Renegades 2: Aartsrivaal – Marissa Meyer

0
67

Nova is geïnfiltreerd bij de Rebellen, de goede superhelden van Gatlon City. Althans, de Rebellen vinden zichzelf de goede helden. Nova heeft de superheldennaam Insomnia gekregen bij de Rebellen, maar in haar hart hoort zij bij de Anarchisten onder de naam Nachtmerrie. Ze is vastbesloten om de Rebellen eens en voor altijd uit te schakelen, wat ze kan doen door de helm van haar oom te stelen, waardoor haar oom aan de macht kan komen. Nova merkt alleen dat de lijn tussen goed en kwaad steeds lastiger te zien is, al helemaal als haar gevoelens voor Adrian groter worden. Welke kant is eigenlijk de goede kant?

Spectaculaire superhelden en superschurken

Aartsrivaal is een must-read voor superheldenliefhebbers. Nova hoort officieel bij de Anarchisten, maar speelt als spion bij de Rebellen. Ze kent een hoop superhelden, maar ook een hoop superschurken. Als lezer kan je genieten van de verscheidenheid van alle krachten die de personages bezitten. De vele namen en de daarbij behorende superheldennamen zijn wellicht lastig om te onthouden, maar gelukkig is er een lijst met personages aan het begin van het boek zodat je iedereen uit elkaar weet te houden.

Aartsrivaal is een must-read voor superheldenliefhebbers.

Gatlon City krijgt te maken met een nieuwe ontwikkeling die voor veel problemen kan zorgen. De Rebellen hebben een serum uitgevonden waarmee je de krachten van begaafden kan ontnemen. De Rebellen hebben alleen geen duidelijke richtlijn wanneer je dit serum moet gebruiken. Kan je zomaar iemands kracht ontnemen, zelfs als deze persoon uiteindelijk het goede pad zou kunnen bewandelen in de toekomst? De Rebellen lijken heel goed, maar je ziet dat zij ook een duister randje hebben. Als lezer twijfel je daarom ook enorm welke kant je moet kiezen, wat het verhaal des te interessanter maakt.

Superhelden en hun normale leventje

Naast het zijn van een superheld, heb je ook nog het normale leven. Nova en haar team hoeven niet constant schurken te bevechten, maar hebben ook te maken met de normale gang van zaken. Het is erg leuk om te zien dat superhelden ook gewoon twijfels hebben met de persoon op wie ze verliefd zijn, of gewoon aan tafel zitten te eten met het hele gezin. Het maakt de personages veel menselijker en de rustige momenten in het verhaal zijn soms fascinerend, omdat je veel personages van een andere kant leert kennen.

Nova is een sterk personage dat haar twijfels heeft bij haast iedereen. Dit is erg logisch, omdat beide kampen hun voor- en nadelen hebben. Haar band met Adrian is sterk, wat zorgt voor een romantisch tintje aan het verhaal. De twee pubers vinden elkaar wel leuk, maar op welke manier? Nova moet van de Anarchisten Adrian verleiden zodat ze de Rebellen kan uitschakelen, maar zijn er echte gevoelens in het spel? Kan ze Adrian uiteindelijk wel verraden als ze wat voor hem begint te voelen? Marissa Meyer weet zich heel goed te verplaatsen in Nova en Adrian, het zijn pubers die meer lagen hebben dan je denkt. Zelfs Adrian twijfelt aan de beweegredenen van de Rebellen, terwijl zijn vaders nota bene de grootste superhelden zijn van de stad.

Aartsrivaal is een mooi vervolg op Alter Ego, hoewel dit deel wel echt aanvoelt als een tussendeel. Er gebeurt wel wat, maar grote gevechten en enorme vooruitgang is nog niet te vinden in dit boek. Wel leer je de personages veel beter kennen en maakt het einde je erg nieuwsgierig naar het slotdeel van deze trilogie. Nova zal flink moeten nadenken wie hier de slechterik is en wie juist strijdt voor rechtvaardigheid, waardoor er genoeg oplopende spanningen te vinden zullen zijn in het volgende boek. Het is moeilijk om te bepalen of de Rebellen of de Anarchisten de superhelden zijn in het verhaal, maar je kan in ieder geval concluderen dat Marissa Meyer een superheld van een auteur is!

Aartsrivaal Boek omslag Aartsrivaal
Renegades
Marissa Meyer