Soul seekers 4: Horizon – Alyson Noël

0
85

Omslag Soul seekers 4: Horizon

Na Bestemming, Echo en Mystiek is nu het vierde deel van Alyson Noëls Soul Seekers-serie uitgekomen. En deze keer is er geen verwarring mogelijk: Horizon is het slotdeel, dat staat zelfs op de achterkant van het boek. Toch geeft de titel weinig weg over de inhoud. Die horizon, wijst die erop dat er een open einde aan zit te komen? Of loopt alles goed af en gloort er voor Daire en Dace weer een toekomst aan de horizon?

De grote finale
Terwijl Daire worstelt met het verlies dat ze in deel drie heeft geleden, laten de kwaadaardige Richters zich in eerste instantie nauwelijks zien. Beide kampen in de strijd tussen goed en kwaad hebben zich teruggetrokken en likken hun wonden. Maar Daire weet wel beter dan zich te ontspannen: de rust kan alleen maar een stilte voor de storm betekenen…

Intussen heeft Dace het stukje duisternis in zijn ziel steeds minder onder controle. Het monster in hem groeit en wordt sterker, waardoor hij op zijn slechte tweelingbroer Cade begint te lijken. Tot uiteindelijk zelfs Daire niet langer veilig bij hem is. Maar kan Daire hem wel laten gaan?

Mysterie, geheimen en uiteindelijk wat actie
Net als in de eerdere delen wordt het verhaal verteld vanuit het ik-perspectief van verschillende personages: in dit geval Daire, Dace, Lita en Xotichl. Je zit hen dicht op de huid en krijgt veel van hun gevoelens mee. Lita is bijvoorbeeld smoorverliefd op Axel en doodsbang voor de Richters, en Xotichl probeert eraan te wennen dat ze voor het eerst in haar leven kan zien – maar gaat dat niet ten koste van haar andere gaven?

Als lezer zit je in eerste instantie op het puntje van je stoel voor het langverwachte eindgevecht, maar het grootste deel van het boek bestaat uit de voorbereiding daarop.

Door al die emoties verliest het verhaal wel wat snelheid. Als lezer zit je in eerste instantie op het puntje van je stoel voor het langverwachte eindgevecht, maar het grootste deel van het boek bestaat uit de voorbereiding daarop. Intussen ligt de nadruk vooral op ieders persoonlijke problemen, en niet op wat voor plannen er nu eigenlijk gemaakt worden.

Dat Daire niet in staat is om Dace zomaar op te geven, zorgt bijvoorbeeld voor veel discussie binnen de vriendengroep. Maar hoe ze hem dan eigenlijk wil redden van het monster dat zijn ziel beheerst, wordt niet echt duidelijk. Door redelijk vlot van het ene naar het andere personage te switchen, wordt bovendien soms dezelfde info met iets andere woorden een pagina later nog eens herhaald. Ook dat komt de vaart niet ten goede.

Natuurlijk zorgen de emoties wel voor het nodige persoonlijke drama, en zeker tijdens het onvermijdelijke eindgevecht zit de vaart er weer goed in. De spirituele wereld met de totemdieren wordt verder uitgediept, al wordt de grens tussen interessante mystiek en zweverig gedoe toch iets vager. Het landschap van New Mexico, met zijn hitte en sfeervolle adobe-huisjes, vormt zoals altijd een mooie achtergrond voor het verhaal.

Horizon is het langverwachte slotdeel van Alyson Noels Soul Seekers-serie. Eindelijk komt het dan tot de grote finale tussen goed en kwaad, met Daire als laatste Soul Seeker aan de ene kant en de kwaadaardige Richter-familie aan de andere. Toch is het boek niet helemaal zo spannend als gehoopt: de nadruk ligt op de persoonlijke problemen van de hoofdpersonen, waardoor je als lezer niet veel meekrijgt van de plannen om de Richters te verslaan. Pas tegen het einde van het boek komt de vaart er weer in, met nog een bijzonder staartje van het verhaal in de epiloog. Toch een aardig einde van de serie dus, dat je niet wilt missen als je de andere boeken ook hebt gelezen.

[product_page sku=”9789021807713″]

Soul seekers 4: Horizon Boek omslag Soul seekers 4: Horizon
Soul seekers 4