Half Wild – Sally Green

0
22

Omslag Half Wild

In onze wereld wonen, zonder dat we het weten, Zwarte en Witte heksen. Zij bemoeien zich doorgaans zo min mogelijk met elkaar Nathan is het kind van een Witte Heks en de meest beruchte Zwarte Heks ter wereld. Hij heeft van zijn vader drie geschenken gekregen en is nu een volwaardige heks. Toch is hij als halfbloed nergens welkom, er wordt er door Zwart en Wit op hem gejaagd. Hij is altijd op de vlucht en hij weet niet wie hij kan vertrouwen. Terwijl Nathan op zoek is naar zijn vriend Gabriel en Annalise, een Witte Heks op wie hij verliefd is, moet hij zijn nieuwe en overweldigende Gave onder controle zien te krijgen.

Een bijzondere Gave
Half Wild bestaat uit 5 delen met toepasselijke en intrigerende titels als De bunkerdagboeken en Rivieren van bloed. Ook staat op (de zwarte) titel pagina’s een tekening van de maandstand, die zeer belangrijk voor het verhaal blijkt te zijn. Ieder deel sluit iets af en leidt zo weer tot nieuwe ontwikkelingen. Hoewel er ook een aantal onderwerpen zijn die als een rode draad door het hele boek heen lopen, zoals het leren omgaan van Nathan met zijn bijzondere gave.

Half Wild is het vervolg op het debuut Half Zwart van Sally Green. Het eerste deel werd al vóór het verschijnen in veertig landen verkocht en verkreeg daardoor een vermelding in het Guinness World Records. Een grote bioscoopfilm van deel één is in de maak door Fox 2000, geproduceerd door Twilight-producer Karen Rosenfelt.

Het boek start met een vaag fragment dat iets met deze gave te maken heeft. Wanneer Nathan begint met vertellen, snap je als lezer waarom dit zo gedaan is. Nathan weet nog bijna niets van zijn gave en kan deze ook niet beheersen. De frustratie hierover en de onmacht die Nathan ervaart kun je als lezer goed meevoelen. Meer dan in Half Zwart, waar het soms toch wat afstandelijker bleef en het daardoor wat lastig was om mee te leven met Nathan. Ook in de rest van het boek blijft Nathan boeien. Hij groeit en verandert door wat hij meemaakt en door de personen met wie hij in aanraking komt. Zijn vriendschap met Gabriel en zijn liefde voor Annalise spelen hierin een belangrijke rol. Het is mooi om te lezen hoe Gabriel Nathan accepteert zoals hij is, zelfs als Nathan daar zelf nog moeite mee heeft. En dat Nathan zich er niet ongemakkelijk onder voelt dat Gabriel op hem valt. Heel begrijpelijk is het ook dat Nathan in de buurt van Annalise liever niets van zijn donkere kant wil laten zien. Zij is zijn anker voor het goede dat hij wil nastreven. Dat de relatie tussen deze twee er zo niet makkelijker op wordt, is goed uitgewerkt.

Vertrouwde en nieuwe personages
Naast personages die al in Half Zwart geïntroduceerd werden ontmoet Nathan ook nieuwe vrienden en vijanden. Hij wordt achtervolgd door de jagers van de witte heksen, Annalise is in gevaar en hij wil Gabriel helpen om zijn gave terug te krijgen. Natuurlijk kan hij dit niet alleen en wanneer hij in aanraking komt met de zwarte heks Van sluit hij, met tegenzin, een overeenkomst met haar. Hierdoor neemt ook het verhaal een extra wending omdat Nathan zo betrokken raakt bij een nieuwe strijd. Er is een nieuwe vijand die zowel voor Zwarte als voor Witte Heksen een bedreiging vormt. Dit leidt tot onverwachte en bijna onmogelijke bondgenootschappen, waarbij ieder zijn eigen agenda heeft. Nathan en Gabriel zitten daar midden in en leren samen te werken met vrienden en met vroegere vijanden. Dat dit tot de nodige confrontaties leidt is niet verwonderlijk en erg interessant om te lezen.

Een erg belangrijk personage voor Nathan is Annalise, maar voor de lezer is ze minder boeiend. Ze laat weinig van zichzelf zien en komt niet heel sympathiek over. Dit in tegenstelling tot Gabriel die gelaagd is uitgewerkt en met zijn loyaliteit diepe indruk maakt.

Bloederig en heftig
Naast vriendschap en liefde spelen ook vooroordelen en onderlinge haat een grote rol in het boek. En dat speelt niet alleen tussen Zwarte en Witte Heksen, ook onderling is er haat en nijd en wantrouwen. Op heksen van gemengde afkomst wordt neergekeken en zelf als er samengewerkt moet worden, geeft dat problemen. De strijd die tegen de nieuwe vijand wordt gevoerd is hard en bloederig. Ook Nathan ontkomt er niet aan, hij doodt en kan er geen spijt van hebben. Maakt dat hem slecht? Niet als je het verhaal leest en de achtergronden leest. Maar het is een keuze die Nathan maakt en dat geeft wel stof tot nadenken. Door zijn gave kan Nathan transformeren en veranderen in een wild dier. Ook hier wordt het bloederig en zijn er wat onsmakelijke scenes, niet meer dan nodig voor het verhaal. Maar je moet er als lezer wel tegen kunnen.

Cliffhanger
Het verhaal komt wat langzaam op gang, maar dat stoort niet. Hierdoor kom je namelijk watmeer te weten over deze wereld en een aantal personages, zoals de vader van Nathan. De ontwikkelingen worden logisch en geloofwaardig opgebouwd, zodat je helemaal in het verhaal zit. Het laatste deel gaat snel en zit vol spanning en actie. Dit deel eindigt met een besluit dat ik niet helemaal kan plaatsen maar ook met een cliffhanger waardoor je zeer geïnteresseerd bent in het vervolg.

Half Wild is een geslaagd vervolg op het eerste deel van de serie. Het verhaal dat gestart is loopt goed door en er zijn nieuwe, interessante ontwikkelingen. Nathan en zijn vriend Gabriel zijn gelaagd uitgewerkt en weten je als lezer te raken. In het boek is zowel plaats voor liefde en vriendschap als voor een bloederige strijd. De opbouw zit duidelijk en goed in elkaar en het verhaal eindigt met een nieuwsgierig makende cliffhanger.

[product_page sku=”9789048820467″]

Half Wild Boek omslag Half Wild
Sally Green