Soul Seekers 2: Echo – Alyson Noël

0
43

Omslag Soul Seekers 2: Echo

Gezond, suikervrij en vegetarisch eten: dat klinkt niet als het meest aanlokkelijke dieet. Toch heeft Daire Santos uit de reeks Soul Seekers van Alyson Noël niets te klagen, want Daire’s grootmoeder Paloma weet ondanks dat verplichte dieet allerlei lekkers op tafel te toveren. Vers gevulde wraps voor de lunch of knapperige, zoete gemberkoekjes klinken bijvoorbeeld helemaal niet verkeerd. Maar helaas heeft Paloma andere dingen aan haar hoofd dan het schrijven van een kookboek, want ook in Soul Seekers 2: Echo moet Daire nog een hoop leren voordat ze is opgewassen tegen haar taak als Zoeker.

Een bezoedelde onderwereld
Door de keuzes die Daire aan het einde het eerste boek heeft gemaakt, gaat het niet goed met de Onderwereld. De schadelijke invloed van de Richter-familie is in elke stervende plant zichtbaar, de totemdieren zijn niet meer te vertrouwen en zelfs in de Middenwereld zijn de gevolgen merkbaar. Om de balans te herstellen moet Daire, de Zoeker, de ondode Richters vinden die door de Onderwereld zwerven. Maar ze verschuilen zich goed…

Daire krijgt hulp van Dace, haar grote liefde. Maar is hun liefde wel zo veilig? Waar past Cade, de kwaadaardige tweelingbroer van Dace, in dit plaatje? En hoe zit het met de noodlottige Voorspelling, waarover alle stamoudsten spreken? De dingen zijn niet zo simpel als ze lijken en Daire moet nog veel leren voordat ze alle vaardigheden van een Zoeker beheerst.

Geschikt tweede deel
Echo is een prima opvolger van Bestemming: het verhaal is nog steeds spannend en het speelt zich af in een goed uitgewerkte wereld. Er worden weer nieuwe totemdieren geïntroduceerd en Daire leert nieuwe magische technieken, terwijl ze ook iets meer over haar eigen achtergrond te weten komt. Het is wel beter om de boeken kort na elkaar te lezen, tenzij je een ijzersterk geheugen hebt. Er is namelijk weinig herhaling van de informatie uit het eerste deel, of die komt net te laat. Als lezer weet je daardoor soms even niet waar je aan toe bent. Wie was Chay ook alweer? En hoe spreek je Xotichl uit?

Nieuw in Echo zijn de perspectiefwisselingen. Het boek is in vier delen met elk een aantal hoofdstukjes opgedeeld, maar waar het verhaal in het eerste deel hiervan nog vanuit het ik-perspectief van Daire wordt verteld, komt in de verdere delen bijvoorbeeld ook Dace aan het woord. Hierdoor wordt het verhaal soms iets ingewikkelder, maar je krijgt als lezer ook meer informatie over de verschillende personages en achtergronden.

Daire gedraagt zich iets volwassener in dit boek, maar kan nog steeds erg emotioneel reageren. En ook het verhaal zelf is soms een beetje ongebalanceerd: de ene keer lijken dingen iets te gemakkelijk te verlopen, terwijl ze de andere keer juist te veel aandacht krijgen en uitgebreid worden omschreven. In dat laatste geval verslapt de spanningsboog een beetje, maar het daverende slot van het boek maakt veel goed.

Soul Seekers 2: Echo is een goede opvolger van het eerste deel, maar je kunt de boeken (als je geen olifantengeheugen hebt) beter kort na elkaar lezen. Nieuw in de reeks zijn de perspectiefwisselingen: in Echo is niet alleen Daire aan het woord, maar Dace en onder andere Paloma vertellen het verhaal ook vanuit hun perspectief. Het boek is spannend en werkt naar een indrukwekkend einde toe, waardoor je ondanks de soms wat trage momenten uitkijkt naar deel 3. Als bonus bevat het bovendien een kortverhaal, waarin Daire de hoofdpersonen uit Noëls reeks De onsterfelijken ontmoet.