Superjuffie op de Zuidpool – Janneke Schotveld

0
120

Er is een bijzondere dag aangebroken voor juf Josje: ze gaat namelijk eindelijk trouwen met haar vriendje Hakim! En het liefst wil ze daar zo min mogelijk mensen bij hebben. Ze ziet het namelijk al gebeuren: dan wordt ze precies op dat moment geroepen door een dier in nood en moet ze op haar eigen bruiloft veranderen in Superjuffie! Maar daar moet meester Snor helemaal niets van weten. Tot grote vreugde van juf Josjes klas nodigt hij de complete school uit voor de bruiloft. Maar dan gebeurt waar juf Josje zo bang voor was. Precies tijdens het ja-woord roept haar eigen kat Peer keihard om hulp…

Beschaamd rent juf Josje weg van haar eigen bruiloft. Hakim wil nu vast nooit meer met haar trouwen. Maar veel tijd om daarover na te denken krijgt ze niet, want zodra ze bij Peer aankomt, ontdekt ze dat ze in de val is gelokt. Een enge man die eruitziet als een regenworm wil dat ze hem helpt, maar als Superjuffie weigert, gebeurt er iets vreselijks: de man verdooft haar en neemt haar mee… helemaal naar de Zuidpool!

Een nieuw avontuur
Superjuffie op de Zuidpool is alweer het zevende boek over juf Josje en haar klas, en wederom heeft Janneke Schotveld er een superspannend en actueel avontuur van weten te maken. Superjuffie zou Superjuffie namelijk niet zijn als er geen belangrijk milieubewust onderwerp aangesneden werd, en dat is dus ook precies wat er gebeurt wanneer juf Josje op de Zuidpool aankomt. Daar maakt ze namelijk kennis met een groepje wetenschappers dat iets geweldigs heeft uitgevonden: een manier om heel snel heel veel energie op te wekken zonder het milieu aan te tasten. Maar Superjuffie ontdekt al snel dat de wetenschappers niet helemaal de waarheid spreken…

Ik begrijp eigenlijk niet waarom deze boeken nog steeds niet verfilmd zijn!

Het leuke aan de boeken over Superjuffie is dat het Janneke Schotveld elke keer weer lukt om kinderen op een spannende en eenvoudige manier bewust te maken van belangrijke milieuproblemen. In dit zevende boek lezen we bijvoorbeeld over de opwarming van de aarde en het smelten van de poolkappen. Door lezers mee te nemen naar de plek waar het probleem zich afspeelt en ze een kijkje te geven in de koppies van de dieren die daar rondlopen, wordt het probleem dichterbij gehaald en snap je pas echt wat al deze veranderingen kunnen betekenen voor de natuur en de dieren die er leven.

Het enige minpuntje is dat er toch nog best wat moeilijke woorden in het verhaal staan, vooral wanneer de wetenschappers aan het woord zijn. Dat zorgt ervoor dat het boek af en toe best pittig is voor jonge lezers, al blijft Superjuffie een geweldige serie om voor te lezen.

Grappig en herkenbaar
De boeken over Superjuffie zijn allemaal op zichzelf leesbaar doordat juf Josje en de andere personages aan het begin van het verhaal altijd even kort voorgesteld worden. Maar vooral bij dit boek is het extra leuk om de eerdere delen wél te hebben gelezen, aangezien er een paar oude bekenden uit de eerdere delen langskomen op juf Josjes bruiloft! En ook de andere personages zijn natuurlijk weer lekker grappig en herkenbaar. Zo heb je de eeuwig boze meester Snor, die deze keer wel erg verrassend uit de hoek komt, de altijd lieve Hakim, en natuurlijk de vier kinderen Toby, Mila, Mimoen en Bo, die overal mee naartoe reizen en elk hun eigen grappige karaktertrekjes hebben.

Maar uiteraard zit dit zevende deel ook weer vol met nieuwe personages, en dan vooral heel veel dieren! En ook hier blijkt weer hoe creatief en origineel Schotveld is. Zo ontdekt Superjuffie namelijk dat álle albatrossen op de Zuidpool Albert of Albertina heten (wat nogal verwarrend kan zijn) en zijn de pinguïns stuk voor stuk verschrikkelijk koppig. Dit alles zorgt ervoor dat Superjuffie op de Zuidpool wederom een erg herkenbaar, origineel, spannend en vooral erg grappig verhaal is, dat ongetwijfeld bij veel kinderen in de smaak zal vallen.

Met Superjuffie op de Zuidpool heeft Janneke Schotveld opnieuw bewezen dat de avonturen van juf Josje en haar klas nog lang niet voorbij zijn. Het verhaal zit weer boordevol spannende gebeurtenissen, grappige personages en belangrijke onderwerpen, en ook al staan er af en toe wat lastige woorden in, de vlotte dialogen en beeldende illustraties van Annet Schaap zorgen ervoor dat je dit boek alsnog in één ruk uitleest. Ik begrijp eigenlijk niet waarom deze boeken nog steeds niet verfilmd zijn!

Superjuffie op de Zuidpool Boek omslag Superjuffie op de Zuidpool
Superjuffie
Janneke Schotveld
Van Holkema & Warendorf
Augustus 2017
144

Juf Josje dacht dat ze nooit een vriendje zou krijgen. Want wie wil er nou verkering met iemand die om de haverklap wegvliegt om een dier te redden? Nou, Hakim dus! En ze gaan nog trouwen ook, tenminste, dat is de bedoeling. Maar de bruid verdwijnt op haar eigen bruiloft. Waar is ze heen? Met wie? En vooral: waarom? Superjuffie raakt flink in de problemen en dat op wat de mooiste dag van haar leven had moeten worden. Lukt het Hakim en de kinderen om haar te redden?

Vorig artikelGeekers op je Speakers #72 – Gevraagd: Italiaanse Exorcisten
Volgend artikelGame of Thrones acteur Jack Gleeson komt naar Comic Con Amsterdam