De Bieb-bende 2: Duister Carnaval – Michael Reefs

0
26

Omslag De Bieb-bende 2: Duister Carnaval

In het dorpje Zuidbaai kent iedereen de Legende van de Hemelrijders. Lang geleden zijn er in dit dorp twaalf ruiters gedood door de Man met de Bijl. Hun geesten dwalen nu volgens de legende rond onder de hallen van de bibliotheek. Hier wachten ze tot ze door vijf kinderen uit de klauwen van de Man met de Bijl worden gered. Niemand gelooft deze verhalen, maar Melanie, Roy, Valerie, Sander en Luca weten wel beter. Zij zijn de kinderen uit de legende en hebben met gevaar voor eigen leven de eerste Hemelrijder weten te redden. Samen hebben ze de Bieb-bende opgericht voor de moeilijke taak die voor hen ligt. Iedere maand zullen ze drie aanwijzingen krijgen om de volgende Hemelrijder te bevrijden. Hiervoor krijgen ze slechts weinig tijd en zullen ze goed moeten samenwerken. Bovendien worden ze tegengewerkt door de mysterieuze bibliothecaresse Angelique en de Man met de Bijl.

Nadat ze de eerste Hemelrijder met succes hebben bevrijd wil de Bieb-bende even niets weten van de legende en hun taak. Vol enthousiasme storten ze zich op het maken van een grote praalwagen voor carnaval. Hiermee hopen ze de eerste prijs mee in de wacht te gaan slepen. Helaas is hun rust van korte duur. Een naderend onheil eist echter al snel al hun aandacht op. Ze moeten hun krachten bundelen om de tweede Hemelrijder te redden. Maar zou het hen wel lukken nu Roy zich plotseling tegen hen lijkt te keren?

Interactieve serie
Duister Carnaval is het tweede deel uit de interactieve boekenserie over de Bieb-bende. In totaal zal de serie uit twaalf delen gaan bestaan. Naast het papieren boek gaat het verhaal ook online verder. Wat de mogelijkheden zijn en hoe dit werkt staat duidelijk in het begin van het boek beschreven. Na het verschijnen van het eerste deel De Legende van de Hemelrijders bleek al snel dat zowel het spannende verhaal als de interactieve aanvullingen een succes waren bij de jonge lezers. Zelfs kinderen die niet zo dol waren op lezen kregen op deze manier weer zin in lezen. De auteur had dus de zware taak om ook deze keer weer aan de ondertussen hoge verwachtingen van zijn lezers te voldoen.

Veranderingen en herkenning
In tegenstelling tot het eerste deel staan er in Duister Carnaval geen illustraties. Persoonlijk vind ik dat jammer omdat die toch wat extra sfeer aan het boek gaven. Zeker als het boek gelezen wordt zonder gebruik te maken van de interactieve extra’s. De cover heeft een nieuwe stijl gekregen, opvallend en erg mooi, waarbij gezegd moet worden dat de dreigende cover van deel één minstens zo mooi is. Het wordt dus afwachten of deel 3 weer een totaal andere cover krijgt of dat het in de stijl gaat blijven van Duister Carnaval.

Kleine veranderingen in de lay-out zorgen ervoor dat dit deel voor de jonge lezer aantrekkelijker is om te lezen. De letters in het boek zijn iets groter dan in deel 1 en er is meer ruimte tussen de regels. Ook de korte en overzichtelijke hoofdstukken zorgen ervoor dat het boek voor jonge lezers prettig leest. Net als in deel één is de schrijfstijl erg vlot, er worden geen moeilijke woorden gebruikt en de zinnen zijn niet erg lang. Dit past prima bij de leeftijd waarvoor het boek is geschreven. Vergeleken met het vorige deel lijkt het taalgebruik iets eenvoudiger en beter te passen bij de leeftijdsgroep.

Geweldige personages
De Bieb-bende wordt gelukkig niet opnieuw voorgesteld. Hierdoor zit je als lezer meteen al weer helemaal in het verhaal. Voor alle leden van de Bieb-bende is aandacht, maar dit keer is er extra aandacht voor Melanie en Roy. Hoewel het verhaal van Luca met haar grote mond en kleine hartje me meer aansprak was het toch leuk om wat meer over Melanie te weten te komen en haar beter te leren kennen. Haar rust en vertrouwen maakt dat de Bieb-bende het ondanks alle spanning volhoudt en zorgt er voor dat de spanning voor de lezers niet te heftig wordt.

Als een film zie je tijdens het lezen de scènes aan je voorbij gaan en wil je alleen maar verder lezen om te weten hoe het afloopt.

Dat er iets met Roy aan de hand is en hij zich terug trekt maakt waarschijnlijk veel indruk op de lezers. De samenwerking en vriendschap van de kinderen is nodig om hen te kunnen laten slagen voor hun opdracht. De zorgen hierover zijn bij de andere leden van de Bieb-bende voelbaar en begrijpelijk. Hierdoor wordt hun kans op slagen nog kleiner en het boek daardoor des te spannender. Zeker als je deel één gelezen hebt en dus weet wat ze te wachten staat bij het redden van een Hemelruiter. De kinderen hebben dus al wat ervaring en dat gebruiken ze dan ook. Dit maakt het verhaal er extra geloofwaardig door. Het is leuk om over de avonturen en vriendschap van deze vijf zo verschillende kinderen te lezen. Doordat ze hun eigen karakters en vaardigheden hebben zal er voor ieder lezer wel een personage bij zitten om zich mee te identificeren of zich tegen af te zetten.

Volop spanning
De spanning is in het begin van het boek al iets te voelen, maar de kinderen zijn dan met hun hoofd vooral bij school en hun praalwagen. Maar wanneer ze enge dromen krijgen en het niet lukt om de aanwijzingen te vinden, loopt de spanning langzaam maar zeker op. Wanneer het vrolijke carnaval feest omslaat in een duistere aangelegenheidgebeurt er opeens van alles. Het laatste deel zit dan ook vol met adembenemende spanning, actie en wel heel vreemde gebeurtenissen. Als een film zie je tijdens het lezen deze scènes aan je voorbij gaan en wil je alleen maar verder lezen om te weten hoe het afloopt. Tot het eind aan toe weet de auteur de aandacht vast te houden en spanning aan het verhaal te geven. Om dan, als het verhaal afgelopen is, de fantasie en verwachtingen van de lezer te prikkelen met een teaser voor het volgende deel drie: De Tijdwachter.

Met Duister Carnaval heeft Michael Reefs de hoge verwachtingen zeker waar gemaakt. Het boek is een vlot en prettig geschreven verhaal over de vijf kinderen die samen de Bieb-bende vormen. In het boek is er, naast de avonturen die ze beleven, aandacht voor de persoonlijke verhalen van de kinderen. De spanning wordt goed opgebouwd en het einde van het boek is echt zenuwslopend. Voeg daarbij de interactieve extra’s en je hebt een boek dat een lezer die van een spannend boek houdt niet kan weerstaan.

[product_page sku=”9789082190908″]

De Bieb-bende 2: Duister Carnaval Boek omslag De Bieb-bende 2: Duister Carnaval
De Bieb-bende 2