Renegades 1: Alter Ego – Marissa Meyer

0
314

In Renegades wordt de wereld bevolkt door niet alleen normale mensen, maar ook door superhelden die allemaal hun eigen bijzondere gave hebben. Naast superhelden zijn er ook superschurken. Nova is het nichtje van de meest beruchte superschurk, die een aantal jaar geleden is uitgeschakeld. Vanaf dat moment is Nova uit op wraak en staat ze bekend als Nachtmerrie, een schurk die andere mensen kan laten slapen door ze aan te raken. De Rebellen (de superhelden van de maatschappij) zijn de grote sterren, terwijl de Anarchisten (de schurken) juist geen enkel recht meer hebben. Doordat niemand de ware identiteit van Nova kent, lukt het haar te infiltreren bij de Rebellen om een manier te vinden om deze helden uit te schakelen. Ze ontmoet Adrian, een geadopteerde jongen van de twee grootste superhelden, die zijn tekeningen tot leven kan wekken. Kan Nova de Rebellen uitschakelen, of ziet ze de goede kant achter deze superhelden?

Heldhaftig begin met een evil randje
Alter Ego is een knallend begin van een coole superheldenserie. In de wereld zijn er veel mensen die superkrachten hebben, waardoor er twee kampen zijn: de Rebellen en de Anarchisten. De Anarchisten zijn haast uitgeschakeld en de Rebellen treden op als echte superhelden, maar Nova heeft er genoeg van. Een slechterik die bij de goede kant infiltreert op zoek naar vernietiging klinkt op het eerste ogenblik niet bijster origineel, maar Marissa Meyer heeft er wat moois van gemaakt. Het is erg gaaf om te zien dat zowel de Anarchisten als de Rebellen bepaalde punten hebben die rechtvaardig lijken, terwijl ze allebei ook een slechte kant bezitten. Hierdoor zal je als lezer niet automatisch bij een bepaald kamp horen, maar kun je je in beide kanten vinden. Hierdoor merk je dat zelfs superhelden en superschurken niet allemaal zwart of wit zijn, maar dat ze beide tot een grijs gebied behoren.

Marissa Meyer ken je waarschijnlijk van The Lunar Chronicles en met het lezen van haar Renegades-serie heb je meteen weer haar schrijfstijl te pakken. De personages zijn levendig en vol detail, er is humor, ruimte voor personageverdieping en ontwikkeling, maar ook voor het beschrijven van een toffe wereld. De hoeveelheid personages die elk weer hun eigen naam als superheld/superschurk hebben, is wellicht wat groot, maar een lijst met alle personages, hun synoniem en hun bijzondere kracht, zorgt ervoor dat je iedereen met gemak uit elkaar kan houden.

De personages zijn levendig en vol detail, er is humor, ruimte voor personageverdieping en ontwikkeling, maar ook voor het beschrijven van een toffe wereld.

Mooie opbouw naar een legendarische cliffhanger
De personages in Alter Ego zijn zeer gedetailleerd, vooral Nova en Adrian. Nova is in het begin een meisje vol kwaadaardige trekjes, maar gaandeweg het verhaal merk je hoe slim, sterk en meelevend ze is. Adrian is daarbij ontzettend vriendelijk en weet de groep op nummer 1 te zetten. Beide personages liegen deels over hun eigen superkrachten, ze hebben namelijk allebei een alter ego. Nova en Adrian weten het niet van elkaar, maar ze hebben meer met elkaar gemeen dan je denkt! Je krijgt extra verdieping van de personages door hun achtergrondverhaal, aangezien je van veel personages te weten komt hoe ze hun superkracht hebben gekregen. Bepaalde krachten zijn aangeleerd, maar andere krachten zijn gekomen door een bepaalde (schokkende) gebeurtenis. Het is erg gaaf om al die verschillende verhalen te horen te krijgen; Marissa Meyer weet de personages zo heel levendig te maken!

Alter Ego is op te delen in twee delen. In het eerste deel lees je vooral over de infiltratie van Nova bij de Rebellen, in de tweede helft krijg je te maken met een bijzonder en mysterieus personage waar je het fijne nog niet van weet. Door dit personage komt Nova tot interessante ontdekkingen, wat uitloopt tot een enorme cliffhanger op het einde waardoor je haast niet kan wachten op het volgende boek van Marissa Meyer.

Alter Ego is een heerlijk eerste deel van de Renegades-serie. Voor superheldenfans is dit een ideaal boek, aangezien Marissa Meyer bepaalde typische superhelden-aspecten in het boek weet te stoppen, maar er ook een hele eigen draai aan weet te geven. Het einde schreeuwt in ieder geval om meer, dus laat het vervolg maar snel komen!

[product_page sku=”9789463491150″]

Renegades 1: Alter Ego
Renegades 1