American Gods – Neil Gaiman

0
302

Na een gevangenisstraf van drie jaar komt Shadow Moon eindelijk vrij. Hij heeft de dagen afgeteld tot hij weer herenigd zou zijn met zijn vrouw Laura, maar vlak voordat hij weer op vrije voeten is, krijgt hij te horen dat Laura is omgekomen bij een auto-ongeluk. Het nieuws moet nog tot Shadow doordringen, maar hij weet niet goed wat hij nu met zijn vrijheid aanmoet. Onderweg naar huis ontmoet hij een mysterieuze man die van alles over hem lijkt te weten. Deze meneer Wednesday biedt Shadow een baan aan als zijn beveiliger, en omdat Shadow weet dat bijna niemand een ex-gevangene zal aannemen, gaat hij in op Wednesdays voorstel.

Wednesday blijkt een druk man te zijn, want hij moet allemaal personen verspreid door Amerika bezoeken. Gedurende de roadtrip ontmoet Shadow allerlei vreemde figuren die goden uit allerlei religies blijken te zijn. Deze goden bereiden zich voor op een storm en Shadow blijft zich afvragen wat hij er zelf in vredesnaam mee te maken heeft. Langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes op hun plek en Shadow komt erachter dat niets is wat het lijkt…

American Gods is een boek dat vooral sterk is door de onvoorspelbare plotlijn en de krachtige langzame opbouw.

Klassieker
American Gods verscheen in het Engels voor het eerst in 2001 en heeft nu al de status van een klassieker verworven. In 2011 werd er een speciale editie van het boek uitgebracht ter ere van het tienjarig jubileum. Dat boek bevatte een uitgebreidere versie van het verhaal, en onder andere een voor- en nawoord, een kort verhaal over Shadow, een essay en een interview met Neil Gaiman. Deze speciale editie is nu ook vertaald naar het Nederlands. Al deze extra’s zijn een echte musthave voor de die-hard fans van American Gods!

Langzame opbouw
American Gods is een erg dik boek en het tempo van het verhaal ligt erg laag. Je blijft je continu afvragen waar het verhaal heen gaat, want er lijkt geen lijn in te ontdekken. Aan het einde komen al deze elementen echter samen tot een spetterende finale. Dit boek is er dus niet eentje die je snel even tussendoor leest en je moet ook houden van de trage opbouw. Er zit tot aan het einde maar weinig spanning in het verhaal, maar toch weet Neil Gaiman je van begin tot eind te boeien. De bonte verzameling goden en hun excentrieke gedrag zijn ongelooflijk interessant, en ondertussen doet Gaiman een poging om de essentie van Amerika in een boek te vangen. Aan de lovende kritieken te zien is hem dat ook goed gelukt. Daar kan ik zelf niet over oordelen, want ik ben nog nooit in Amerika geweest. Waar ik wel over kan oordelen is dat Gaiman het in ieder geval heel overtuigend kan laten lijken alsof ik me in Amerika bevind en hoewel de meeste Nederlanders niet dat feest van herkenning zullen hebben, is de sfeer wel heel intrigerend.

Leerzaam
Door American Gods te lezen, ontdek je niet alleen dat Neil Gaiman een geweldige schrijver is, die we overigens ook kennen als de bedenker van bijvoorbeeld Coraline, maar leer je ook over allerlei religies. De goden die we in het verhaal tegenkomen zijn grotendeels onbekend voor lezers die zich niet specifiek hebben verdiept in mythologie, en dat maakt nou juist dat het boek zo onvoorspelbaar is. Elk personage is ook echt iemand die we moeten leren kennen en omdat we niet bekend met ze zijn, is het voor de schrijver ook mogelijk om sterke plottwists te verwerken in het boek.

American Gods is een boek dat vooral sterk is door de onvoorspelbare plotlijn en de krachtige langzame opbouw. Dat is wel iets waar je van moet houden, aangezien het boek erg dik is. Mocht je deze klassieker nog nooit gelezen hebben, dan is nu een uitstekend moment! Niet alleen kan je zo’n prachtige uitgebreide versie van het boek krijgen, maar het is nu ook mogelijk om American Gods op tv te kijken! Het eerste seizoen is net uit en kan in Nederland gekeken worden via HBO. Het is ook al bekend gemaakt dat er een tweede seizoen op komst is. De ware fans kunnen hun hart dus ophalen!

[product_page sku=”9789022568699″]

American Gods
Neil Gaiman