Ineffable Husbands – Good Omens heruitgegeven in het Nederlands

0
121

Kunnen een duivel en een engel de wereld van de ondergang redden? Voor iedereen die de gelijknamige tv-serie al gezien heeft maar het boek nog niet heeft heeft gelezen (of gewoon de televisiecover met deze ineffable husbands in je boekenkast wilt hebben staan): de nieuwe uitgave van Good Omens is een klassiek boek in een aantrekkelijk nieuwe cover.

Hoge Omens

Voor wie het afgelopen jaar onder een steen heeft liggen slapen (ik neem het je niet kwalijk): de tv-serie Good Omens op Amazon Prime werd razend populair door de acteerprestaties van acteurs Michael Sheen (o.a. Underworld, Twilight) en David Tennant (o.a. Doctor Who, Broadchurch) in de hoofdrollen. De serie is gebaseerd op het boek dat we hier bespreken van Neil Gaiman en wijlen Terry Pratchett, eerder uitgegeven in het Nederlands als Hoge Omens. Een populair verhaal van twee populaire schrijvers, en dus was er materiaal genoeg om op te bouwen voor de producers van de serie, maar ook voor de acteurs. Good Omens was dus een succes, en daar hoort een heruitgave van de Nederlandse vertaling bij. Dit keer met gewoon de Engelse titel erop om het de liefhebbers van de serie gemakkelijker te maken.

Het verhaal

Hemel en hel hebben er eeuwen naartoe gewerkt, maar dan is het moment eindelijk daar: de Antichrist is geboren. De gevallen engel Crowley (gespeeld door Tennant) heeft zo’n indruk gemaakt op zijn bazen in de hel dat hij de belangrijkste opdracht in zijn leven krijgt: het beïnvloeden van de Antichrist en ervoor zorgen dat de hel wint. Er is alleen een klein probleempje. Crowley vindt het leven op Aarde veel te leuk en is niet van plan om alles te laten vernietigen. Samen met de Engel Azirafaal (Sheen) maakt hij een plan om de antichrist zowel goed als slecht te beïnvloeden. De Antichrist is immers nog maar net geboren dus ze hebben zo’n twaalf jaar de tijd om hem te beïnvloeden. Maar wanneer de jongen twaalf wordt, wacht Crowley en Azirafaal een nare verrassing.

Apocalyps

Het verhaal van het boek Good Omens loopt grotendeels gelijk aan de televisieserie, waar schrijver Neil Gaiman een grote invloed op heeft gehad. Het is een boek vol fantasie waarin feiten met fictie gecombineerd wordt. Niets is zwart-wit in deze strijd tussen goed en kwaad. Maar ondanks alles wordt de boventoon gevoerd door een grote dosis humor. Want Good Omens is vooral een vrolijk verhaal over een handjevol helden, jong en oud, mens en niet-mens.

Het verhaal is te plaatsen onder realistische fantasy. Het speelt zich af in onze wereld en de personages met bovennatuurlijke krachten proberen dit zo goed mogelijk verborgen te houden. Hierdoor kan je je inbeelden dat het verhaal echt zou kunnen plaatsvinden, ondanks alle fantastische elementen. Als lezer volg je verschillende personages, krijg je te maken met verschillende plotlijnen die aan elkaar gelinkt worden door onder andere de voorspellingen van een heks, en maak je de laatste dagen mee voor de beruchte Apocalyps. Naast een nieuwe kaft is er als extraatje een interview bijgevoegd met Terry en Neil vanuit 2003.

Good Omens is een must have voor alle Terry Pratchett en Neil Gaiman fans. Een aanrader voor alle liefhebbers van de serie en een tip voor iedereen die houdt van realistische fantasy, humor en avontuur. Je verveelt je geen moment in dit spannende en monter vertelde verhaal, waarin je niet alleen meeleeft met de afgezanten van Hemel en Hel, maar waar je ook mee voelt met de nakomeling van een heks en een heksenjager, en meespeelt met een groep kinderen. Een verhaal over het einde van de wereld vertelt vanuit veel verschillende oogpunten, allemaal met een mooie climax tot besluit. Als je Good Omens nog niet gelezen hebt, geef het dan zeker een kans.

Good Omens Boek omslag Good Omens
Neil Gaiman & Terry Pratchett
9789022586631
De Boekerij
2019
368
Vanne
Vanne is recensent, cosplayer, fervent D&Der en geocacher. Ze heeft met haar kostuums 6 prijzen in de wacht gesleept, model gestaan voor striptekenaars, geld ingezameld voor goede doelen en gejureerd. Ze is de officiële Elsje (van de stripverhalen door Gerben Valkema en Eric Hercules). Ze spaart boeken geïnspireerd door de werken van Jane Austen. Verder probeert ze al jaren af te kicken van de cosplay, maar is inmiddels een cosplay mama.