The Wolverine

0
26

Omslag Chronicle

Logan, ook wel bekend als de mutant Wolverine, heeft zich na de gebeurtenissen in X-Men 3: The Last Stand teruggetrokken en leeft op zichzelf in de bossen van Canada. Daar wordt hij opgezocht door een Japanse vrouw, genaamd Yukio. Zij is gestuurd door Yashida, een soldaat die Logan in de Tweede Wereldoorlog heeft gered van een nucleaire aanval. Yashida is stervende en wil de man die zijn leven redde nog eenmaal bedanken. Eenmaal aangekomen blijkt, zoals zo vaak, er meer achter het verzoek te liggen.

Meer afwisseling
Na het op sommige vlakken tegenvallende X-Men Origins: Wolverine is er in deze film meer ruimte voor Hugh Jackman om in de huid te kruipen van zijn personage. Wolverine is in een diep gat gevallen en worstelt met zichzelf. Zijn gave van regeneratie heeft hem veroordeeld tot een oneindig leven en de betekenis hiervan is nu pas echt goed tot hem doorgedrongen. Logan is bezig met het vinden van zijn doel in deze wereld en probeert uiteindelijk vrede met zichzelf en zijn gave te vinden. De manier waarop Wolverine dit moet doen is, zonder al teveel te willen verklappen,  zeer interessant. Hij is kwetsbaarder dan ooit en die kant van Wolverine wordt goed uitgewerkt. Deze persoonlijke aanpak van het personage werkt goed en maakt de film completer dan de actievolle X-Men Origins.

Maar gelukkig is er ook meer dan genoeg actie te vinden. Met Japan als de locatie waarin deze film zich afspeelt kunnen we natuurlijk verwachten dat er ninja’s tevoorschijn komen. Behalve wellicht piraten zijn er toch weinig  coolere tegenstanders te bedenken. Helaas is er ook in de kwaliteit van de actiescènes veel afwisseling. Sommige scènes zijn erg goed gefilmd (ik denk aan het gevecht op de hogesnelheidstrein), andere lijken gehaast en komen niet goed genoeg uit de verf.

Mutanten
In de recensie van X-Men Origins merkte ik op de het teveel aan mutanten hen de mogelijkheid ontnamen om zich goed voor te stellen of enigszins te ontwikkelen. In The Wolverine is bijna het tegenovergestelde te zeggen. De mensen met supergaven zijn op één hand te tellen en de tentoongestelde gaven zijn nou ook niet bepaald buitengewoon spectaculair. Wolverine krijgt nu meer dan genoeg ruimte om zich te ontwikkelen, maar de andere mutanten blijven desondanks nog steeds heel erg op de achtergrond. Dit is jammer, ik had graag wat meer te weten gekomen over bijvoorbeeld Viper.

Wellicht geïnspireerd door het succes van Marvel met het combineren van de Avengers en hun werelden, worden ook de X-Men nu meer en beter in elkaar verweven. Ondanks enkele inconsistenties worden de verhaallijnen van de eerdere X-Men films met deze Wolverine film goed verwerkt. Zo is het aan te raden om nog even te blijven na de eerste aftiteling, om alvast een voorproefje te zien van X-Men: Days of Future Past, dat volgend jaar zal verschijnen.

Producent: 20th Century Fox
Regisseur: James Mangold
Cast: Hugh Jackman, Tao Okamoto, Rila Fukushima, Hiroyuki Sanada, Svetlana Khodchenkova
Verschenen: 2013
Speelduur: 126 minuten
Leeftijdscategorie: 12+

Vorig artikelThe Chronicles of Riddick
Volgend artikelSoul Seekers 2: Echo – Alyson Noël
Davey is de fantasywereld ingetrokken door grootheden als Terry Brooks, Raymond E. Feist en Robert Jordan. In de loop van de jaren verslond hij vele fantasyboeken, maar de epische fantasy blijft toch altijd een bijzondere plek in zijn hart hebben.