BoekenBoekrecensiesHeroïsch einde in Hart van Zwart IJs van Terry Goodkind

Heroïsch einde in Hart van Zwart IJs van Terry Goodkind

-

De strijd om Ildakar is nog maar net gestreden of de Oude Wereld komt voor een nog grotere dreiging te staan. Het bonte reisgezelschap is van elkaar gescheiden geraakt tijdens de turbulente nasleep van de slag om de stad en staat er tijdelijk alleen voor. Het leger van generaal Utros is helaas nog steeds reusachtig en maakt zich op om de Oude Wereld onder de voet te lopen. Nicci en Nathan proberen ieder op hun manier de mensen te waarschuwen en zich te wapenen tegen de immense overmacht. Bannon is in handen gekomen van de barbaarse Norukai, die hun oorlogsvloot uitbreiden op hun rotsachtige eilanden en ook op bloed en plunderingen uit zijn. Zijn Nicci, Nathan en Bannon in staat om te helpen nu het lot van de wereld op het spel staat?

Gescheiden wegen

Het is al een hele reis geweest, zowel voor ons als lezer als voor de hoofdpersonages van Terry Goodkinds serie De Kronieken van Nicci, en nu in dit vierde en laatste deel komt er dan een einde aan de avonturen van Bannon, Nathan en Nicci. In de voorgaande delen raakten de metgezellen al wel eens even van elkaar gescheiden, maar nooit voor erg lang. De slag om Ildakar heeft daar echter verandering in gebracht. Nicci is met de slyph vertrokken om de andere grote steden en Richard te waarschuwen voor de op handen zijnde dreiging en is nog niet terug in de stad als deze weer onder de sluier van de eeuwigheid verdwijnt. Ook Nathan bevindt zich buiten de stad op dat moment na het knappe staaltje overdrachtsmagie van Elsa en Bannon ziet zichzelf gevangengenomen worden als slaaf op de oorlogsvloot van koning Rouw.

Het is een kenmerkend onderdeel van Goodkind om vanuit het perspectief van een waaier aan personages een verhaal te vertellen. Door zijn hoofdpersonages zo ver uit elkaars buurt te brengen, krijg je als lezer een zeer gevarieerd verhaal voorgeschoteld met relatief korte maar vlotte hoofdstukken. Je overziet op die manier ook meer het geheel en je blijft vooral ook lezen, want elk perspectief gaat maar een paar hoofdstukken verder en dat zet enorm aan tot het welbekende fenomeen: nog eentje en dan ga ik slapen. De gescheiden wegen van de personages zitten ook vol meeslepende actiemomenten, maar rustigere stukken om tot zelfreflectie te komen zijn even goed aanwezig en maken het mogelijk om de personages dingen te laten ontdekken. De variatie houdt het boeiend.

Ultieme oorlog

De verschillende perspectieven zijn één kenmerk van Goodkinds verhaalopbouw. Een ander bekend element is de grote slag naar het einde van het verhaal toe. Alle wegen leiden er letterlijk naartoe. De opbouw is dus wel nagenoeg bekend voor de lezer, maar er zitten voldoende plottwisten in om ervoor te zorgen dat deze niet als opvulling aanvoelen van het verhaal en dat het niet al te saai aanvoelt. Een bekend stramien maakt het dus helaas ook een beetje voorspelbaar en daardoor misschien een tikkeltje minder spannend, maar er zit nog voldoende in om te blijven lezen.

Strategisch gezien is Goodkind dan ook een meester in het bedenken en beschrijven van de voorbereidingen voor een vijandelijk treffen en de uiteindelijke slag tussen de verschillende partijen. Je voelt de slag aankomen en je weet dat die niet zomaar afgehaspeld zal worden. Het is ook altijd leuk om dezelfde situaties vanuit verschillende perspectieven te zien. Ieder personage heeft ook echt zijn eigen manier van denken en beleven en dus is er onderscheid te vinden tussen de beschrijvingen van de slag op verschillende plaatsen en momenten. Het maakt het heel erg dynamisch en zeker waardig als heroïsche fantasy. Twee grote vijandige legers en één leger dat tussen hen en de rest van de Oude en Nieuwe Wereld staat, dat kan niet anders dan vonken geven.

Met Hart van Zwart IJs komt er een einde aan De Kronieken van Nicci van Terry Goodkind en hij heeft er een heroïsch einde van gemaakt. Hoewel een bekende opzet, namelijk het perspectief voortdurend wisselen en een ultiem treffen aan het einde, soms wat van de spanning wegneemt slaagt Goodkind er toch in om de lezer met zijn vlotte schrijfstijl te boeien met plottwisten en een dynamisch geheel dat vlot wegleest. Heroïsche fantasy zoals het hoort.

Hart van Zwart IJs Boek omslag Hart van Zwart IJs
De Kronieken van Nicci 4
Terry Goodkind