Samensmelting – Veronica Roth

0
102

Omslag Samensmelting

Na de enorme cliffhanger aan het einde van Opstand gaat Samensmelting verder waar Opstand is geëindigd:  de wereld zoals de zestienjarige Tris Prior die kende, staat volledig op zijn kop nadat alle inwoners van het voormalige Chicago een videoboodschap te zien hebben gekregen die generaties geleden is opgenomen.

[Pas op: deze recensie bevat spoilers voor het tweede boek uit deze serie: Opstand]

Tris’ hele leven blijkt een experiment te zijn geweest van de nog onbekende wereld buiten het hek. De facties waarin de gemeenschap leefde, de leiders, hun ideeën over de wereld: alles blijkt opgezet te zijn door buitenstaanders met het idee hun maatschappij te veranderen – te verbeteren. Er is namelijk iets grondig mis in die maatschappij buiten het hek, maar om erachter te komen wat dat precies is, zal de gemeenschap eerst de stad uit moeten trekken. Maar is een maatschappij die je je hele leven voor de gek heeft gehouden wel te vertrouwen?

Daar zijn niet alle inwoners het over eens. De stad was al in rep en roer na de opstanden tegen Zelfverloochening in Inwijding en Eruditie in Opstand, maar nu dreigt er een tweedeling te ontstaan die neigt naar een burgeroorlog. Aan de ene kant zijn er de factielozen, die de macht in de stad hebben gegrepen en de facties hebben afgeschaft. Aan de andere kant staan de loyalen, die vasthouden aan de facties en het idee hebben dat de scheppers van hun stad iets goeds voor ogen hadden. Het wordt akelig gevaarlijk in de stad en dus besluiten Tris en Tobias samen met wat vrienden weg te vluchten van hun vroegere woonplaats en op zoek te gaan naar de waarheid. Maar wat ze uiteindelijk achter de hekken vinden, zal hun leven voorgoed veranderen…

Met Samensmelting weet Veronica Roth haar trilogie op een zenuwslopende, spannende en emotionele manier af te sluiten.

De achtbaan gaat verder
Met Samensmelting raast de achtbaan die is begonnen in Inwijding en alleen maar versnelde in Opstand keihard verder. De facties mogen dan wel afgeschaft zijn, Tris heeft haar Onverschrokken aard nog lang niet achter zich gelaten en duikt van het ene avontuur in het andere. Dit tot grote ergernis van Tobias, die af en toe doodsangsten uitstaat vanwege de capriolen van Tris. Maar Tobias zelf zoekt ook het gevaar op en heeft zijn eigen geheimpjes, waardoor niet alleen zijn relatie met Tris op het spel staat, maar ook het leven van hemzelf en zijn vrienden. Toch is het absoluut niet moeilijk om met beide personages mee te leven. Ze maken soms misschien wat vreemde keuzes, maar Veronica Roth weet Tris’ en Tobias’ emoties zo realistisch neer te zetten dat je als lezer vrijwel alles gelooft wat ze schrijft.

Tobias
Wat opvallend is aan dit boek is dat het het eerste boek is waarin Tobias ook aan het woord komt. Het verhaal is afwisselend geschreven vanuit de perspectieven van Tris en Tobias en dat geeft een extra dimensie aan het verhaal die in de vorige twee delen een beetje ontbrak. Het dubbele perspectief is in het begin misschien een beetje wennen, maar het is de perfecte manier om erachter te komen wat er nu precies in Tobias omgaat. Tobias heeft namelijk minstens zoveel problemen als Tris en verdient daarom absoluut zijn eigen hoofdstukken. Bovendien heeft Veronica Roth nog andere redenen om dit verhaal ook vanuit Tobias’ perspectief te vertellen, maar dat zul je toch echt zelf moeten lezen in deze prachtige afsluiter van een geweldige trilogie.

Einde
Samensmelting is het einde van de Divergent-serie en dat is te merken aan de gebeurtenissen die het boek afsluiten. Gebeurtenissen waarover ik hier natuurlijk niets ga verklappen, maar wat ik wel kan zeggen is dat er dingen gebeuren waar niet alle fans evenveel over te spreken zijn. Ook ik had het soms even moeilijk met de keuzes die Veronica Roth haar personages laat maken, maar uiteindelijk heb ik er vrede mee. De manier waarop Roth haar boek afrondt past namelijk wel bij het verhaal en zit goed in elkaar, ook al zijn niet alle lijntjes even goed afgewerkt. Het blijft bijvoorbeeld een beetje onduidelijk waarom Tris nou zo bijzonder is en sommige gebeurtenissen gaan wel erg snel op het eind. Toch is het einde van de serie nog niet helemaal in zicht, want binnenkort verschijnt Het verhaal van Four, een dun boekje dat wat meer informatie zal geven over Tobias en wie weet ook nog iets dieper in zal gaan op de gebeurtenissen in Samensmelting.

Met Samensmelting weet Veronica Roth haar trilogie op een zenuwslopende, spannende en emotionele manier af te sluiten. Bijna alle vragen worden beantwoord en ook al blijven er nog wat losse lijntjes liggen, Samensmelting is jammer genoeg toch wel echt het einde van deze geweldige trilogie. Het achtbaanritje is voorbij, maar dat betekent zeker niet dat dit geen achtbaan is om vaker in te stappen. Met zijn geloofwaardige personages, spannende en meeslepende verhaallijn en goed uitgewerkte wereld is deze trilogie het waard om herlezen te worden. Zelf sta ik in elk geval alweer klaar voor het volgende ritje.

[product_page sku=”9789000334797″]

Samensmelting Boek omslag Samensmelting
Veronica Roth