Schemerwoorden – Wouter van Gorp

0
188

Schemerwoorden is een bundel van korte verhalen door Wouter van Gorp, allen met een mysterieus of duister tintje. Het zijn naar eigen zeggen verhalen die je maar beter uit het zonlicht kunt houden en wellicht het best geschikt zijn om ’s avonds bij een knisperend kampvuur te lezen. Veel van de verhalen hebben bovendien in verschillende schrijfwedstrijden in het genre (Harland Awards, Trek Sagae, Fantastels en Edge.Zero) een hoge score behaald. Genoeg redenen om eens te zien wat de verhalen te bieden hebben!

“Dus, beste lezer, waar wacht je nog op? Duik die verhalen in!”

Wouter opent zijn verhalenbundel met Lotsbeschikking, een verhaal dat zich afspeelt in de moderne tijd. Een kassière komt in de problemen wanneer ze een gave blijkt te bezitten, waardoor ze kan zien wat voor noodlot de mensen die ze ontmoet tegemoet gaan. Hoewel dit uitgangspunt wellicht doet vermoeden dat je enigszins kunt bedenken waar dit heen gaat, kun je je daar wel eens in vergissen. Veel van de verhalen bevatten namelijk ingenieuze en leuke plottwists die de lezer telkens weten te verrassen. Hierdoor ben je steeds benieuwd wat de auteur nu weer heeft bedacht bij een verhaal en blijf je snel doorlezen.

In ieder verhaal wordt verder rijk taalgebruik gecombineerd met fantastische elementen, en door de bundel heen worden er verschillende schrijftechnieken gebruikt. Een kort vloeiend verhaal wordt afgewisseld met een langer verhaal dat de geschiedenis van een object en zijn eigenaren vertelt, en dat wordt weer afgewisseld met een korter verhaal dat enkel uit dialoog bestaat. Ook in de verhalen zelf wordt er gewisseld van perspectief en speelt de auteur met tijdsprongen. Er is dus veel afwisseling om de lezer scherp te houden en elke keer weer iets nieuws te bieden. Door het brede aanbod in stijl en (sub)genre is er voor iedereen wel wat te vinden, maar zullen er ook verhalen zijn die je wellicht wat minder aanspreken.

Falderappes
Wouter schreef al eerder het Engelstalige fantasyboek The Wanderers, Spinner’s Soldier (geïnspireerd door zijn D&D ervaringen), en deed zoals eerder vermeld mee aan verscheidene wedstrijden waarbij hij vaak hoog eindigde. Dat is niet verwonderlijk, zijn schrijfstijl is vermakelijk en zijn ideeën zijn inventief. Hij heeft veel humor, dat blijkt ook uit de speelse manier waarop hij de lezer aanspreekt in zijn voorwoord en dankwoord. Het boek opent met een stukje over de auteur om vervolgens vier pagina’s te wijden aan een voorwoord van en over diezelfde auteur. Dat voelt wat overdadig aan, en sommige dingen weten we al van bijvoorbeeld de achterflaptekst, maar het biedt een geinige inkijk in de achtergronden van de auteur en zijn verhalen.

Schemerwoorden
De verschillende verhalen lezen lekker weg, maar hebben soms ook wat struikelpunten. Iets dat mij altijd prikkelt zijn personages uit verhalen die zich afspelen in het hier en nu met (wat mij betreft) te fantasievolle namen die soms misplaatst voelen. Een voorbeeldje is Grard. Waarom niet gewoon Gerard?

Ook zijn er onderbrekingen in de verhalen zelf die gek aanvoelen. Dit heeft vaak te maken met tijdsprongen of het wisselen van het personage dat door de lezer gevolgd wordt. Het is al heel knap hoe hij dat in deze korte verhalen voor elkaar weet te krijgen, maar af en toe maakt de wisseling het tempo gehaast en voelt het alsof de schrijver het verhaal zo snel mogelijk bij zijn hoofdpunt wilde krijgen. Deze punten zijn echter geen onoverkomelijke hindernissen en de bundel toont een mooi repertoire van alles dat Wouter in zijn mars heeft.

Schemerwoorden is een zeer afwisselende bundel met verhalen voor liefhebbers van fantasy, sciencefiction en historische fictie, dat zowel in de schemer als in het zonnetje heerlijk wegleest. Door de verschillende verteltechnieken, onderwerpen en subgenres van de verhalen is er voor iedereen wel wat leuks te lezen. Omdat je het boek per verhaal kunt lezen is het ook zeker een leuke vakantietip om op reis mee te nemen en tussen de uitstapjes door een verhaal te lezen!

Schemerwoorden Boek omslag Schemerwoorden
Wouter van Gorp
9789082421712