Noorse goden – Neil Gaiman

0
130

Iedereen kent Thor inmiddels wel: de grote held met zijn hamer. Ook Loki in de gedaante van Tom Hiddleston is erg populair. De films over deze Noorse goden zijn erg succesvol, maar ze vinden hun oorsprong in de geschiedenis, waar ze een nog veel uitgebreidere ‘fanbase’ hadden: in de Noorse mythologie. Vroeger maakten zij onderdeel uit van een wijdverspreide religie waarin de mythen en sagen over hun ervaringen en avonturen verteld werden boven een knappend kampvuur en als verhaaltjes voor het slapengaan. Neil Gaiman heeft deze verhalen in een nieuw jasje gestoken door een prachtige selectie van deze avontuurlijke verhalen opnieuw te vertellen en te bundelen in een mooie uitgave.

Gaiman neemt ons mee op een reis door de tijd. De verhalen die hij vertelt spelen zich af op chronologische volgorde: we beginnen bij het ontstaan van alles en eindigen met de bloederige en allesvernietigende strijd tussen de goden: Ragnarok. Ondertussen leren we de werkelijke personages achter de beroemde Marvelversies van Thor en Loki kenne. We komen erachter dat deze twee soms ook heel goed konden samenwerken, hoe Thor aan zijn mythische hamer is gekomen en hoe het toch komt dat Loki van die bizarre kinderen heeft.

Gaiman vs. Harris
Neil Gaiman is niet de enige grote schrijver die zich in de laatste paar jaren aan de verhalen over de Noorse goden heeft gewaagd. Joanne Harris kwam in 2014 met Lessen van Loki, waarin ze ook op chronologische wijze de verhalen over de goden vertelde, maar zich richtte op Loki als heerlijk cynische verteller. De vergelijking tussen Lessen van Loki  en Noorse goden is dus al snel gemaakt, maar de verschillen zijn toch erg duidelijk. Waar Harris Loki een stem heeft gegeven en zijn humor heeft gebruikt om de verhalen een verfrissende draai te geven, kiest Gaiman voor een meer traditionele aanpak. Zijn schrijfstijl doet denken aan de stijl waarmee de sagen over de goden oorspronkelijk zijn geschreven, al is het taalgebruik erg simpel en daardoor ook erg toegankelijk.

Zelf had ik wat hogere verwachtingen van Neil Gaiman, maar dat doet niets af aan het feit dat dit boek een leuke collectie korte verhalen is.

Hoewel beide schrijvers de verhalen in een andere vorm gieten, begon ik me tijdens het lezen al snel af te vragen welke ik beter vond. Uiteindelijk zijn de verhalen min of meer hetzelfde (mede omdat beide schrijvers soms dezelfde verhalen hebben gekozen om opnieuw te schrijven), maar is de beleving heel anders. Voor een meer traditioneel inkijkje in de verhalen die vroeger verteld werden, ben je bij Gaiman aan het juiste adres. Wil je juist een spectaculair verhaal met een flinke dosis humor, dan kan je beter Lessen van Loki lezen. Van beide boeken leer je veel over deze prachtige en interessante mythologie, maar het is maar net waar je persoonlijke voorkeur ligt. Als ik zou moeten kiezen, zou ik voor het boek van Harris gaan. Gaiman schrijft fijn, maar ik vind de humoristische vertelstem van Loki erg geslaagd.

Van alle markten thuis
Neil Gaiman is met name bekend van Coraline, Stardust en American Gods. Hij heeft in het verleden laten zien dat hij als geen ander prachtige verhalen kan vertellen en de lezer kan meevoeren in de werelden die hij schept. Eigenlijk heeft hij alles in huis om een fantastische schrijver te zijn. Toch kon Noorse goden me niet altijd grijpen. Op papier heeft het boek alles: een geweldige schrijver, een ontzettend interessant onderwerp, leuke korte verhalen en een overzicht van de personages achterin. Uiteindelijk blijkt toch dat de schrijfstijl voor mij iets te simplistisch en droog was. Ik vond dat de verhalen weinig dynamiek bevatten en dat de humor niet helemaal tot zijn recht kwam door de korte, simpele zinnen. Ik word graag meegezogen in een verhaal, maar ik had het idee dat ik hier aan de oppervlakte bleef ronddobberen omdat het verhaal nergens echt spannend werd qua schrijfstijl. Er gebeurden genoeg dingen die op zich als spannend te beschrijven zijn, maar die werden dan weer op een manier beschreven die al die dingen behoorlijk afvlakte.

Wil jij meer weten over de Noorse mythologie of gewoon eens kijken waar die Marvelhelden nou op gebaseerd zijn? Dan is Noorse goden een echte aanrader! We krijgen op chronologische volgorde allerlei verhalen voorgeschoteld over de perikelen van de goden, reuzen en dwergen. De schrijfstijl is naar mijn mening wat droog en informatief, maar dat komt dan wel overeen met de stijl waarin deze verhalen oorspronkelijk zijn opgeschreven. Toch hebben we te maken met een leuk boek vol interessante verhalen. Zelf had ik wat hogere verwachtingen van Neil Gaiman, maar dat doet niets af aan het feit dat dit boek een leuke collectie korte verhalen is.

Noorse goden Boek omslag Noorse goden
Neil Gaiman
9789045214450