Overstekers 2: De schaduw van de sha – Petra Doom

0
175

Mirabel heeft weinig zin om nog veel te bemiddelen tussen Overstekers, maar wanneer ze haar huis en dus ook haar bedrijf dreigt te verliezen, moet ze noodgedwongen toch een nieuwe opdracht aannemen. Dit keert roept Snežana, een van de machtigste Overstekers in Westpoort, haar hulp in. Ze ligt zwaar onder vuur en Mirabel heeft maar weinig tijd om de zaak op te lossen. Terwijl Mirabel druk bezig is om haar stad te behouden voor een bendeoorlog, moet ze ook nog afrekenen met de daimonische invloed in haar leven, zodat ze die onder controle kan krijgen voor het te laat is.

Groeiende duisternis
In het eerste deel van Overstekers, Een kracht ontwaakt, leerden we Mirabel kennen als een behulpzaam persoon met een gelaagd karakter. Gaandeweg het verhaal kwam Mirabel zelf tot het besef dat ze een duister kantje heeft dat ze lang heeft geprobeerd te negeren. In De schaduw van de sha moet Mirabel pas echt die duisternis een plaats in haar leven geven, ze kan het niet langer negeren en moet haar keuzes en de gevolgen ervan onder ogen zien. Je voelt de tweestrijd waarin Mirabel zich bevindt: aan de ene kant wil ze de macht niet, maar het voelt zo goed als ze de macht gebruikt of als de macht ongecontroleerd tot uiting komt. Dat maakt Mirabel als personage nog een stuk serieuzer, omdat ze beseft dat haar keuzes haar vrienden, onder wie Terya en Erig, kunnen beïnvloeden.

De schaduw van de sha is een opeenvolging van spannende scènes en onthullingen die perfect op elkaar aansluiten en het verhaal een enorme vaart geven.

Niet alleen bij Mirabel is de duisternis opvallender aanwezig, ook in de rest van het verhaal is die veel prominenter. Ook de bemiddeling die ze dit keer heeft aangenomen, heeft nog veel meer onderliggende invloeden die op Mirabels leven en dat van haar vrienden hun uitwerking hebben. Petra Doom geeft zo aan dit tweede deel een nieuwe dimensie aan haar magische wereld, een die de wereld van Aeterna nog meer verbindt met die van de mensen.

Meer spanning
In deel één bouwde de spanning zich langzamer op en nam je zo mee op sleeptouw. In dit tweede deel zet de proloog eigenlijk al de toon voor meer spanning en actie en sleept deze je meteen mee. Mirabel wordt hier in deel twee nog veel meer op de proef gesteld op erg veel verschillende manieren. Ook komen er enkele nieuwe Overstekers aan bod die ieder andere vaardigheden hebben en die daarmee de inzet voor Mirabel en haar vrienden verhogen. Zoals de titel van het boek al stelt, zijn de sha een belangrijk onderdeel van het verhaal en Petra Doom slaagt erin om deze wezens te voorzien van verschillende aspecten en krachten die ze dan ook nog eens erg beeldend weet over te brengen. Zo leren we weer een andere kant van de wezens uit Aeterna kennen, maar ook over reeds bekende personages leren we weer iets nieuws. Net als in deel één gebruikt Petra Doom mythologie en steekt deze in een nieuw jasje om zo aan iets bekends een nieuwe dimensie te geven.

Mirabel belandt van de ene situatie in de andere en ze moet steeds weer opnieuw proberen om de kerk in het midden te houden en toch iedereen te geven wat ze willen. Omdat er dit keer ook voor haarzelf veel op het spel staat, groeit bij Mirabel de spanning terwijl ze bemiddelt in haar belangrijkste zaak tot nu toe. De verschillende gebeurtenissen vloeien erg vlot in elkaar over en nergens heb je het gevoel dat het verhaal stokt of dat de overgang wat stroef verloopt. De actie en spanning zetten aan tot lezen en het verhaal blijft vlot leesbaar van begin tot eind. En op het einde voorziet Petra Doom ook nog eens een goede cliffhanger, waardoor je het vervolg snel in handen wilt hebben.

De schaduw van de sha is een opeenvolging van spannende scènes en onthullingen die perfect op elkaar aansluiten en het verhaal een enorme vaart geven. De vlotte schrijfstijl van Petra Doom zet aan tot lezen vanaf de eerste letter tot het einde en haar aparte invulling van mythische wezens brengt steeds weer nieuwe aspecten van hun vaardigheden en eigenschappen naar boven.

Overstekers 2: De schaduw van de sha Boek omslag Overstekers 2: De schaduw van de sha
Overstekers
Petra Doom