is in hun wereld.

Tijdens een openbare audiëntie worden ze geconfronteerd met een nieuwe dreiging, een die uit een volkomen onbekende hoek komt. Dankzij Schalie, een mysterieuze vrouw uit de Noordelijke Woestenij, wordt er op dat moment erger voorkomen, maar Richard en Kahlan beseffen dat hun wereld opnieuw voor een ongekende dreiging staat, één die de magie in hun wereld wil schaden. De enige manier om dit te voorkomen is door kinderen te krijgen die hun bloedlijnen kunnen vrijwaren en zo de wereld die ze kennen te redden.

Novelle

De Wetten van de Magie van Terry Goodkind is een serie die de heroïsche fantasy jarenlang heeft gedomineerd. Het elfdelige (twaalf met de proloog erbij) epos draaide om de jarenlange oorlog die Richard en Kahlan hebben moeten voeren om eindelijk vrede te kunnen bewerkstelligen door de sterren te verschuiven. Deze nieuwe reeks bestaat niet uit de dikke delen die De Wetten van de Magie kenmerkte. Ditmaal is het een novellereeks met de titel De kinderen van D’Hara. Dat het om het nageslacht van de nieuwe Meester Rahl en de laatste Belijdster gaat, mag wel duidelijk zijn.

Meeslepend

In dit eerste deel, Krabbelman, schept Goodkind de omstandigheden die vooral de nieuwe dreiging blootleggen en wat de gevolgen zouden kunnen zijn als ze falen. Aangezien novelles een stuk korter zijn dan een gewone roman, zou je denken dat het moeilijker is om de lezer in het verhaal te krijgen. Goodkind bewijst dat dit niet zo hoeft te zijn. De eerste zin van het boek katapulteert je al meteen naar de mogelijke dreiging en zet de toon voor de rest van het verhaal. Vanaf de eerste letter leest het boek erg vlot. Je hebt niet het gevoel dat je in een simpele novelle zit, er is een gedetailleerde opbouw met een stapsgewijze ontdekking van de dreiging.

De eerste zin van het boek katapulteert je al meteen naar de mogelijke dreiging en zet de toon voor de rest van het verhaal.

Zelfs voor lezers die niet bekend zijn met de hoofdserie is de novelle makkelijk te volgen en meeslepend. Misschien is het zelfs beter om Goodkind op deze manier te leren kennen, juist omdat het geen grote brok informatie is die je in één keer doorleest. Al zal je op het einde van dit deel wel begrijpen dat er nog veel staat te gebeuren. Goodkind heeft duidelijk nog voldoende stof om opnieuw een hele saga te schrijven, al is ze met deze kortere novelles wel iets beter behapbaar. Het jammere is natuurlijk wel dat het verhaal niet echt afgelopen is en dat voel je als lezer echt wel. Dit boek zet alles in gang en is dan eigenlijk alweer afgelopen. Maar daardoor kijk je wel meteen uit naar het vervolg.

Met De kinderen van D’Hara neemt Terry Goodkind ons mee in het leven van Richard en Kahlan na het einde van de lange oorlog. De hoop op langdurige vrede is voelbaar, net als de opkomende dreiging die stapsgewijs steeds duidelijker wordt. Ondanks de korte novelle slaagt Goodkind er wel in om de lezer te boeien, maar het is natuurlijk wel zo dat in zo’n kort boek het verhaal nog niet volledig af is en dit eigenlijk nog maar de aanzet is tot een veel groter geheel.

Krabbelman Boek omslag Krabbelman
De kinderen van D'Hara
Terry Goodkind