Soul Seekers 3: Mystiek – Alyson Noël

0
107

Omslag Soul Seekers 3: Mystiek

Alle goede dingen bestaan in drieën: misschien is dat de reden dat er zo veel fantasy-trilogieën verschijnen? Het nadeel daarvan is dat je ook bij nieuwe series al snel ‘maar’ drie delen verwacht. Dat was dus even een domper toen ik Mystiek las, het derde maar níet het laatste deel van de Soul Seekers-reeks van Alyson Noël. Is Mystiek toch de moeite waard, ondanks dat het nog niet het spetterende sluitstuk van de serie is?

Zielloos en verloren
Aan het einde van deel twee wordt Daire vermoord door Cade. Bloedend en al wordt ze door een van de ‘stralende mensen’ uit het eerste deel meegevoerd naar de Bovenwereld. Deze man heet Axel en noemt zichzelf een mysticus, maar Daire vertrouwt hem niet helemaal. Beschermt hij haar, of houdt hij haar gevangen? En waarom hangt er een wit, bruidsjurkachtig gewaad in haar kast?

Dace heeft het nog minder goed getroffen. Hij probeerde Cade (en daarmee zichzelf) te vermoorden nadat hij Daire zag sterven, maar Coyote kon de ziel van Cade nog net redden. Daardoor kon ook Dace niet sterven, maar zijn ziel is hij kwijt – zijn lichaam is door Coyote in de somberste, donkerste uithoek van de Middenwereld gedumpt. Daar ligt hij gewond en eenzaam weg te kwijnen, totdat Suriel Youngblood verschijnt, de vader van Phyre. Hij is op demonenjacht en richt zijn staak nu op Dace…

Losse eindjes aan elkaar knopen
Mystiek gaat zonder herhaling verder waar Echo eindigde, dus als je het einde niet meer zo goed in je hoofd hebt zitten kun je dat beter nog even herlezen. Het verhaal zelf lijkt op de vorige delen: Daire heeft verschillende missies, zoals ontsnappen uit de Bovenwereld, onderzoeken wat Axel nu eigenlijk van haar wil en Dace zien te redden, waardoor de vaart er goed in zit.

Het verhaal wordt deze keer grotendeels vanuit het perspectief van Daire en Dace vertelt. Dat is enerzijds goed, omdat je zo dichter op de gebeurtenissen zit en niet alles uit tweede hand hoeft te horen, maar anderzijds een beetje jammer: Xotichl maakt in dit boek erg interessante dingen mee. Axel blijft daarentegen wat oppervlakkig en mysterieus, terwijl Phyre en haar vader nogal onheilspellend overkomen. Er blijkt meer achter Phyre te zitten dan iedereen dacht, en juist dit geeft het verhaal een bijzonder historisch tintje.

Mystiek is geen slecht boek, maar kan niet tippen aan het tweede deel van de Soul Seekers-reeks.

Toch is Mystiek niet zo goed als ik hoopte. Het lijkt erop alsof de personages vooral bezig zijn om de ‘rommel’ en de losse eindjes uit het tweede deel op te ruimen, in plaats van echt verder te komen in het verhaal. Omdat de plot eigenlijk niet zo veel vordert, krijg je als lezer een beetje het gevoel alsof je steeds twee stappen vooruit en één achteruit zet. Het einde biedt wel genoeg ruimte voor een vierde deel, maar het is niet zo knallend als dat van Echo en vrolijk word je er ook niet van.

Mystiek is geen slecht boek, maar kan niet tippen aan het tweede deel van de Soul Seekers-reeks. Na het knallende einde van Echo hoop je als lezer dat die spanning wordt vastgehouden, maar hoewel Mystiek genoeg vaart heeft schiet het verhaal niet echt op. De personages zijn vooral bezig met het oplossen van de problemen uit het tweede deel, waardoor de plot zelf amper vooruitkomt. Het is wachten op het vierde (en laatste!) deel: hopelijk kan dat de serie op een mooie manier afronden.

[product_page sku=”9789021807690″]

Soul Seekers 3: Mystiek Boek omslag Soul Seekers 3: Mystiek
Soul Seekers 3