Mysterie en avontuur in Het geheim van de Malamander van Thomas Taylor

0
34

Herbert Citroen is twaalf jaar oud en woont en werkt in het Grand Hotel Nautilus, waar hij verantwoordelijk is voor alle gevonden voorwerpen die in het dorpje Owee aan Zee te vinden zijn. Het is zijn taak om gevonden voorwerpen terug te brengen naar de eigenaar, maar wat nou als het voorwerp een meisje is? Violet Purperwier zegt dat ze als baby is achtergelaten door haar ouders, en wil weten waar ze nu zijn. Ze schakelt de hulp in van Herbert, die niet weet of hij haar van dienst kan zijn. Violet weet in ieder geval dat haar ouders onderzoek deden naar een eng monster, genaamd de Malamander… Bestaat dit wezen echt, en zou dit monster te maken hebben met de verdwijning van de ouders van Violet?

Een groot mysterie in een bijzonder dorpje

Het geheim van de Malamander is een verhaal waar je als jonge lezer enorm van kan genieten. De proloog zorgt ervoor dat je zeker de rest van het verhaal wil lezen, aangezien het meteen spannend en geheimzinnig begint. Je nieuwsgierigheid wordt enorm geprikkeld, iets wat doorzet tijdens de rest van het verhaal. Herbert en Violet gaan op een spannend avontuur om het mysterie rondom de ouders van Violet te ontrafelen. Deze zijn verdwenen toen Violet nog maar een baby was, maar ze waren in ieder geval in Owee aan Zee. Violet is ervan overtuigd dat ze haar ouders kan vinden, hoewel dit een grote opgave is. Niet iedere bewoner van Owee aan Zee is te vertrouwen en daardoor voelt dit boek echt als een detectiveverhaal met een fantasyrandje.

Het mysterie rondom de Malamander en het hele dorp is erg aangrijpend en zorgt ervoor dat je vanaf het begin al verslaafd bent aan dit verhaal.

Owee aan Zee is een dorpje aan de kust met verschillende gebouwen die heel beeldend worden overgebracht. Voor in het boek zit een kaart die laat zien dat dit dorpje heel wat te bieden heeft. Zo is er een mooi hotel, maar ook een grote dokterspraktijk en een leesapotheek. De uitwerking van de leesapotheek is heel mooi en zorgt voor wat extra fantasy in dit verhaal. Naast de landkaart zijn er ook illustraties te vinden bij het begin van elk hoofdstuk, die de sfeer van het verhaal goed weten af te beelden.

Een eng monster, maar nog engere mensen

Herbert is een sympathieke jongen met een hart van goud. Hij is dankbaar voor wat hij heeft, is dapper en weet zijn medemens te helpen. Dat komt goed uit, want Violet heeft Herbert hard nodig. Beide kinderen hebben geen ouders meer, maar samen willen ze mysteries oplossen en zo meer te weten komen over hun ouders. Violet is een slim meisje dat sterk in haar schoenen staat, waardoor ze Herbert helpt om moediger te worden. Samen zijn ze een hecht team, en moeten ze beslissen welke bewoners van Owee aan Zee ze kunnen vertrouwen. De Malamander, een eng zeemonster, is misschien erg angstaanjagend en gevaarlijk, maar Herbert en Violet merken dat er genoeg mensen zijn in het kustdorpje die nog veel gevaarlijker zijn. Als lezer hoop je dat Herbert en Violet veilig blijven en het mysterie rondom dit dorp kunnen oplossen, maar het wordt ze niet makkelijk gemaakt. De spanning blijft tot het einde aanwezig en biedt mogelijkheden voor vervolgdelen, waarin het tweetal verder kan met het oplossen van mysteries, waarbij ze hopelijk meer te weten komen over hun ouders.

Het geheim van de Malamander is een spannend verhaal voor jonge fantasylezers die houden van mysterie en avontuur. Het is mooi om te zien hoe twee jonge tieners steun bij elkaar zoeken en elkaar aanvullen, en hierdoor samen een onoverwinnelijk team vormen. Het mysterie rondom de Malamander en het hele dorp is erg aangrijpend en zorgt ervoor dat je vanaf het begin al verslaafd bent aan dit verhaal. De verhalen van Herbert en Violet zijn echter nog lang niet afgelopen en maken erg nieuwsgierig naar de andere spannende avonturen die de twee gaan beleven. Ik kan in ieder geval niet wachten op het tweede deel, dat in het voorjaar van 2021 zal verschijnen!

Het geheim van de Malamander Boek omslag Het geheim van de Malamander
Thomas Taylor
9789401462747