BoekenBoeken
Home Boeken Boekrecensies Robopocalyps – Daniel H. Wilson

Robopocalyps – Daniel H. Wilson

0
50

Omslag Robopocalyps

Robopocalyps speelt zich af in de toekomst. De mensheid heeft het bouwen van robots geperfectioneerd en inmiddels zijn er overal robots die het leven van de mensen makkelijker maken. Ze zijn er in alle soorten en maten: huishoudrobots, kopieerrobots, robots voor in de bouw… En er is Archos, de meest geavanceerde robot, die slimmer is dan alle andere robots en mensen. Zo slim zelfs, dat hij zijn resetknop onklaar heeft gemaakt en de mensen hem niet meer kunnen stoppen. Archos heeft een visie: hij wil de mensen uitroeien en de wereld overnemen om zijn perfecte samenleving te creëren. In zijn strijd tegen de mensheid volgen we verschillende personages die elk op hun eigen manier hebben bijgedragen aan de belangrijke gebeurtenissen sinds Uur Nul: het moment dat Archos de macht greep.

De verschillende personages bieden kleine verhaaltjes op zich en hoewel de meeste personages elkaar niet kennen, beginnen de verhaallijnen naar het einde toe steeds meer in elkaar over te lopen. Allemaal hebben zij één doel: Archos stoppen en de mensheid redden in deze robopocalyps.

Sciencefiction voor iedereen
Hoewel de schrijver een graad heeft in robotica en kunstmatige intelligentie, op de voorkant van het boek een mechanisch gezicht staat en de kleine stukjes verhaal als tandwielen in elkaar grijpen, is Robopocalyps niet zo ontoegankelijk als je in eerste instantie zou denken.  Doordat de personages in het verhaal zelf doorgaans ook niet veel weten van het hoe en wat van robots, wordt er een hoop uitgelegd in het boek zonder dat het saai of drammerig wordt. Als lezer val je zelfs midden in de actie zodra je het boek begint te lezen, dus pakkend is het zeker. Het feit dat Archos kan praten, draagt hier aan bij. Ondanks dat het verhaal zich in de toekomst afspeelt en robots daar helemaal zijn ingeburgerd, is de wereld in het boek makkelijk te volgen voor de lezers van nu. Er wordt nooit gestrooid met moeilijke termen zonder uitleg en als dat wel wordt gedaan, wordt het allemaal zo simpel mogelijk gehouden. Voor iemand die niets van technologie afweet en nog een handleiding nodig heeft bij een tostiapparaat, had ik absoluut geen problemen bij het lezen en begrijpen van Robopocalyps.

Mocht je besluiten dit boek op te pakken, bereid je dan voor op een spannende strijd tegen robots, die je wel twee keer laat nadenken voor je je computer aanzet.

Doordat dit boek niet echt een hoofdpersoon heeft maar meerdere mensen volgt, krijg je als lezer niet veel kans om de personages goed te leren kennen en krijgen ze weinig diepgang. Toch is het duidelijk dat de personages er niet alleen zijn om de plot vooruit te helpen. Ja, ze hebben allemaal een bepaalde functie, maar toch gedragen ze zich vooral heel menselijk. Dit is iets wat scherp afsteekt tegen het gedrag van de robots, met hun houterige bewegingen en gedachteloze bestaan. Als er dan toch iemand als hoofdpersoon bestempeld moet worden, is het Cormac Wallace. Het boek is zo opgezet dat het een rapport lijkt van Wallace, waarbij hij documenteert wat elk personage precies heeft gedaan. Daarnaast zijn er ook stukjes waarin hij vertelt wat hij heeft gedaan in het verhaal, waardoor hij niet alleen iemand is die alle feiten op een rijtje zet, maar ook vertelt over hoe het was om tegen de robots te strijden. Hij is dan ook de enige van wie we de gedachten echt komen te weten. Dit betekent echter niet dat de andere personages niet interessant zijn. Vooral Mathilda, een meisje in haar vroege tienerjaren, is een erg leuk en interessant personage. Zij speelt een sleutelrol in de strijd van de mensen tegen de robots.

Emotionele achtbaan
Aan spanning ontbreekt het in Robopocalyps zeker niet, want elk personage maakt een hoop mee. Soms zit je op het puntje van je stoel en soms springen de tranen je in de ogen. Dit boek is er eentje dat je het liefst in één ruk uit wilt lezen, hoewel het ook fijn is om tijd te hebben om na te denken tussen de hoofdstukken in. Het enige nadeel is dat ik het gevoel had dat het middenstuk veel spannender en aangrijpender was dan het eind van het boek, waar je juist zou verwachten dat je verwoed op je nagels zou zitten te bijten. In het boek wordt er duidelijk naar een climax toegewerkt, maar ik vind persoonlijk niet dat de climax zoveel meer impact heeft dan de rest van het boek. Het was geen slecht einde, maar het had gerust een tikje spannender gemogen.

Als je best benieuwd bent naar sciencefiction en rustig het genre wilt verkennen, is Robopocalyps een goed boek om mee te beginnen. Verwacht geen onbegrijpelijk taalgebruik of ruimtewezens, want die zul je hier niet tegenkomen. De dreiging op aarde is minstens zo spannend als een buitenaardse invasie en dat is iets wat Daniel H. Wilson goed over weet te brengen. Je moet alleen wel houden van korte stukjes verhaal met verschillende personages, want deze oorlog tegen de robots wordt niet gestreden door één iemand, maar door een interessante mix van verzetsstrijders. Mocht je besluiten dit boek op te pakken, bereid je dan voor op een spannende strijd tegen robots, die je wel twee keer laat nadenken voor je je computer aanzet.

[product_page sku=”9789021454849″]

Robopocalyps Boek omslag Robopocalyps
Daniel H. Wilson