De computerheks in de sneeuw – Francine Oomen

0
52

Omslag De computerheks in de sneeuw

De computerheks in de sneeuw is een nieuw verhaal met Trix, Lot, Karel en de computerheks Ursula, maar ze zijn niet in hun vertrouwde omgeving: ze gaan skiën! Heksen skiën natuurlijk niet op dezelfde plek als gewone mensen: een echte heks gaat naar Hecksbrück, waar alleen heksen kunnen komen. Je moet er namelijk vliegend heen. In Hecksbrück wordt, zoals het heksen betaamt, spinnensoep en kakkerlakkenkoekjes geserveerd. Maar met zoveel magie op één plek kan het haast niet goed gaan. Er beginnen plotseling heksen te verdwijnen en ook Karel verdwijnt. Zouden de verhalen over de verschrikkelijke sneeuwpop dan misschien echt waar zijn?

Als vanouds
De personages en de humor in dit boek zijn direct vertrouwd voor iedereen die de eerdere boeken heeft gelezen die Francine Oomen schreef over de computerheks. De personages zijn vlak, maar dat komt ze zeker ten goede in dit boek want dat zorgt voor de herkenbaarheid. De humor is wederom volop aanwezig en is op dezelfde manier in het verhaal verwerkt als in de voorgaande delen. De leuke woordspelingen en gekke namen die er gebruikt worden, zijn zowel sterk als creatief en passen precies in de sfeer van de boeken over de computerheks: luchtig, humoristisch en simpel.

Schrijfstijl
De computerheks in de sneeuw is vlot geschreven en leest als een sneltrein. De noodzakelijke dingen worden verteld en de rest van de informatie kun je ofwel zelf invullen of uit de illustraties halen. Francine Oomen gebruikt veel woorden die onbekend zijn voor de doelgroep van het verhaal (kinderen vanaf een jaar of zeven), maar waarvan de betekenis wel duidelijk te herleiden is. Dit geeft dus een leerzaam tintje aan het boek. Kinderen moeten namelijk de samenstellingen begrijpen door de kennis die zij wel hebben. Een simpel voorbeeld hiervan zijn de kakkerlakkenkoekjes: een mooi allitererend woord dat wij niet gebruiken in het dagelijks leven. Toch zal elk kind begrijpen dat het hier om koekjes gaat waarin kakkerlakken verwerkt zijn. Dat lijkt heel vanzelfsprekend, maar is voor een kind goed om te oefenen.

De computerheks
De computerheks is natuurlijk de hoofdpersoon van het verhaal en haar personage blijft altijd constant. Ze is de slimme heks die ook nog eens goed overweg kan met de moderne technologie (zo vliegt de moderne heks uiteraard niet meer op bezems, daar hebben we tegenwoordig stofzuigers voor). Evenals de andere personages verandert de computerheks niet. Dat kan een enorme valkuil zijn voor een boek, doordat dit makkelijk kan leiden tot eentonigheid. Toch heeft de computerheks dit probleem niet omdat de personages goed op elkaar afgestemd zijn: ze vullen elkaar aan op een manier die elke situatie in verschillende perspectieven zet. Zo heb je de oudere zeurende vrouw met haar nietsnut van een zoon en een hele jonge, ietwat ondeugende heks die alles wil leren. Francine Oomen varieert heel mooi in op welk personage zij de nadruk legt en houdt het zo allesbehalve saai.

Het verhaal
De verhaallijn van De computerheks in de sneeuw is verre van creatief. Het is een scenario dat al veel vaker gebruikt is in kinderboeken of kinderseries: er is een dreiging van een verschrikkelijke sneeuwman en er beginnen mensen te verdwijnen. Doordat het verhaal zo overbekend in de oren klinkt is het erg lastig om weg te blijven van de clichés. Dit lukt Francine Oomen dan ook niet altijd: het verhaal is voorspelbaar en daardoor niet heel erg spannend. Wel is dit leuk voor kinderen omdat ze kunnen gaan raden wat er gaat gebeuren en dat leidt weer tot betrokkenheid bij het verhaal. En het betreft natuurlijk andere personages, die anders omgaan met soortgelijke situaties dan anderen.

De computerheks in de sneeuw heeft geen heel sterk verhaal en leunt vooral op de humor in zowel de schrijfstijl als in de personages. Gelukkig is het dan ook erg grappig geschreven en is het verhaal daardoor erg leuk om te lezen. Ook maakt de cliché setting dat de doelgroep gaat raden naar het vervolg en daardoor erg betrokken blijft. De woordkeuze in het verhaal is goed afgestemd op de doelgroep, al zal er zo nu en dan bij ‘gekke’ samenstellingen hulp ingeschakeld moeten worden van de ouders. Een beetje nadenken over de betekenissen van woorden is echter helemaal niet erg en alleen maar goed voor de ontwikkeling van de receptieve woordenschat van het kind. De computerheks in de sneeuw is daarom zeker een aanrader om voor te lezen en ook om zelf te lezen is het boek erg leuk.