Botje en de zeven schroefjes – Janneke Schotveld

0
107

Omslag Botje en de zeven schroefjes

Na alle spannende avonturen in Botje is Bibi nu weer alleen thuis met haar vader en moeder. Helaas moet ze het nu zonder Botje doen, het grappige robotje dat een paar weken geleden ineens bij haar werd afgeleverd. Bibi vindt er helemaal niks aan, zo zonder haar nieuwe vriendinnetje. Het is veel te stil, en de oude professor Appie Eensteen, Botjes maker, neemt zijn telefoon maar niet op. Hij zal het wel te druk hebben met zijn uitvindingen, denkt Bibi, maar dan wordt er een brief van Botje bezorgd: Appie is verdwenen!

Algauw blijkt dat Appie een vreselijk ongeluk heeft gehad: hij is op zijn kop van de trap gevallen en afgevoerd met een ambulance. Bibi’s vader heeft hem al snel opgespoord, maar hij heeft geen goed nieuws: Appie ligt niet in een gewoon ziekenhuis, maar in een hersenherstelcentrum. Hij is zijn geheugen kwijt en weet zelfs niet meer wie Botje is! Bibi vindt het stiekem wel fijn dat Botje nu bij haar mag logeren, maar als tot overmaat van ramp Botje ook nog eens heel erg ziek wordt, is Appie de enige die haar kan helpen. Maar Appie weet helemaal niets meer! Zal het Bibi en Midas lukken Appie zijn geheugen terug te laten krijgen en Botje te redden?

Botje en de zeven schroefjes is weer een typisch Janneke Schotveld-boek, wat eigenlijk altijd wel weer een garantie is voor veel leesplezier.

Race tegen de klok
Het eerste boek over het kleine robotje Botje was natuurlijk al superspannend omdat er een enge Russische man achter Botje aan zat die haar open wilde maken, maar Botje en de zeven schroefjes is al helemaal een race tegen de klok. Allereerst proberen Bibi en haar vriendje Midas er natuurlijk alles aan te doen om Appie te helpen zijn geheugen terug te krijgen, maar als Botje tijdens het fietsen een ongeluk krijgt, wordt het al helemaal spannend. Als Appie namelijk niet snel zijn herinneringen terug krijgt, kan dat wel eens het einde betekenen van het kleine schattige robotje, en dat wil natuurlijk niemand!

Botje en de zeven schroefjes is weer een typisch Janneke Schotveld-boek, wat eigenlijk altijd wel weer een garantie is voor veel leesplezier. Qua uiterlijk lijken de boeken allemaal een beetje op elkaar, met dezelfde soort covers en illustraties, maar elke keer weet Schotveld weer een nieuw, spannend en origineel verhaal te verzinnen dat veel jonge lezertjes ongetwijfeld op het puntje van hun stoel laat zitten. Ook dit deel is weer ontzettend spannend – misschien zelfs wel spannender dan het eerste deel – maar gelukkig is het daarnaast ook weer een heel grappig en vrolijk verhaal. Het heeft veel vaart en is dankzij de korte, afgeronde hoofdstukjes daarnaast ook nog eens perfect om voorgelezen te worden.

Een eigenwijs robotje
Het leukste en bijzonderste personage in Botje is natuurlijk Botje zelf. Botje is dan wel een robotje, maar eigenlijk gedraagt ze zich als een gewoon meisje, met haar eigen karaktertrekjes, gedachten en hobby’s. Het leuke aan Botje is echter: ze heeft dan misschien wel heel veel geheugen (94 gigabyte RAM-geheugen om precies te zijn), maar dat betekent niet dat ze meteen ook alles weet en kan. Ze moet echt nog dingen leren, zoals lezen en schrijven en fietsen. En dat gaat niet altijd even makkelijk. Botje ontwikkelt zich dus echt door de boeken heen, al blijft ze af en toe ook behoorlijk eigenwijs! Zo vindt ze het nog steeds ontzettend moeilijk om te luisteren en vergeet ze ook elke keer weer dat ze niet mag opvallen in de buitenwereld…

Botje kan af en toe een beetje irritant doen, vooral ook omdat ze echt het idee heeft dat ze slimmer en beter is dan de andere robots, maar ook Bibi komt in dit tweede deel af en toe niet zo leuk uit de hoek. Eigenlijk wil ze Botje gewoon houden en vindt ze het dus stiekem helemaal niet zo heel erg dat Appie zijn geheugen kwijt is. Toch staan daar ook in dit tweede deel weer genoeg bijzondere en hartverwarmende personages tegenover, zoals Bibi’s vader, die elke dag weer een andere zelfgebreide muts draagt, en de lieve postbode Wannes, die Appies aardige dokter Knap stiekem wel heel erg knap vindt! In combinatie met de vrolijke illustraties van Annet Schaap komen al deze personages, menselijk of niet, weer voor je ogen tot leven!

Vorig artikelThe Blackcoat Rebellion 2: Gevangene – Aimée Carter
Volgend artikelMercy Thompson 2: In het bloed – Patricia Briggs