De kikkerbilletjes van de koning – Janneke Schotveld

0
16

In De kikkerbilletjes van de koning vertelt Janneke Schotveld vijftien sprookjes. En dat zijn niet zomaar sprookjes. Nee, ze zijn allemaal nét even anders. Lees bijvoorbeeld over de dappere ridster die de knappe prins uit het kasteel van zijn overbezorgde ouders redt, over de koning die in een kikker veranderde, over de prinses die toch liever een andere prinses had in plaats van een prins, en over de geest in de fles die eigenlijk uit Doetinchem komt.

Sprookjes met een twist
Janneke Schotveld kennen we natuurlijk allemaal van onder andere haar succesvolle (en onlangs verfilmde) Superjuffie-serie. Daarmee bewees de schrijfster al dat ze geweldige lange verhalen kan vertellen, maar met haar nieuwste boek laat Schotveld zien dat ze ook ontzettend goed is in het schrijven van korte verhalen. De kikkerbilletjes van de koning bevat vijftien korte sprookjes die stuk voor stuk op hun eigen mooie, originele manier weten te boeien. En wat deze sprookjes extra bijzonder maakt, is dat ze allemaal een twist hebben!

Wat meteen opvalt aan de sprookjes van Schotveld is dat ze een stuk moderner zijn dan de klassieke sprookjes. Zo zit de klas van juf Minet zonder wifi, blijkt dat er computervrouwtjes in onze computers zitten die heel boos worden als we kruimels achterlaten in het toetsenbord en wordt Klaas Vaak geholpen door het Piekermannetje, aangezien de kinderen van tegenwoordig zulke volle hoofden hebben… De thema’s in Schotvelds sprookjes sluiten perfect aan bij de belevingswereld van kinderen van tegenwoordig, en dat zal deze moderne sprookjes dan ook een stuk herkenbaarder maken voor jonge lezertjes.

Vol kleur en diversiteit
En daar blijft het niet bij, want ook in haar personages weet Janneke Schotveld een treffende afspiegeling van de moderne tijd te geven. Met haar sprookjes laat ze namelijk zien dat er naast dappere ridders ook dappere ridsters zijn, dat twee koningen best samen een kindje kunnen krijgen en dat de prinses helemaal niet altijd hoeft te trouwen met een prins. Er komen personages voorbij in allerlei soorten en maten, en juist die diversiteit maakt dit sprookjesboek zo verfrissend en origineel.

Met De kikkerbilletjes van de koning heeft Janneke Schotveld een modern sprookjesboek geschreven dat zo tussen de klassiekers past.

Ondanks al die moderne thema’s en personages voelen de sprookjes van Schotveld gelukkig alsnog heel sprookjesachtig aan. Ze bevatten namelijk nog steeds veel herkenbare en traditionele sprookjeselementen, zoals verboden liefdes en wensen die uitkomen. Ook hebben de sprookjes vaak een moraal of een wijze les, net zoals in de oude sprookjes van vroeger, al zijn die lessen eigenlijk vooral erg grappig en komen ze nergens echt belerend over. Weet jij bijvoorbeeld waarom kinderen geen bruine bonen lusten, of waarom de wifi soms wegvalt? Lees dit boek en je zult erachter komen!

Vijftien verschillende illustratoren
Een extra leuk element aan deze sprookjesbundel is dat alle vijftien sprookjes zijn geïllustreerd door verschillende illustratoren. Sommige tekenaars herken je meteen aan hun kenmerkende stijl, zoals Thé Tjong-Khing, Georgien Overwater, Marieke Nelissen en Annet Schaap, maar er is ook ruimte gegeven aan (voor mij) minder bekende illustratoren, zoals Lisa van Winsen, Pyhai en Djenné Fila.

Normaal gesproken is het misschien wat vreemd om bij elk hoofdstuk een andere tekenstijl te zien, maar aangezien de sprookjes van Schotveld allemaal op zichzelf staan (met uitzondering van wat knipoogjes naar andere verhalen) en onderling ook flink van elkaar verschillen, stoort het hier niet. Het is juist eigenlijk wel leuk om te zien hoe elke illustrator zijn eigen draai aan een verhaal geeft. Elk sprookje krijgt zo echt een eigen karakter, wat het geheel alleen maar kleurrijker en vrolijker maakt.

Met De kikkerbilletjes van de koning heeft Janneke Schotveld een modern sprookjesboek geschreven dat zo tussen de klassiekers past. Moderne thema’s en personages worden gecombineerd met eeuwenoude sprookjeselementen, waardoor deze verhalenbundel tegelijkertijd zowel traditioneel als eigentijds aanvoelt. De verhalen worden perfect ondersteund door prachtige, kleurrijke illustraties, die al net zo divers zijn als de verhalen zelf, en dat maakt dit moderne sprookjesboek dan ook een echte aanrader voor iedereen die dol is op sprookjes (in alle soorten en maten)!

De kikkerbilletjes van de koning Boek omslag De kikkerbilletjes van de koning
Janneke Schotveld
9789000364893