Superjuffie in de jungle – Janneke Schotveld

0
493

Omslag Superjuffie in de jungle

Superjuffie in de jungle is alweer het vijfde boek over juf Josje, een doodnormale juf die elke dag voor een doodnormale klas staat… totdat ze een hapje van haar krijtje neemt! Want dan verandert ze in Superjuffie en kan ze met alle dieren praten, van poezen tot vogels, van olifanten tot krokodillen, en zelfs met kakkerlakken! En in dit vijfde Superjuffie-avontuur gebeurt er wel iets heel bijzonders: op een dag zitten er zomaar vier felgekleurde papegaaien op haar schutting. En wat ze van haar willen? Ze willen dat Superjuffie eventjes mee naar Zuid-Amerika vliegt om hun jungle te redden! Geen probleem, toch?

Nou, daar denkt juf Josje wel even anders over. Allereerst heeft ze nog nooit zo ver gevlogen. Zou het haar lukken de hele Atlantische oceaan over te vliegen? En daarbij, in haar eentje kan ze toch niet een hele jungle redden? Superjuffie weet niet wat ze moet doen en staat op het punt de moed op te geven, maar uiteraard laten de kinderen uit haar klas het daar niet zomaar bij zitten. Volgens hen heeft Superjuffie namelijk helemaal geen keus: die dieren moeten gered worden, en wie kan dat beter doen dan Superjuffie?

Met Superjuffie in de jungle heeft Janneke Schotveld wederom een origineel en fantasievol verhaal geschreven, dat geen moment verveelt en daarnaast ook nog eens erg leerzaam is.

Alweer een origineel avontuur
Na vier boeken over Superjuffie zou je misschien denken dat Janneke Schotveld alle leuke en originele ideeën waarschijnlijk al wel heeft gebruikt in haar boeken, maar niets blijkt minder waar. Met Superjuffie in de jungle heeft ze wederom een origineel en fantasievol verhaal geschreven, dat geen moment verveelt en daarnaast ook nog eens erg leerzaam is. Het klopt inderdaad dat de meeste Nederlandse dieren ondertussen al wel voorbij zijn gekomen, maar in de laatste paar Superjuffie-boeken ontdekken juf Josje en haar klas steeds weer nieuwe delen van de wereld, waardoor niet alleen de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt verandert, maar ook de dieren die in het verhaal voorkomen!

Zo komen er in dit verhaal papegaaien en apen voor, een tapir en een ocelot, en ook nog een heel langzame luiaard. En niet alle dieren zijn even lief en ongevaarlijk… In de jungle wonen namelijk ook kaaimannen, slangen en heel erg giftige kikkertjes! Superjuffies avontuur is deze keer daarom ook behoorlijk spannend. Niet alleen het leefgebied van de dieren wordt namelijk bedreigd, maar Superjuffie en de kinderen konden ook wel eens in gevaar komen.

Boodschap
Het leuke aan de verhalen over Superjuffie is natuurlijk dat ze heel erg spannend zijn en je steeds meer te weten komt over alle dieren op de wereld. Maar je komt er ook achter wat de gevaren zijn voor deze dieren. Zo ging deel drie in de serie over stroperij in Afrika, vertelde deel vier over de vervuiling in de zee en gaat dit vijfde deel over mensen die hotels willen bouwen in prachtige natuurgebieden in Zuid-Amerika. Best pittige onderwerpen voor kinderen, maar Janneke Schotveld weet op een erg leuke, spannende en vaak ook grappige manier precies duidelijk te maken waar het nu eigenlijk om gaat. Zo blijkt het best logisch te zijn dat mensen een luxe hotel willen bouwen op een prachtig stukje natuurgebied. Ze hebben alleen vaak niet door hoeveel invloed één hotel heeft op het leven van heel veel dieren. Hadden we in het echte leven ook maar een Superjuffie om daar een stokje voor te steken!

De personages in alle Superjuffie-boeken zijn steeds dezelfde: juf Josje en de vier kinderen Bo, Mimoen, Toby en Mila, die elk hun eigen karaktertrekjes hebben. Dit maakt het verhaal erg herkenbaar voor kinderen, al is het boek ook prima los te lezen van de andere delen uit de serie. Wat wel erg leuk is, is dat de kinderen en juf Josje in elk boek toch steeds weer een beetje veranderen. De kinderen leren steeds meer van hun juf en van alle avonturen die ze mee maken, en ook juf Josje komt dingen over zichzelf te weten die ze nog niet wist. In dit vijfde boek is het vooral juf Josje die een behoorlijke ontwikkeling doormaakt, wat haar ondanks al haar rare gaven en talenten erg geloofwaardig maakt. Toch zou het ook best wel eens leuk zijn om wat meer te lezen over de andere kinderen uit haar klas, maar dat zou in het volgende deel in de reeks wel eens kunnen gaan gebeuren!

Met Superjuffie in de jungle heeft Janneke Schotveld wederom een erg leuk, spannend, grappig en leerzaam verhaal geschreven, dat veel kinderen op het puntje van hun stoel zal laten zitten. Dit vijfde deel in de reeks is, net zoals zijn voorgangers, weer erg interessant, verveelt nergens en staat ook weer vol met prachtige en beeldende illustraties van Annet Schaap. Een verhaal dat zeker niet alleen leuk is voor kinderen, want het heeft ook mij erg nieuwsgierig gemaakt naar het volgende deel in de serie!

[product_page sku=”9789000343775″]

Superjuffie in de jungle Boek omslag Superjuffie in de jungle
Janneke Schotveld