De 100 – Kass Morgan

0
30

Omslag De 100

De 100 speelt zich af in een toekomst waarin de aarde onleefbaar is geworden door een nucleaire oorlog. Duizenden mensen is het gelukt te vluchten en zij wonen nu al eeuwen in een ruimteschip dat rond de aarde cirkelt. Maar het ruimteschip loopt tegen zijn einde: de voedsel- en zuurstofvoorraden beginnen op te raken en het schip zelf vertoont steeds meer mankementen. Er moet een manier gevonden worden om erachter te komen of er weer leven mogelijk is op aarde. Maar de enige mogelijkheid is levensgevaarlijk, onmenselijk zelfs: honderd jeugdgevangen worden teruggestuurd naar de aarde. Blijven ze leven, dan is de aarde weer gezond. En gaan ze dood… Tja, dan is de samenleving meteen van ze af.

De tieners Glass, Clarke, Bellamy en Wells hebben alle vier meer met deze levensgevaarlijke reis naar de aarde te maken dan ze willen. Zowel Clarke als Wells staat op de lijst van jeugddelinquenten, maar waar Clarke vrij weinig aan haar veroordeling kon doen, was het juist Wells’ bedoeling om mee te mogen met het ruimteschip. Ook Glass staat op de lijst, maar zij wil niets liever dan ontkomen aan deze dodelijke trip, terwijl Bellamy juist weer zijn redenen heeft om mee te gaan. Eenmaal op aarde wensen echter alle honderd jongeren dat ze liever ergens anders waren, want wie kun je vertrouwen als iedereen om je heen een crimineel is?

Fascinerende wereld
De 100 speelt zich af in een originele en erg fascinerende wereld: deels op het ruimteschip en deels op de aarde. Deze twee plekken lijken allebei erg op de wereld zoals we die kennen, maar verschillen tegelijkertijd ook enorm van onze aarde. Op het ruimteschip is het leven namelijk gewoon verdergegaan, maar er zijn wel degelijk dingen veranderd. Het verschil tussen rijk en arm is enorm en om de veiligheid te bewaren op het schip, wordt niets getolereerd. Om kleine vergrijpen kun je al geëxecuteerd worden of, zoals de vier hoofdpersonages in dit boek, aan je lot overgelaten worden op aarde. Die aarde waar het schip van de 100 gedetineerden landt, is ook erg interessant. Zo op het eerste gezicht lijkt er weinig te zijn veranderd, maar uiteindelijk blijkt dat de nucleaire oorlog wel degelijk zijn sporen heeft achtergelaten. Voor de groep jongeren is in elk geval alles nieuw op aarde, en dat weet Kass Morgan erg goed te beschrijven.

De vele perspectiefwisselingen maken het wat lastig om met alle personages mee te leven, maar afgezien daarvan is De 100 een sterk en mooi verhaal, met een cliffhanger die naar meer smaakt!

Elk personage zijn eigen verhaal
De 100 bestaat eigenlijk uit allerlei kleine verhalen die samen één groot verhaal vormen. Het boek is afwisselend geschreven vanuit de perspectieven van Wells, Glass, Clarke en Bellamy en vervolgens wordt door middel van flashbacks ook nog eens teruggekeken naar het leven dat ze hiervoor hadden. Zo wordt erg goed duidelijk hoe het allemaal zo ver heeft kunnen komen en waarom deze vier tieners op het schip naar de aarde zijn beland, maar het maakt het af en toe ook lastig om met iedereen evenveel mee te leven. Kass Morgan weet haar personages namelijk echt tot leven te wekken, maar tegen de tijd dat je je net een beetje in kunt leven in het ene personage, wordt er alweer geswitcht naar het volgende.

Dit betekent echter zeker niet dat het een slecht boek is, want alle losse verhaallijnen grijpen erg mooi in elkaar en vormen samen een stevig en sterk verhaal. Juist doordat elk personage zijn eigen verhaal heeft, komt De 100 erg geloofwaardig over en beleef je de gebeurtenissen van alle mogelijke kanten. Ik ben alleen wel erg nieuwsgierig geworden naar de verhalen van de andere tieners die meegevoerd zijn met het ruimteschip, maar wie weet krijgen we hun verhalen nog wel te horen in het volgende deel.

Tv-serie
Op een grote gele sticker op de voorkant van het boek prijken de woorden “bekend van tv”. Nu is De 100 als televisieserie in Nederland nog niet zo bekend, maar in Amerika wordt de serie sinds 19 maart uitgezonden en staat het tweede seizoen al in de planning. De meeste acteurs en actrices uit de serie zijn nog vrij onbekend in Nederland, maar er zitten ook zeker wat bekendere namen tussen, zoals Henry Ian Cusick (bekend uit o.a. Lost) en Isaiah Washington (uit o.a. Grey’s Anatomy). In Amerika is de serie in elk geval vrij positief ontvangen, dus we kunnen alleen maar hopen dat hij binnenkort ook op de Nederlandse televisie te zien is.

De 100 is een spannend sciencefictionverhaal over een wereld die erg lijkt op de onze, maar daar toch ook behoorlijk van verschilt. Een mogelijke toekomst, of hopelijk toch gewoon een dystopie die ver weg staat van wat ons werkelijk staat te gebeuren? Het verhaal en de personages zijn er in elk geval geloofwaardig genoeg voor. Het vele switchen tussen personages maakt het soms wat lastig om met iedereen evenveel mee te leven, maar afgezien daarvan is De 100 een erg sterk en mooi verhaal, met op het eind een enorme cliffhanger die naar meer smaakt!

[product_page sku=”9789020679694″]

De 100 Boek omslag De 100
Kass Morgan